کد خبر: ۷۷۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۲
آیت الله هاشمی رفسنجانی:

نگرانی مقام معظم رهبری درباره اجرای اصل 44 هنوز به قوت خود باقیست،

اجرای اصل ‌44 بسیار كند و نامنظم پیش می‌رود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس مجلس خبرگان رهبری نظام اجرای سیاست‌های كلی اصل 44 را جراحی بزرگی در سیستم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور خواند و گفت: «اهمیت نظارت در این حوزه بسیار بالاست؛ زیرا اگر دقت نظر نداشته باشیم و در عمل كوتاهی صورت گیرد، نه تنها از منافع سیاست‌ها محروم می‌شویم، بلكه خسارت‌های زیادی گریبانگیرمان می‌شود».

به گزارش آفتاب به نقل از ایسنا، آیت الله هاشمی رفسنجانی كه در همایش «نظارت بر اجرای سیاست‌های كلی اصل 44 »سخن می‌گفت با تشكر از برگزاری این همایش برای تحرك جدی‌تر در این حوزه اظهار كرد: «من این كار را بسیار مهم می‌دانم؛ زیرا حركت عظیمی با زیربنای سند چشم‌انداز و موتور حركت اصل 44 آغاز شده، اما به نظر می‌رسد بسیار كند و نامنظم پیش می‌رود؛ از این رو ضرورت دارد نهادهای نظارتی و دلسوزان دیگر كمر همت ببندند و وارد میدان شوند تا بیشتر روی این موضوع كار كنیم». 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ «نظارت در بحث سیاست‌های كلی كار دشواری است، در حالی كه نظارت بر قوانین عادی آسان‌تر است؛ زیرا سیاست‌های كلی قابل تفسیر است و گریزگاه دارد، خیلی‌ها می‌توانند به گونه‌ای از آن شانه خالی كنند كه ما نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد. ورود سازمان بازرسی به این بخش هم امر مباركی است؛ اولا به خاطر اطلاعاتی كه این سازمان دارد و ثانیا به خاطر متنی كه در آیین‌نامه نظارت مجمع وجود دارد».

هاشمی رفسنجانی تصریح كرد: «‌آیین‌نامه مجمع ابزار خوبی در اختیار نظارت قرار نمی‌دهد؛ زیرا در آن زمان مجلس و دولت نگران بودند و محدودیت‌هایی درست كردند. مجمع هم در این حد ناظر است كه مقررات خلاف سیاست‌ها نباشد و این كه سالانه از دستگاه‌ها گزارشی بگیرد؛ اما نمی‌تواند همان طور كه سازمان بازرسی یا دیوان محاسبات می‌توانند وارد شوند روزانه جریان را پی‌گیری كنند، البته ما هم این را نمی‌خواستیم، زیرا این نظارت متعلق به رهبری است، ما هم به عنوان نماینده ایشان نظارت می‌كنیم».

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این كه نگرانی مقام معظم رهبری درباره اجرای اصل 44 هنوز به قوت خود باقیست، گفت:‌ «پس از اخطار تلخ رهبری در این باره چه اتفاقی افتاده؟ حقیقت این است كه اتفاق خاصی نیفتاده، من نمی‌خواهم كسی را مسوول كنم، خود ما به عنوان مجمع باید پاسخگو باشیم ؛ اما ما چه می‌خواستیم و چه پیش آمد. اگر این سیاست‌ها اجرا نشده وظیفه سازمان بازرسی است كه كیفیت عدم اجرای آن را بررسی كند».

وی ادامه داد: «اصل 44 و تفسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن به دستور رهبری چند پیام مهم دارد؛ یكی از مسائلی كه در این سیاست‌ها لحاظ شده بود، این بود كه دولت حق فعالیت اقتصادی جدید خارج از موارد صدر اصل 44 را ندارد كه این اتفاق نیفتاده؛ البته ما هم پیش‌بینی می‌كردیم كه این آمادگی هنوز وجود نداشته باشد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه كرد: «یكی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های این سیاست‌ها تعاونی است كه باید به یك نهاد سودآور، فعال و با انگیزه تبدیل شود، حالا بررسی كنید، ببینید تعاونی‌ها وضع‌شان چه تفاوتی كرده است. گاهی این تصور پیش می‌آید كه اگر اصل 44 اجرا شود بخش خصوصی متمركز تقویت می‌شود و نیروهای دیگر وضع خوبی پیدا نمی‌كنند، موضوع تعاونی هم برای این بود كه افراد فاقد سرمایه یا واجد انرژی و كار از طریق تعاونی سهم‌شان را در نظام اقتصادی داشته باشند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی مصرف درآمدها را از دیگر موضوعات سیاست‌های كلی اصل 44 خواند و افزود: «این مصرف درآمدها دو بخش است كه هر دو هم لنگ هستند كه یكی واگذاری‌هاست كه درست انجام نشده و نمی‌شود، علاوه بر آن جاهایی كه بخش خصوصی باید وارد شود و می‌توان كار بزرگی با آن انجام داد، بخش خصوصی بسیار كم وارد شده، مثل پالایشگاه‌ها ، كشتیرانی ،‌هواپیمایی و راه، ما این بخش را مهم‌تر از واگذاری می‌دانیم؛ زیرا سرمایه‌گذاری در كارهایی كه دولت به عهده گرفته بود، مثل ساخت پالایشگاه و بندر كه پیش از این ممنوع بود، در برنامه چهارم پیشرفتی نكرده است».

وی خاطرنشان كرد:‌ «موضوع سیاست‌های كلی اصل 44 كاری بیش از برگزاری همایش را می‌طلبد، اگر از همایش خارج شدیم نهادها حتی به سهم خود بررسی كنند عامل و دلیل چیست، آن را پیدا و رفعش كنیم. كار سختی نیست، به شرطی كه افراد دانا، دلسوز و پی‌گیر این موضوع را بررسی كنند».

هاشمی افزود: «نمی‌خواهیم بگوییم مقصر دولت است. ما بیشتر از واگذاری‌ها حرف می‌زنیم تا سرمایه‌گذاری، این همه سرمایه داریم كه هر روز گوشه‌ای را ملتهب می‌كند، پول‌های هنگفتی است كه مثل بهمن راه می‌افتد و همه چیز را خراب می‌كند؛ چنان كه روزی مسكن به آن شكل درمی‌آید و روزی كالاها و وضعیت بدی اتفاق می‌افتد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر سخنانش با اشاره به خاموشی‌ها، و بیان این كه اگر خاموشی‌ها به صنعت هم رسوخ كند، «واویلا» خواهد بود، ‌گفت:‌ «پس از سال‌ها ذخیره، روزی چهار ساعت خاموشی به تهران می‌دهیم، هر سال ده درصد به مصرف ما در گاز و برق اضافه می‌شود، اگر سرمایه‌گذاری در این زمینه نشود، این كار خطرناكی است». 

رئیس مجلس خبرگان افزود: «بخشی از این اتفاق به خاطر كمبود آب است و بخشی هم برای این كه ذخیره‌سازی بیشتر نشده، همیشه باید خشكسالی را در نظر بگیریم و ذخیره برق داشته باشیم ، شوخی نیست مردمی كه همه زندگی‌شان به برق مربوط است، ناگهان بدون برق شوند. ما می‌توانیم پول‌های فراوانی را در این حوزه سرمایه‌گذاری كنیم».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به بخش‌های دیگری از سیاست‌های كلی اصل 44 ادامه داد: ‌«اگر تامین اجتماعی درست باشد، بسیاری از مشكلات نخواهد بود، ما از این مسیر خواستیم معضل اساسی مردم را حل كنیم؛ زیرا اگر مشكل مسكن ، تحصیل و شغل مردم در جامعه نباشد و حتی مقرراتی برای بیكاری وجود داشته باشد، در جامعه انسان مستاصل نداریم، مردم با هم رقابت می‌كنند و به زندگی رونق می‌بخشند، آن وقت دیگر كسی نیست بگوید نان نداریم یا مسكن نداریم. علاوه بر این موضوع خوداتكایی خانواده‌های نیازمند نیز در این سیاست‌ها لحاظ شده، این موضوع، همه برنامه جامعی می‌خواهد و باید كسانی را كه استعداد كار دارند، اما سرمایه‌ای ندارند، با تشكیل تعاونی به شغل برسانیم و آنها را به نیروهای مولد بدل كنیم».

وی با بیان این كه ایجاد زیربناهای اقتصادی با محوریت مناطق كمتر توسعه‌یافته نیز از مسائل مطرح در سیاست‌های اصل 44 است گفت: «زیربناهایی در كشور باقی مانده، ما هنوز آن‌ها را نساخته‌ایم مثل اتوبان‌ها و ‌مخابرات، اولویت را هم به مناطق توسعه یافته دادیم، مناطقی كه بهره‌گیری كم است، اما در آنجا نیاز وجود دارد، این را باید در برنامه بگذاریم و دنبال كنیم سازمان بازرسی هم در این زمینه دستش باز است».

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: «اعطای تسهیلات ، مشاركت شركت‌های دولتی با بخش غیردولتی تا 40 درصد و تكمیل طرح‌های دولتی هم از دیگر مسائل هستند، باید دید چقدر به آنها عمل شده، هدف ما فعال شدن بخش خصوصی است تا بتوانیم از اقیانوسی از استعدادها استفاده كنیم. در مورد طرح‌های دولتی هم یكی از مسائلی است كه احتمالا بیشترین كار بر روی آن صورت گرفته است».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار كرد: «اگر بناست واقعا پس از همایش كار مهمی انجام دهیم باید این‌ها را مد نظر داشته باشیم، مهمترین كار ما این است كه ببینیم چرا مردم وارد نشده‌اند. هواپیمایی در زمان دولت من تا حدی فعال شد و شركت‌های خصوصی وارد این بخش شدند، اما در نیروگاهها و كشتی‌سازی هنوز فعالیتی صورت نگرفته؛ مثلا اتوبان تهران – شمال كه 20 سال گرفتار این وضع است، اگر دست بخش خصوصی بود به اتمام رسیده بود؛ زیرا بهره زیادی دارد و از اتوبان‌های پردرآمد كشور است، البته نمی‌دانم كه چقدر پیشرفت كرده است».

وی با تاكید بر لزوم جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از كشور تاكید كرد:‌ «باید بررسی شود چرا دروازه‌ها باز شده، اما به كمك دولت و نظام نیامده‌اند؟ در حالی كه ظاهرا علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری وجود دارد، ما باید راهی را برای آن پیدا كنیم. باید ببینیم چقدر تحرك در تعاونی‌ها پیش آمده و اهداف ما چقدر تامین شده است. این ها جزء كارهایی است كه همكاری مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سازمان بازرسی كل كشور،‌ دیوان محاسبات و سایر بخش‌های نظارتی و به ویژه نیروهای فكری را می‌طلبد تا جمع‌بندی درستی از آن داشته باشیم».

آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان كرد: «این مسائل در برنامه پنجم جدی‌تر می‌شود، ما به زودی سیاست‌های آن را كه از رهبری به ما اعاده شده تكمیل می‌كنیم و در كمیسیون ذیربط كارش را انجام داده‌ایم، هفته آینده هم وارد صحن مجلس می‌شود، نظرات را به ما برسانید، ما هم پی‌گیر هستیم . همه این تجربه‌ها در برنامه چهارم باید در برنامه پنجم شكل درستی بگیرد، ارزیابی شما هم ما را آگاه می‌كند تا در برنامه پنجم وضع بهتری پیدا كنیم و اشكالات قبلی تكرار نشود تا كمبودها با مقررات جدید تقویت شود».

رییس مجلس خبرگان رهبری تاكید كرد: «بیش از آن كه برگردیم و از گذشته انتقاد كنیم كه دیگر ثمری ندارد –البته انتقاد نردبان رسیدن به وضع بهتر است- مهم است كه اگر اشكالی كشف و راهكاری پیدا شد، در برنامه پنجم آن را رفع كنیم، به جای نگاه به عقب به جلو نگاه كنیم و نگاه به عقب برای استفاده در آینده باشد. به جا نیست كسی را مقصر كنیم، باید ببینیم چرا این كار انجام نشده، گاهی مجمع بوده، گاهی هم نبود تجربه علت اصلی بوده است، باید جمع‌بندی كنیم تا ان‌شاءالله در برنامه پنجم آرزوی رهبری برای انقلاب اقتصادی از طریق سیاست‌های اصل 44 تحقق پیدا كند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهار داشت:‌ «از نظر ما به عنوان كاتبان سیاست‌های كلی اجرای سیاست‌های اصل 44 تنها اقتصادی نیست، واقعا اگر اصل 44 با همه مضامین اجرا شود، همه مشكلات اقتصادی و هم اجتماعی حل می‌شود ، فقرزدایی می‌كنیم، خود اتكایی برای خانواده‌ها و عدالت واقعی به صورت مطمئن و پایدار ایجاد می‌شود، هم‌چنین رقابت واقعی اتفاق می‌افتد و نهایتا رونق لازمه اقتصاد كشور داده می‌شود».

آیت الله هاشمی در پایان گفت: «ان‌شاء‌الله كه با همت همه این حركت را در دوره‌ی برنامه پنجم شاهد باشیم و خدا را شاكریم كه مقدمه آن انجام شده است و ان‌شاءالله این اجلاس با پی‌گیری مصوبات، پربارتر شود».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۲
0
0
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگر سخنانش با اشاره به خاموشی‌ها، و بیان این كه اگر خاموشی‌ها به صنعت هم رسوخ كند، «واویلا» خواهد بود،
بايد عرض كنم اولين جايي كه برقش قطع ميشود كارخانه ها هستند. در شهرك علي آباد روزانه حداقل روزي چند ساعت قطعي بدون برنامه داريم كه براي ما و محصول ما غير قابل تحمل است لذا فعلا كوره ها را خاموش و تا نصب ديزل ژنراتور سايتهاي كامپيوتري را مرور ميكنيم.!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین