کد خبر: ۷۷۰۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳

اعلام آمادگی جمهوری چک برای قطع واردات نفت روسیه

جمهوری چک اعلام کرد که برای سرمایه‌گذاری در افزایش ظرفیت خط لوله کلیدی جایگزین نفت خام روسیه آماده است.
اعلام آمادگی جمهوری چک برای قطع واردات نفت روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

جوزف سیکلا، وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک اعلام کرد که این کشور آماده افزایش سهم خود در یک خط لوله کلیدی جایگزینی نفت روسیه و سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیت آن به‌منظور پایان دادن به وابستگی نسبی این کشور به واردات نفت از مسکو است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خط لوله تی‌ای‌ال (TAL) محموله‌های نفت خام را از پایانه تریست ایتالیا به اتریش و آلمان انتقال می‌دهد و از آنجا خط لوله دیگری محموله‌ها را به جمهوری چک منتقل می‌کند.

پالایشگاه‌های جمهوری چک متعلق به شرکت پی‌کی‌ان اورلن اکنون حدود نیمی از نفت خام خود را با خط لوله تی‌ای‌ال و بقیه را با خط لوله دروژبا (Druzhba) از روسیه انتقال می‌دهند.

جمهوری چک پنج درصد از سهام خط لوله تی‌ای‌ال که متعلق به شرکت‌های بزرگ اروپایی و ذیگر شرکت‌های نفتی است، را در اختیار دارد.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری چک در نشستی توجیهی به‌صورت آنلاین گفت: ما آماده‌ایم بیش از سهم خود سرمایه‌گذاری کنیم، ما همچنین آماده‌ایم سهم خود را افزایش دهیم، زیرا یکی از مواردی که به دنبال آن هستیم این است که از همه ظرفیت اضافی بهره ببریم.

سیکا افزود: مذاکرات بی‌وقفه ادامه دارد.

وابستگی جزئی به نفت خام روسیه، جمهوری چک را بر آن داشته است که به‌دنبال معافیت موقت از ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات این کالای راهبردی باشد.

کمیسیون اروپا روز جمعه (۱۶ اردیبهشت‌ماه) پیشنهاد داد جمهوری چک را تا اواسط سال ۲۰۲۴ از ممنوعیت خرید نفت روسیه معاف کند.

پتر فیالا، نخست وزیر جمهوری چک گفته است که پیشنهاد در مسیر درستی پیش می‌رود، اما گفت‌وگوها ادامه دارد.

سیکلا گفت: خط لوله تی‌ای‌ال اکنون می‌تواند با پمپاژ نفت بیشتر ظرفیت را اندکی افزایش دهد، اما برای اجرای طرح بزرگ توسعه نصب توربین‌های قدرتمندتر مورد نیاز است.

وی اعلام کرد که در صورت موافقت دیگر سهامداران، این طرح می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تکمیل شود.

وزیر صنعت و تجارت جمهوری گفت: دولت همچنین به دنبال ایمن‌سازی ظرفیت پایانه‌های گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) در کشورهایی مانند هلند و آلمان و لهستان است.

جمهوری چک نزدیک به ۱۰۰ درصد گاز طبیعی خود را از روسیه وارد می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین