کد خبر: ۷۷۰۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱

پوتین: سربازان ما برای سرزمین مادری‌شان می‌جنگند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، امروز در مراسمی که به مناسبت "روز پیروزی" بر آلمان نازی در میدان سرخ مسکو برگزار شد اقدامات غرب را دلیل حمله به اوکراین دانست و گفت این کار "لازم" ' بوده است.
پوتین: سربازان ما برای سرزمین مادری‌شان می‌جنگند
آفتاب‌‌نیوز :

او برای چندمین بار ناتو را تهدیدی برای روسیه خواند.

امروز هفتادوهفتمین سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم است که از آن به عنوان "روز پیروزی" یاد می‌شود و در مراسم بزرگی که برگزار شد، نیروهای نظامی در حضور مقام‌های ارشد روسیه رژه رفتند.

پوتین در این مراسم خطاب به سربازان گفت آنها برای امنیت کشورشان در اوکراین در حال جنگ هستند.

به گزارش بی بی سی، او در بخش دیگری از سخنان خود گفت حمله به اوکراین "لازم" بوده، در "زمان مناسبی" انجام شده و برای یک کشور مستقل و قوی، این تصمیمی "درست" بوده است.

رئیس‌جمهوری روسیه به اقدامات ناتو اشاره کرد و تلویحا آنها را تحریک‌آمیز خواند و گفت در یک سال اخیر روابط روسیه با کشورهای ناتو پرتنش بوده است.

پوتین در سخنرانی خود گفت روسیه از غرب خواسته بود به مصالحه‌ای منصفانه‌ برسند اما "آنها نمی‌خواستند به حرف ما گوش دهند."

او گفت ناتو و اوکراین خود را آماده "عملیات تنبیه"ی در دونباس در شرق اوکراین می‌کردند "تا به سرزمین‌های تاریخی ما نفوذ کنند."

"در کی‌یف می‌گفتند ممکن است به سلاح هسته‌ای دست یابند و ناتو شروع به بررسی سرزمین‌های نزدیک به ما کرده بود و این تهدیدی آشکار برای کشور و مرزهای ما شد. همه چیز حاکی از آن بود که جنگ الزامی است."

بر خلاف انتظار، صحبت‌های رئیس جمهوری روسیه حاوی اعلان بزرگی نبود؛ نکته برجسته سخنرانی امروز او "تهدید" ناتو و اوکراین برای روسیه بود که آقای پوتین آن را "غیرقابل قبول" خواند.

این در حالیست که بسیاری از کشورها و نهادهای بین‌المللی روسیه را در این جنگ "متجاوز" می‌دانند و دبیرکل ناتو هم از رئیس جمهوری روسیه خواسته است به جنگ در اوکراین پایان دهد، نیروهای خود را از اوکراین خارج و مذاکرات صلح را آغاز کند.

همزمان، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با انتشار ویدیویی سالگرد پیروزی بر آلمان "نازی" را در جنگ جهانی دوم گرامی داشت و گفت کشورش در جنگ با روسیه پیروز خواهد شد و ذره‌ای از خاک خود را "واگذار نخواهد کرد."

زلنسکی گفت "این راه سختی است ولی شک نداریم که پیروز خواهیم شد."

مراسم امروز در میدان سرخ مسکو از بعضی شبکه‌های تلویزیونی روسیه نظیر "کانال یک" و "روسیه-۱" زنده پخش می‌شد ولی گروه‌های ضدجنگ با هک کردن تلویزیون‌های هوشمند پخش آن را مختل کردند.

با وجود انتقاد روسیه از کشورهای غربی که در سخنرانی امروز آقای پوتین هم برجسته بود، این کشورها کمک‌های مالی و نظامی به اوکراین را ادامه می‌دهند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا از کمک نظامی ۱۵۰ میلیون دلاری جدید به اوکراین خبر داده که شامل مهمات و رادار است.

دیروز هم جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا که به اوکراین سفر کرده بود وعده کمک‌های بیشتر را داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین