کد خبر: ۷۷۰۲۹۱
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
در دیدار با وزیر امور خارجه لهستان؛

امیرعبداللهیان: ۲ بار حامل پیام اوکراین برای روسیه بودم

 وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که راه حل بحران اوکراین سیاسی است، گفت: ایران مخالف جنگ در اوکراین است همانطور که مخالف جنگ در یمن هستیم.
امیرعبداللهیان: ۲ بار حامل پیام اوکراین برای روسیه بودم
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیر عبداللهیان در کنفرانس مطبوعاتی با زیبگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان، که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: ایران و لهستان رابطه دیرینه و تاریخی دارند، قدمت رابطه دو کشور به ۵۴۰ سال قبل بازمی‌گردد و این یک سرمایه ای بزرگ در روابط ایران و ورشو به حساب می‌آید رایزنی‌های سیاسی بین ایران و ورشو به عنوان دو حوزه مهم غرب آسیا و شرق اروپا از و دو کشوری که در این دو حوزه مهم از لحاظ جغرافیایی قرار دارند حائز اهمیت است بر هیچکسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر لهستان در بحران و جنگ اوکراین نقش انسان دوستانه مهمی را هم برای آوارگان اوکراینی و هم در موضوع انتقال فوری اتباع جمهوری اسلامی ایران از روز آغاز جنگ از نقاط مختلف اوکراین به لهستان و از آنجا به سمت ایران به عمل آورد و ما از این منظر از مقامات دولت لهستان تشکر می‌کنیم.

امیرعبداللهیان گفت: دو کشور از لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های فراوانی دارند و در گفت وگوهای روز جاری ما توافق کردیم که کمیته مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونین سیاسی وزارتخانه ها و مدیران کل سیاسی حداکثر تا سه ماه آینده دور جدید نشست‌ خود را برگزار کنند. آخرین گفت وگوهای سیاسی ما در تهران کمتر از چهار ماه پیش برگزار شد، امروز فرصت خوبی بود که با همکارم جناب آقای رائو روابط دو کشور را مرور کنیم. دو طرف بر اهمیت توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، علم و فناوری، تولید خودروهای سنگین اعم از اتوبوس و کامیون، پزشکی هسته ای و در عرصه علمی در حوزه تبادل دانشجو و استاد توافق نظر داشتیم.

امضای سند همکاری های فرهنگی

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در جریان سفر وزیر امور خارجه لهستان امروز سند همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، علمی و جوانان و رسانه‌های گروهی که یک سند جامعی هست که از طرف ما متولی تنظیم آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است به امضا خواهد رسید، این سند در قالب موافقتنامه به امضا می رسد و دارای اعتبار مهمی است و عرصه‌های جدیدی را برای همکاری‌های مشترک ما فراهم کرده است.

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران در راس هیأتی به ورشو می‌رود

وزیر امور خارجه گفت: وزیر امور خارجه لهستان در حوزه دیپلماسی پارلمانی ایده های مثبت و سازنده‌ای را مطرح کردند، امروز دیدارشان با رئیس مجلس شورای اسلامی در حوزه پارلمانی انجام شد و طی ماه آینده رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران در راس هیاتی به ورشو سفر خواهد کرد. ما در خصوص برخی از موضوعات مهم از جمله تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با هم توافق نظر داریم و گفت وگوهای روز جاری در خصوص بازه زمانی برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی توافق لازم را خواهیم داشت در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و تحولات اوکراین گفت وگوهای مهمی بین ما انجام شد ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم همانطور که مخالف جنگ در یمن، افغانستان، سوریه و عراق و هر نقطه ای از جهان هستیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در شروع جنگ اوکراین در تماسی تلفنی آمادگی ایران را برای اعزام تیم ۲۵ نفره پزشکی به مرز ورشو اعلام کردیم و به ما اعلام کردند نیازی به اعزام تیم نیست و ما همچنان بر اعزام تیم پزشکی آمادگی داریم. معتقد هستیم راهکار در اوکراین سیاسی است و مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف هر چه سریعتر جنگ و برقراری آتش بس در این کشور بشود.

امیرعبداللهیان افزود: در شروع جنگ در اوکراین در تماسی تلفنی با همکارم آقای ائو آمادگی ایران را برای اعزام یک تیم ۲۵ نفره پزشکی به مرز مشترک اوکراین و لهستان اعلام کردیم، همچنین آمادگی برای کمک های انسان دوستانه، به دلیل اینکه صلیب سرخ جهانی تیم‌های پزشکی خود را در نقاط مرزی مستقر کرده بود به ما اعلام کردند فعلا نیازی به اعزام تیم‌های پزشکی بیشتری نیست و ما همچنان بر آمادگی اعزام تیم پزشکی تاکید داریم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: سه بار با وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص تحولات این کشور گفت وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدار با سرگئی لاوروف در حاشیه نشست وزیران امور خارجه همسایه افغانستان در چین و در سفرم به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش‌بس و آمادگی برای گفت وگو بودم به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه می‌دهیم و امیدواریم شاهد صلح و ثبات و امنیت در تمام نقاط جهان باشیم.

وزیرخارجه لهستان: در پایان مذاکرات وین، همکاری‌های اقتصادی با ایران افزایش می‌یابد

زبیگنیو رائو وزیر امور خارجه لهستان نیز در جریان نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفت: زمانی که مذاکرات وین به پایان برسد تلاش خواهیم کرد همکاری اقتصادی و تجاری ایران با لهستان بیشتر شود چون معتقدیم ایران دارای پتانسیل بالایی است. معتقدیم سیاستمداران باید محیط مناسبی را برای فعالیت تجار و شرکت‌های خصوصی و دولتی فراهم کنند.

وزیر امور خارجه‌ لهستان تصریح کرد: لهستان معتقد است جنگ اوکراین به دلیل خشونت است.

رائو افزود: اوکراین یک کشور مستقل است و حق دارد مطابق قوانین بین‌المللی از خاک خود دفاع کند.حتما خبر دارید که یکی از دلایل اینکه من به ایران آمده ام سالگرد ورود پناهندگان لهستانی به ایران است. ایرانیان کمک زیادی به پناهندگان لهستانی که از سیبری آمده بودند، داشتند که از حکومت ایران تشکر می‌کنم.توافقات امروز در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و رسانه یک قدم اول است.

وزیر خارجه لهستان با بیان اینکه ما درباره موضوعاتی که برای دو کشور مهم است صحبت می‌کنیم، گفت: می‌خواهم از تجارب خودم به عنوان رئیس کمیسیون امنیت اروپا با وزیر خارجه ایران صحبت کنم که چه موضوعاتی می‌تواند برای امنیت جهانی مهم باشد. امروز نه فقط با امیر عبداللهیان ملاقات داشتم بلکه با رئیس مجلس ایران نیز ملاقات کردم و با رئیس جمهور ایران نیز دیدار خواهم داشت.

رائو تاکید کرد: این ملاقات موجب می‌شود روابط دو کشور پررنگ‌تر شود و امضای تفاهمنامه بین دو کشور باعث خرسندی است و این گام اول است که می‌خواهیم با هم برداریم و تفاهم‌نامه‌ هایی هستند که امیدواریم زمانی که به ورشو می‌آیید، آنها را امضا کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین