کد خبر: ۷۷۰۵۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳
رئیس جمهور گفته ارز ترجیحی کالاها حذف خواهد شد

رئیسی: نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود| یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود

رئیس جمهور در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم گفت: از همان اول معلوم بود که ارز ترجیحی برای کشور مشکل ایجاد می‌کند. دولت قبل هم متوجه شده بود، لذا تلاش کرد که این ارز را از کالا‌های مختلف حذف کند.
رئیسی: نان، دارو و بنزین گران نمی‌شود| یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشاره به شرایط کرونا در آغاز به کار دولت سیزدهم، اظهار کرد: با مدیریتی که انجام شد، با دیپلماسی فعال دولت و مشارکت مردم، امروز در شرایطی هستیم که ۷۰۰ خانواده داغدار به ۷ خانواده کاهش یافته و این از فضل خدا و مشارکت جدی مردم است.

وی افزود: همچنین فعال‌شدن سفر‌های نوروزی، فعال شدن کسب و کار مردم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر نتایج این شرایط تازه بود. همچنین از افتخارات کشور تولید واکسن داخلی است که به سطح صادرات رسیده است.

رئیسی ادامه داد: نسبت به مسائل پیش‌روی دولت، مسئله مهم ذخایر کالا‌های اساسی کشور است که در آغاز به کار دولت اوضاع نگران‌کننده بود، اما بعد از مدتی گفتم که مردم نگران نباشند که اوضاع الان خوب است. همچنین نگرانی این را داشتیم که حقوق را چگونه پرداخت کنیم، اما الان دیگر این نگرانی نیست و حقوق بدون یک روز تاخیر پرداخت می‌شود.

رییس جمهوری تأکید کرد: هم حجم تجارت خارجی ما افزایش یافته است، هم ارتباط با کشور‌های همسایه را داریم. از مسائل دیگر کسری بودجه دولت بود که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول، تلاش شد با کسب درآمد‌های دولت، مدیریت لازم انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت تورم را می‌بینیم که سیر نزولی پیدا کرده است. اما مسئله ارز ترجیحی را هم داشتیم که همیشه از سمت نخبگان و کارشناسان هشدار‌هایی به ما در این باره داده می‌شد.

رئیسی با بیان اینکه از ابتدا معلوم بود ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است، یادآور شد: دولت قبلی بعد از مواجه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالا‌ها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد، اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد.

وی با اشاره به مواردی از سواستفاده‌های انجام‌شده از ارز ترجیحی، تصریح کرد: رانت‌خواری و فسادی که این ارز به دنبال داشت ما را به سمت مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن کشاند، اما تصمیم ما این شد که طرح ارز ترجیحی را تا زمانی که زیرسازی‌های لازم انجام شود ادامه دهیم. چرا که به خصوص باید مردم را برای مدیریت ارز ترجیحی قانع کنیم. ما شتابزده عمل نمی‌کنیم و موضوع را مدت‌هاست در نظر داریم و مجلس و دولت و نخبگان آن را بررسی کرده‌اند که ادامه آن چه مسائلی را به دنبال دارد.

رئیسی تصریح کرد: ما شانی جر خدمتگزاری و نوکری مردم برای خود قائل نیستیم و می‌گوییم این یک اصلاح اقتصادی است که باید انجام شود و باید به ابعاد آن پرداخت. امروز همه به اینکه باید دو نرخی یا چند نرخی بودن ارز پایان دهیم اتفاق نظر دارند و صرفاً بحث بر سر زمان اجرای آن است که در این زمینه باید به قانون مصوب مجلس برگشت. آنچه که برای ما مهم است این است که اولا مردم باید در جریان موضوع قرار گیرند و بدانند دولت چه اقدامی می‌کند. بعد اینکه شرایط جهانی را هم در نظر گرفت و اوضاع منطقه را دید. دولت برنامه دارد که این کار از یک جایگاه تخصصی برخوردار باشد. نکته‌ای که مطرح است این است که ما هم باید قانون را اجرا کنیم و هم به مردم و به ویژه نیازمندان فشاری وارد نشود و مشکلی برایشان پیش نیاید که این هم دغدغه دولت است و هم مجلس.

رئیسی ادامه داد: آنچه که تا به حال انجام می‌شد به تولیدکننده پرداخت می‌شد، اما الان به مصرف کننده پرداخت خواهد شد و در واقع ما حذف ارز ترجیحی را نداریم بلکه آن را از اول زنجیره به آخر زنجیره که مصرف کننده باشند می‌رسانیم تا خودشان سفره‌هایشان را مدیریت می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید بدانیم این طرح حذف ارز ترجیحی نیست بلکه نحوه تخصیص آن متفاوت می‌شود، افزود: بر این اساس سه دهک اول تقریباً هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. دهک‌های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: قیمت نان و دارو و بنزین به هیچ وجه برای هیچکدام از مردم تغییر نمی‌کند و نان سنتی به دست همه مردم می‌رسد و بعد از اینکه زیرساخت‌ها را تکمیل کردیم، دارو نیز از مجرای بیمه‌ها به دست مردم می‌رسد و آن یارانه‌ای که واردکننده دریافت می‌کند به بیمه‌ها می‌رسد تا دارو با قیمتی که الان وجود دارد به مردم برسانند. نان و بنزین هم به این ترتیب هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت. این کمک هزینه‌ای معیشتی برای دو ماه خواهد بود تا کالابرگ الکترونیکی آماده شود. ما دولتی صادق‌الوعد هستیم و این یارانه را پیش از اجرای طرح، برای مردم فراهم خواهیم کرد و به دست آنان خواهیم رساند. البته آنچه به عنوان کمک معیشتی قرار است به نان تعلق گیرد با این کمک هزینه معیشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی که قرار است به دهک‌های اقتصادی پرداخت شود، متفاوت است و در جای خودش پرداخت می‌شود و طبعا به این میزان یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی افزوده می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه البته قیمت کالا‌ها از طرف سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام خواهد شد تا مردم با این کمک معیشتی زندگی خود را تنظیم کنند، اظهار کرد: ممکن است برخی به تقسیم‌بندی دهک‌ها اعتراض داشته باشند که سامانه‌هایی از سوی دولت در نظر گرفته شده و این ظرفیت را دارد که هرگونه اعتراض و شکایت در دهک‌ها یا حذف نام آنان از سامانه‌ها را دریافت و به آن رسیدگی کند.

وی یادآور شد: یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است و بعداً آن را به کالابرگ تبدیل می‌کنیم و اگر در این مدت مشکل یا اخلالی باشد، حتماً مسئولان مربوطه یا شخصاً با مردم در میان می‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.

رئیسی با بیان اینکه اینطور نیست که هرکس در هرجا و هروقت که بخواهد قیمت کالا را گران کند، تصریح کرد: به هیچوجه این اجازه داده نمی‌شود و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان موظف است قیمت کالا‌ها را اعلام کند و بخش‌های نظارتی هم باید بر موضوع نظارت کنند.

وی با طرح این پرسش که اگر با مشکلی مواجه هستیم باید آن را حل کنیم یا از کنار آن عبور کنیم، تأکید کرد: مسئولیت‌پذیری از رویکرد‌های مهم دولت است و ما خود را درباره معیشت مردم مسئول و پاسخگو می‌دانیم و معتقدیم دولت با مشارکت مردم در این اصلاحات اقتصادی موفق خواهد شد. من با علم و آگاهی به میدان آمده‌ام و با این عزم که باید تصمیماتی همراه با مشکلات فراوان گرفته شود، سکاندار دولت شدم و حتی اگر لازم باشد آبرویم را در این راه بگذارم تا مردم در معیشت دچار مشکل نشوند، سفره مردم آسیب نبیند و رانت‌خوار‌ها و مفسدین چپاول نکنند، این کار را می‌کنم و آبرویم را در این راه می‌گذارم. من از نظرات و انتقادات مردم استقبال می‌کنم و یقین دارم که از روی دلسوزی می‌گویند. ما از نظرات همه نخبگان استقبال می‌کنیم. امروز قصد داریم قانون را اجرا کنیم و قانون ۱۴۰۱ دولت را ملزم به اجرای اصلاح ارز ترجیحی کرد و نمی‌گذاریم موضوع مشمول مرور زمان شود؛ چون مردم و نخبگان از ما مطالبه دارند تا مسائل اقتصادی را با نگاه اصلاحی‌گری پیش ببریم.

رییسی اظهار کرد: حل شدن مساله ارز ترجیحی آخر کار نیست بلکه اول کار است. رشد اقتصادی ۸ درصدی، افزایش بهره‌وری اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که همه این‌ها باید اتفاق بیفتد و کار ما تازه شروع می‌شود و از همه مردم و صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌ها می‌خواهم در این زمینه دولت را مساعدت و یاری کنند؛ البته امروز خوشبختانه مجلس و دستگاه‌های مختلف را همراه داریم و همه عزیزان همین دغدغه دارند.

رئیس جمهوری همچنین با اشاره به شیوه پرداخت یارانه نان گفت: بحث زیرساختی نان در حال آماده شدن است و بر آنیم تا افزایش قیمت از طریق یارانه‌ها به فروشنده‌ها پرداخت شود تا قیمت نان افزایش نیابد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیمه همگانی آرزوی همه دولت‌ها بوده، گفت: امروز با این ۵ میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، یک جهش بسیار جدی در این حوزه انجام شده و به سمت و سویی پیش می‌رویم که هیچ‌کسی بدون بیمه نباشد. اگر امروز هم کسی روی تخت بیمارستان خوابیده و بیمه نیست، همانجا او را بیمه و دارو را به خوبی و به سهولت از بیمه دریافت کنند. دارو‌های کمیاب مشکل داشت که بودجه آن امروز تأمین شد و وزارت بهداشت این موضوع را اعلام کرد. کاری که وزارت بهداشت انجام داد از آرزو‌های وزارت بهداشت و دولت‌ها بود که امیدواریم با آنچه دولت دنبال می‌کند و با آنچه که به مردم پرداخت می‌شود، مردم نگران نباشند و از اصناف و اتحادیه‌ها هم می‌خواهیم که خودشان بازار را کنترل کنند تا گرانی اتفاق نیفتد.

رییس جمهوری در پایان تاکید کرد: دولت هیچ تردیدی در برخورد با فساد، گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار ندارد و همه بخش‌ها باید در این زمینه فعال شوند و اجازه ندهند کوچک‌ترین اجحافی در حق مردم شود. مردم هم بدانند همچنان‌که ساختار‌ها را برای از بین بردن رانت و فساد درست می‌کنیم، به دنبال اصلاح بستر‌های فسادزا در همه بخش‌ها هم هستیم و اصلاح ساختار‌ها می‌تواند ریشه فساد را بکند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین