کد خبر: ۷۷۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۸۷ - ۲۳:۲۳
طرح بزرگ تحول اقتصادی با سخنان احمدی‌نژاد شروع شد:

اینکه پول نفت باید سر سفره مردم بیاید، باید خود را نشان دهد

یک بار برای همیشه بازار مسکن را سامان می‌دهیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی نژاد سرانجام پس ازگذشت سه ماه از اعلام قبلی در سخنرانی ابتدای سال خود، کلیات طرح تحول اقتصادی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، احمدی‌نژاد در سخنان نود دقیقه‌ای خود که مستقیم از شبکه اول سیما و با اجرای مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای خود پخش شد، از ادبیات متفاوتی استفاده کرده و اکثر معضلاتی که طی سه سال گذشته توسط منتقدان دولت عنوان شده بود را پذیرفته و به عنوان مشکلات اساسی کشور برشمرد.

در حالی که احمدی نژاد پیش از این عموماً دوره های تاریخی را به قبل و بعد از دولت نهم تقسیم می کرد، در بخش اعظم این سخنان از فعالیتهای سی سال گذشته جمهوری اسلامی بطور یکپارچه یاد کرد. 

قبل از انقلاب ما را به حساب نمی‌آوردند
محمود احمدی نژاد گفت: «وقتی کشور تحویل انقلاب اسلامی‌شد کشوری عقب افتاده و دست چندم بود و ما را به حساب نمی‌آوردند». 

محمود احمدی نژاد که به طور مستقیم از شبکه یک سیما با مردم سخن می‌گفت با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: «خدا را سپاس می‌گویم که گزارش‌دهی خادم ملت در چنین شب عزیزی اتفاق افتاد و مجاهدت جدید و عظیم و تحولی در این دوران از این شب مبارک آغاز شد که شب رحمت و خیر کثیر است». 

وی با اشاره به اینکه در سخنان امشب از تحولات اقتصادی در اقتصاد ایران سخن می‌گوید افزود: «وقتی به سیمای اقتصاد ایران در پنجاه سال اخیر به ویژه در سه دهه پس از انقلاب نظر می‌اندازیم به دو موضوع متفاوت و متناقض برمی‌خوریم». 

احمدی نژاد گفت: «یک تصویر، تصویر خدمات عظیمی‌است که پس از انقلاب صورت گرفته است». 

احمدی‌نژادافزود: «زمانی که کشور تحویل انقلاب شد کشوری عقب افتاده، مخروبه و دست چندم بود و هیچ بخش اقتصادی کشور در جای شایسته‌ای قرار نداشت».
 
وی گفت: «روستاها، علم، صنعت، سواد، کشاورزی و تجارت خارجی ما همه در حال انزوا، اضمحلال و بدون چشم انداز روشن و بنیاد مستحکم بود و ما را در دنیا به حساب نمی‌آوردند».

احمدی‌نژادگفت: «در سی سال گذشته خدمات بسیاری که ملت ایران در سایه انقلاب به خود و کشور ارائه کرده بی‌نظیر است». 

آقای احمدی نژاد با اشاره به سازندگی‌های گسترده در تاریخ ایران افزود: «در گذشته دوره‌های تاریخی‌ای بود که در ایران سازندگی‌های گسترده‌ای انجام شد. مثلاً قبل از اسلام، شبکه‌های آبیاری، خدمات مسافرتی و ساختارهای فرهنگی ایجاد و بعد از ورود اسلام به ایران، در یک دوره آن هم دوره صفویه خدمات بسیار گسترده‌ای در زمینه ساماندهی راه‌ها، اقتصاد، فرهنگ و روستاها در طول 200 سال ارائه شد». 

احمدی‌نژادتصریح کرد: «البته در این دو دوره وظایف دولت‌ها در ایجاد امنیت ملی، دفاع از استقلال و در برخی مواقع فصل دعواها و همبستگی ملی محدود بود و اینکه آنان به جزئیات زندگی مردم وارد شوند به صورت گسترده نبود». 

آقای احمدی نژاد گفت: «بعد از انقلاب، اتفاقاتی که در عرصه صنعت رخ داد به گونه‌ای بود که وضع منفی آن زمان برطرف شده‌است و در بخش کشاورزی نیز که در شرف نابودی بود شاهد مهاجرت وسیع روستاییان به شهرها بودیم، اما امسال با وجود خشکسالی کم سابقه، این بخش با درصد بالایی توانایی تأمین نیازهای کشور را دارد».

احمدی‌نژادگفت: «در علوم و فناوری در بسیاری از بخش‌ها در دنیا سرآمد هستیم و توانسته‌ایم به جایگاه بالایی دست پیدا کنیم». 

احمدی نژاد افزود: «در نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و در هوافضا به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌ایم،‌ موشک کاوشگر را به هوا فرستاده‌ایم و موشک با ماهواره را در آینده‌ای نزدیک به فضا خواهیم فرستاد و در فضا به جایگاه خوبی نایل شده‌ایم». 

وی اضافه کرد: «در سدسازی، عمران، پالایشگاه، بندرسازی و نظایر آن به موفقیت‌های چشمگیری نایل شده‌ایم که تصویر با نشاط رو به جلو و سازنده‌ای را نمایان کرده‌است اما در کنار این دستاوردها و موفقیتها که در همه عرصه‌ها وجود دارد به جایگاه متناسب و شایسته ای نرسیده‌ایم». 

احمدی‌نژادگفت: «اگر چه در رشد و توسعه و سازندگی کشور به رغم جنگ و محاصره اقتصادی و تحریم‌ها به موفقیت‌های خوبی دست یافته‌ایم اما این موفقیتها شایسته استعدادهای این سرزمین نیست». 

خروجی، متناسب با سرمایه گذاریها و شایسته ملت نیست
احمدی نژاد افزود: «این کشور سالها سرآمد جهان بود و هم‌اکنون با اطلاعاتی که من از حضور در نقاط مختلف کشور به دست آورده‌ام کشورمان دارای جوشش استعداد فراوان است». 

احمدی‌نژاددرباره ثمره سفرهای استانی گفت: «سرمایه گذاری در استانها چشمگیر است اما خروجی، متناسب با سرمایه گذاریها و شایسته ملت نیست». 

وی افزود: «اشکالات و مشکلاتی در عرصه اقتصاد کشور مشاهده می‌شود که بعضاً مزمن است». 

دولت یک سال به طور منظم و تخصصی مشکلات را بررسی کرد
احمدی نژاد گفت: «دولت یک سال به طور منظم و تخصصی اینها را بررسی و ریشه یابی کرد و تصویر روشنی از اشکالات جمع بندی شده است که من به چند مورد اصلی اشاره می‌کنم». 

احمدی‌نژادافزود: «یکی از اینها نبود رشد اقتصادی متناسب با سرمایه گذاری و ظرفیت‌هاست». 

در دنیا رسم نیست که مدیران پانزده، شانزده ساعت کار کنند
وی اضافه کرد: «در دنیا رسم نیست که مدیران پانزده، شانزده ساعت کار کنند، بدنه اجرایی دولت خیلی کار می‌کند اما خروجی و رشد اقتصادی ما ثابت و مستحکم و پایدار نیست و نوسانی است که با یک حادثه دچار تزلزل می‌شود و این رشد مطلوب نیست». 

احمدی نژاد رشد اقتصادی کشور را در سالهای 70 تا 80 به طور متوسط 3.9 درصد اعلام کرد و گفت: «پارسال در نه ماه با همه فشارهایی که به دولت و مردم وارد شد به رشد اقتصادی 6.7 درصد دست یافتیم و تا پایان سال با احتساب نفت به رشد 7.1 درصدی رسیدیم در صورتی‌که باید حداقل رشد بیش از 8 درصد را تجربه می‌کردیم». 

احمدی‌نژاددر ادامه گفتگوی مستقیم خود با مردم با اشاره به این که رشد اقتصاد کشور هیچ‌گاه از ثبات برخوردار نبوده‌است، خاطرنشان کرد: «این رشد نیز وابسته به فروش مواد اولیه و به صورت نامتوازن بوده است». 

احمدی‌نژاداز بیکاری به عنوان یکی از مشکلات اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: «مشکل بیکاری در کشور ما از چهل سال پیش به خصوص در ده سال اخیر مطرح بوده‌است به گونه‌ای که شاهد رشد بیکاری دو رقمی‌بوده‌ایم». 

وی گفت: «تلاش کردیم نرخ بیکاری را به کمتر از 11 درصد برسانیم، نرخی که گاهی به 17 درصد هم رسیده‌بود». 

وی تورم را یکی دیگر از مشکلات اقتصادی کشور از 40 تا 50 سال قبل در کشور دانست و گفت: «این مشکل همیشه در اقتصاد ما وجود داشته و با نوسان توام بوده‌است؛ ما ریشه اصلی این مشکل را در اتکای اقتصاد کشور به نفت می‌دانیم».

احمدی‌نژاددر ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با اشاره به آثار زیان آور تورم گفت: «دولت برای اصلاح امور و مقابله با تورم وارد عمل شده است و در این زمینه تلاش می‌کند». 

آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه منبع اصلی اتکای دولت نفت است، افزود: «از اول انقلاب اسلامی، آرزو این بوده‌است که اتکای دولت به نفت از بین برود». 

وی تصریح کرد: «از سال 80 به بعد، دولت نمی‌تواند ارز بفروشد و بانک مرکزی باید آن را به ریال تبدیل کند و یکی از منابع تولید تورم در کشور هم خلق پول از این روش است». 

احمدی نژاد گفت : «در عین حال سوداگری و مصرف و هزینه بودجه توسط دولت از دیگر منابع تورم در کشور به شمار می‌رود». 

احمدی‌نژاد آثار اصلی و شوم تورم را شکل گیری فاصله طبقاتی در کشور بیان کرد که این مشکل امکان برنامه ریزی صحیح را از دولت می‌گیرد. 

وی با اشاره به مثالی درباره تأسیس یک سد گفت: «فرض کنید این سد با دو میلیارد تومان بودجه برای ساخت در نظر گرفته شده‌است اما به دلیل تورم و بالا رفتن قیمت‌ها نمی‌توان برای ساخت درست و به موقع این سد برنامه ریزی کرد». 

احمدی‌نژاداضافه کرد: «مردم نیز نمی‌توانند در زندگی روزمره و عادی خود به دلیل وجود تورم برنامه ریزی کنند». 

وی افزود: «طولانی شدن زمان اجرای طرح‌ها به دلیل وجود تورم باعث تلف شدن منابع و سرمایه‌ها می‌شود چرا که بسیاری از امکانات در این طرح‌ها به دلیل مستهلک شدن قابل استفاده نیست». 

باید فکری به حال اتلاف منابع شود
احمدی‌نژاد اتلاف منابع و سرمایه‌ها را یکی دیگر از مشکلات اساسی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: «در کشور ما در مصرف انرژی، وقت، آب، برق، سوخت و بسیاری از امکانات اتلاف منابع بسیاری داریم و باید فکری به حال آن شود».

احمدی‌نژاددر ادامه تشریح طرح بزرگ تحول اقتصادی از شبکه یک سیما، گفت: «تا ساختارهای اقتصادی کشور درست نشود فاصله طبقاتی ادامه می‌یابد». 

آقای احمدی نژاد افزود: «در حال حاضر اتلاف منابع و اسراف در کشور وجود دارد در صورتی که فرهنگ ما نقطه مقابل این است». 

احمدی‌نژادگفت: «مردم ما مردم با فرهنگ صرفه جویی هستند؛ وقتی به فرهنگمان در گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که مردم چقدر خوب از منابع استفاده می‌کردند». 

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر در مصرف آب کشاورزی اسراف می‌شود، افزود: «در کشاورزی برای هر هکتار زمین 10 هزار متر مکعب آب مصرف می‌کنیم در صورتی که با روش‌های درست آبیاری می‌توان این مقدار را به هزار یا دوهزار مترمکعب کاهش داد و چند برابر این زمین را آبیاری کرد به طوری که خشکسالی هم اثری نداشته باشد. بنابراین می‌توان گفت اتلاف وسیع منابع در کشور در حال رخ دادن است». 

احمدی‌نژادبا بیان اینکه اسراف به طور طبیعی عادت می‌شود، گفت: «وقتی قدر برق، بنزین و غیره را ندانیم، این برایمان عادت می‌شود؛ مردم اعم از سرمایه‌گذاران، کشاورزان، تولیدکنندگان، خدماتی‌ها و کسانی که زندگی عادی می‌کنند، همه اینها اتلاف منابع را درک می‌کنند اما همه احساس می‌کنند یک راه در رویی وجود دارد». 

آقای احمدی نژاد افزود: «در بخش دوم خیلی از اعداد و رقم‌ها را می‌گویم تا حساب دستمان بیاید». 

ناراحت نیستیم از اینکه عده‌ای پردرآمدند
احمدی‌نژادگفت: «مشکل دیگر ما این است که فاصله طبقاتی بین پردرآمدها و کم درآمدها خیلی مشهود است؛ از آرمان‌های انقلاب ما این بوده است که فاصله پردرآمدها و کم درآمدها را کم کنیم». 

آقای احمدی نژاد افزود: «در ابتدا آمدند گفتند پردرآمدها را حذف کنیم، این تفکر غلطی است؛ ناراحت نیستیم از اینکه عده‌ای پردرآمدند؛ ناراحتیم از اینکه چرا عده کثیری نابرخوردارند؛ می‌خواهیم کاری کنیم که اینها هم برخوردار شوند». 

بعد از انقلاب خیلی کارها شد
احمدی‌نژادگفت: «تازه بعد از انقلاب خیلی کارها شد، فاصله‌ها کمتر شد اما باز فاصله‌ها زیاد است؛ فاصله هزینه‌ای دهک اول با دهک دهم بیش از 15 برابر است؛ این از نظر اعتقادی و هم از نظر اجتماعی برای ما قابل تحمل نیست». 

آقای احمدی نژاد افزود: «این باعث دور شدن دل‌ها، افزایش مشکلات اجتماعی و آسیب رسیدن به پیوستگی و همبستگی ملی می‌شود». 

احمدی‌نژادبا بیان اینکه ما همه یک خانواده را تشکیل می‌دهیم، گفت: «نمی‌شود در یک خانواده یکی 15 برابر دیگری داشته باشد». 

آقای احمدی نژاد افزود: «کارهایی شده است؛ از جمله افزایش پلکانی حقوق یا توزیع سهام عدالت، اما تا ساختارها درست نشود، یعنی آنجایی که اصل منابع توزیع می‌شود و شکل می‌گیرد درست نشود، فاصله‌ها ادامه می‌یابد». 

آنچه نیرو مصرف می‌کنیم به میزان کمتر از نصف آن نیز برداشت نمی‌کنیم
احمدی‌نژاددر ادامه گفتگوی تلویزیونی خود با اشاره به برخی اشکالات در ساختار اقتصادی کشور از جمله فاصله میان مصرف و درآمد، در خصوص علل این مشکلات و ناتوانی دولت در مهار کردن تورم و جلوگیری از اتلاف منابع گفت: «یکی از مهمترین این علت‌ها میزان بهره‌وری پایین در کشور است که با وجود کارهای فراوان که تاکنون انجام شده بهره‌وری هنوز پایین است و این به آن معناست که آنچه نیرو مصرف می‌کنیم به میزان کمتر از نصف آن نیز برداشت نمی‌کنیم». 

احمدی نژاد با اشاره به لزوم بازتعریف نظام بهره وری در کشور گفت: «بهره‌وری از نظام آموزشی تا ادبیات جامعه باید نهادینه و بازتعریف شود».
 
وی افزود: «صنعت کشور باید یک واحد انرژی مصرف کند تا 5 واحد محصول تحویل دهد در صورتی که به علت نبود بهره‌وری هم اکنون این نسبت بر عکس است». 

نظام یارانه‌ای کشور باید هدف‌مند باشد
احمدی‌نژاد یارانه را ابزار مهم اقتصادی در دست دولت برای حمایت از قشرهای محروم و اجرای نظام جامع تأمین اجتماعی و ایجاد عدالت در کشور بیان کرد و گفت: «یارانه می‌تواند مزیت‌های نسبی را در اقتصاد فعال و شکوفا کند اما نظام یارانه‌ای کشور باید هدف‌مند باشد». 

احمدی نژاد در خصوص چگونگی توزیع یارانه‌ها گفت: «اکنون در توزیع یارانه هدف مشخصی را دنبال نمی‌کنیم و میزان بهره‌مندی قشرهای محروم از یارانه‌ها مشخص نیست». 


70 درصد یارانه‌ها صرف سه دهک جامعه می‌شود
وی با برشمردن برخی اقلام مصرفی یارانه ای گفت: «این مجموعه اقلام یارانه‌ای هدفی را دنبال نمی‌کند، به طوری که 70 درصد یارانه‌ها صرف سه دهک جامعه می‌شود در صورتی که یارانه باید هدف‌مند توزیع شود». 

احمدی نژاد تصریح کرد: «با هدف‌مند کردن یارانه‌ها می‌توانیم محرومیت را برداریم، اهداف اقتصادی را محقق و از بخشهای مختلف اقتصادی حمایت کنیم». 

احمدی‌نژاد با اشاره به تبعات منفی هدف‌مند نبودن نظام یارانه‌ای در کشور گفت: «با هدف‌مند کردن نظام یارانه ای، صنعت و خدمات بهینه‌سازی می‌شود». 

احمدی نژاد تصریح کرد: «به علت هد‌‌ف‌مند نبودن نظام یارانه‌ای، اکنون به جای گسترش کار و تولید، نهاده می‌فروشیم و باید بیشتر استخراج کنیم و سپس آن را بفروشیم». 

وی با اشاره به قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و قانون جامع حمل و نقل گفت: «دولت مکلف شده است یارانه‌ها را هدفمند کند و به جمعیت آسیب پذیرتر، صنعت مورد نیاز کشور، کشاورزی و کشاورزان، بخش بهداشت و درمان و آموزش یارانه بیشتری پرداخت شود در حالی که اکنون بیشتر مصرف می‌کنیم». 

احمدی‌نژادبا اشاره به برخی اتلاف منابع به علت هدف‌مند نبودن یارانه‌ها گفت: «فقط در بخش فرآورده‌های نفتی با احتساب نفت بشکه‌ای 90 دلار اکنون بیش از 90 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کنیم که این رقم می‌تواند یک اقتصاد را متحول و فقر و بیکاری را برطرف و اقتصاد را فعال کند». 

وی تصریح کرد: «ما اکنون این رقم یارانه را می‌دهیم اما بیکاری، فقر، رشد نوسانی تورم و برخی دیگر از مشکلات اقتصادی سر جای خودش است و هیچ تغییری رخ نمی‌دهد و فقط مصرف کننده هستیم». 

مخالف مصرف نیستیم
احمدی‌نژادگفت: «ما مخالف مصرف نیستیم و مردم ما باید بالاترین سطح مصرف را داشته باشند اما مهمتر این است که بتوانیم در عرصه اقتصاد بین المللی رقابت کنیم». 

احمدی نژاد افزود: «باید با پرداخت صحیح یارانه‌ها و کنترل آن اقتصاد خود را رقابت‌پذیر کنیم تا در عرصه بازار جهانی جا باز کنیم و این مهم، اشتغال و تولید ثروت برای کشور به همراه خواهد داشت».

احمدی نژاد با اشاره به اهمیت پرداخت هد‌‌ف‌مند یارانه و لزوم استفاده درست از آن به عنوان یک ابزار گفت : «باید سیستم را اصلاح کرد و بهره‌وری را بالا برد». 

نظام کنونی پرداخت یارانه در جهت عکس حمایت از محرومان است
احمدی‌نژادافزود : «نظام کنونی پرداخت یارانه مشکلات فراوانی دارد و الان در جهت عکس حمایت از محرومان است». 

احمدی نژاد گفت : «دولت راهکارها را شناسایی و برنامه ریزی کرده‌است تا یارانه همه قشرها را در بر بگیرد و نگرانی‌ها را برطرف کند و به جامعه آرامش دهد و به طور کلی جامعه را در جهت عدالت پیش ببرد و زمینه رشد همه استعدادها را فراهم کند». 

احمدی‌نژادتاکید کرد: «امروز جوان ما نیا‌ز به حمایت دارد؛ بانک منابع را می‌دهد و جوان باید از محل این منابع،کار را دایر، زندگی را اداره و علم را تولید کند». 

با این روند تا سه سال دیگر، کشور فلج است
احمدی‌نژادگفت : «سهم یارانه‌ها با توجه به افزایش قیمت انرژی روند تصاعدی دارد و نمی‌توان این گونه ادامه داد؛ با این روند تا سه سال دیگر، کشور فلج است در حالی که یارانه باید هدف‌مند باشد و همه از آن استفاده کنند». 

به زودی مرکز آمار ایران اطلاعیه خواهد داد
احمدی نژاد افزود: «به زودی مرکز آمار ایران اطلاعیه خواهد داد تا در مرداد‌ماه هرکس متقاضی استفاده از یارانه است فرمی ‌را پر کند تا زمینه‌ها و چگونگی اختصاص یارانه، طبقه بندی و اطلاعات لازم در این بخش جمع آوری شود»‌. 

وی گفت : «دولت همه جهات را بررسی می‌کند و این کار بزرگی است که انجام می‌شود تا حق به دست حق دار برسد».

احمدی‌نژادگفت: «نبود پایگاه اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی موجب بروز بی‌عدالتی در پرداخت و دریافت مالیات شده است». 

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: «مالیات بیشتر از کارمندان و کارگران و دریافت کنندگان حقوق ثابت اخذ می‌شود و بسیاری از بخش‌ها که فعالیت اقتصادی دارند مالیات نمی‌پردازند». 

احمدی‌نژادگفت: «در بسیاری از کشورها مالیات 20 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد اما این رقم در کشور ما 7 درصد است». 

احمدی نژاد افزود: «ظرفیت جمع آوری مالیات وجود دارد اما فرصت‌های مالیاتی به طور دقیق تعریف نشده است و جمع آوری آن تعادل و توازن ندارد». 

احمدی‌نژادگفت: «در بسیاری از کشورها اصل این است که هزینه دولت از مالیات تأمین شود اما در ایران 52 درصد آن از فروش نفت و فقط 43 تا 44 درصد از مالیات تأمین می‌شود». 

احمدی نژاد افزود: «البته پیش از این 67 درصد هزینه دولت از نفت تأمین می‌شد که در دولت نهم این رقم به 52 درصد کاهش یافته است». 

احمدی‌نژادگفت: «به عنوان مثال سال گذشته 802 هزار معامله ملکی انجام شد و در حالی که قیمت ملک دیگر کمتر از 50 میلیون تومان نیست، فقط 125 میلیارد تومان مالیات از این فعالیت اقتصادی اخذ شده است». 

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه مالیات حق عمومی‌مردم است، گفت: «دولت تلاش می‌کند یک پایگاه اطلاعاتی خودکار از فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کند تا فعالان اقتصادی با عبور از این پایگاه به شکل خودکار مالیات پرداخت کنند». 

احمدی‌نژادعلت پایین بودن میزان پرداخت مالیات در کشور را ناآگاهی بسیاری از نهادهای اقتصادی و مردم درباره ضرورت پرداخت مالیات دانست و گفت: «هرچند عده معدودی با ایجاد رابطه ناسالم از پرداخت مالیات فرار و زندگی خود را به حرام آلوده می‌کنند، اما نبود نظام دقیق پرداخت مالیات موجب شده است بسیاری از مردم از ضرورت پرداخت مالیات بی اطلاع باشند». 

ماموران گمرک باید از لحاظ مالی تامین باشند
احمدی‌نژاددرباره نظام گمرکی گفت: «گمرک ما از نظر حجم نیرو بسیار کوچک اما از نظر مسئولیت چند برابر شده است». 

احمدی نژاد با اشاره به اینکه عمده کارهای ماموران گمرک با توان ذهنی و دستی انجام می‌شود، گفت : «اگرچه برخی اقدامات الکترونیک در این بخش انجام شده است اما جامع نیست». 

احمدی‌نژادافزود : «‌گمرک باید از مرزهای بهداشت و کیفیت کالاها صیانت کند و به همین سبب به اختیارات جدید و تغییر ساختار نیاز دارد». 

احمدی نژاد درباره برخی تخلفات گمرکی گفت ‌: «ماموران گمرک باید از لحاظ مالی تامین باشند». 

وی با اشاره به اینکه باید پایگاهی ایجاد شود که همه گمرک‌ها به هم وصل شوند، افزود: «‌‌اگر برای هر کالا، کدی در نظر گرفته شود دیگر کسی نمی‌تواند فاکتور غیرواقعی بیاورد». 

احمدی نژاد بر لزوم تصویب قوانین جدید در بخش گمرکی کشور تاکید کرد و گفت: «متاسفانه در گمرک ایران سازمان‌های متعددی دخالت می‌کنند که اقدامات آنها موازی کاری است».
 
وی افزود : «در بخش گمرک آن اقداماتی که به دولت مربوط می‌شود صورت گرفت و رفع نقایص دیگر به تصویب قوانین جدید نیاز دارد». 


اکنون نظام بانکی کشور قادر به ارزشیابی فعالان اقتصادی نیست
احمدی‌نژاددر ادامه سخنانش، نظام بانکی را از عوامل ریشه‌ای در اقتصاد کشور دانست و گفت: «هر زمان در این زمینه گله‌ای کردم برخی آن را به سمت خادمان بانکها سوق دادند که این عمل بی انصافی است». 

آقای احمدی نژاد افزود: «بدنه بانک پرزحمت‌ترین بدنه دولت است و فعالان این عرصه لحظه‌ای آرامش ندارند اما آن‌طور که باید برای قانون عملیات بانکی کشور ساختار تعریف نشده‌است». 

احمدی‌نژاد، نظام بانکی کشور را به شبکه خون بدن انسان تشبیه کرد و گفت: «این شبکه خون سالم را به موقع و به اندازه به اعضای بدن می‌رساند، در غیر این صورت اختلال ایجاد و رشد اندامها مختل می‌شود و در حالی‌که بدن انسان فعالیت می‌کند اما بازدهی ندارد». 

آقای احمدی نژاد گفت: «اکنون نظام بانکی کشور قادر به ارزشیابی فعالان اقتصادی نیست و نمی‌تواند سود واقعی اقتصاد را ارزیابی کند». 

احمدی‌نژادافزود: «اکنون به علت ساختارهای بانکی، صد برابر فعالیت انجام می‌شود و هر لحظه در حال ساده کردن این ساختارها هستند که با ادامه این روند کار از دست می‌رود». 

آقای احمدی نژاد گفت: «در بسیاری از مواقع بانکها فرصت نظارت ندارند زیرا ضوابط پرداخت تسهیلات بانکی ابتدایی است در صورتی که این ضوابط باید پیچیده و همراه با اطلاعات دقیق و کد اعتباری برای دریافت کننده تسهیلات باشد». 

احمدی‌نژادخاطر نشان کرد: «اکنون بانکها نمی‌توانند منابع بانکی را در جهت اهداف اقتصادی مدیریت کنند و شاهد استفاده‌های کلان برخی سودجویان در این زمینه هستیم». 

آقای احمدی نژاد گفت: «ساختارهای بانکی راه را برای سوء استفاده از مصارف عمومی‌باز کرده است». 

احمدی‌نژادافزود: «اکنون بانکهای کشور تقریباً انحصاری هستند و مدیر بانک نمی‌تواند تحولات بانک را به روز پیش روی خود داشته باشد که دولت در حال فراهم کردن زیرساختهای آن است تا مدیران بانک و وزیر اقتصاد بتوانند این تحولات را پیش روی خود داشته باشند». 

آقای احمدی نژاد بر مطالعه اقتصادی، نظارت و بازگشت تسهیلات به بانکها تأکید کرد و گفت: «این‌گونه فعالیتها موجب سالم‌سازی و به موقع شدن منابع در اقتصاد کشور می‌شود». 

احمدی‌نژادهمچنین با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های وابسته به دولت در یک سال و نیم گذشته با افزایش قیمت مسکن منابع بانکی خود را برای خرید ملک هزینه کرده‌اند افزود: «نظام بانکی کنونی کشور اجازه سوداگری می‌دهد و باید راههای سوداگری مسدود و این نظام اصلاح شود». 

نرخ ارز باید در محدوده‌ای قابل قبول، شناور باشد
احمدی‌نژادبر ضرورت بازتعریف نظام ارزشگذاری پول ملی و نرخ ارز تأکید کرد. 

احمدی نژاد با اشاره به مواردی که باید در اقتصاد کشور بازتعریف شود، گفت: «تجربه اقتصاد کشور از سال‌های دور تاکنون نشان می‌دهد که بیش از 85 درصد تغییرات قیمت‌های خارج به داخل منتقل می‌شود، یعنی اگر قیمت کالایی در خارج گران شود، این گرانی در داخل هم اثر می‌گذارد و بالعکس». 

احمدی‌نژاد نظام ارزشگذاری را تنظیم کننده این رابطه دانست و گفت: «باید به گونه‌ای عمل شود که نوسانات نرخ ارز، به اقتصاد کشور آسیب نرساند». 

احمدی نژاد احکام موجود در این باره را در کشور متفاوت توصیف کرد و گفت: «در یک حکم بر ضرورت شناور بودن نرخ ارز تأکید شده است و در حکم دیگر نرخ ثابت مطلوب شمرده می‌شود». 

احمدی‌نژاد نرخ شناور و مدیریت شده ارز را مطلوب‌ترین حالت توصیف کرد که موجب اطمینان فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران می‌شود و قانون برنامه نیز بر این موضوع تأکید کرده‌است. 

احمدی نژاد گفت : «نرخ ارز باید در محدوده‌ای قابل قبول، شناور باشد و با نظارت اقتصادی، کاهش یا افزایش یابد، در غیر این صورت به اقتصاد کشور آسیب می‌رسد». 

نظام توزیع ما سردستی است
احمدی‌نژادبا اشاره به اشکالات نظام توزیع کالا و خدمات گفت: «ما نمی‌گوییم خدای ناکرده اصناف ما بد عمل می‌کنند بلکه اکثر آنان انسان‌های خوبی هستند و با وزارت بازرگانی همکاری کرده‌اند؛ اگر یک وقتی باشد من خواهم گفت که در دو سال اخیر بر این دولت چه گذشته است؛ شب عید که قیمت جهانی کالاها بالا رفت اصناف با همکاری وزارت بازرگانی بازار را مهار وتنظیم کردند». 

احمدی نژاد افزود: «نظام توزیع ما سردستی است یعنی کالا چند دست می‌چرخد مثلا پرتقال دو برابر مصرف تولید می‌شود اما چیزی هم گیر کشاورز نمی‌آید و مردم هم گران می‌خرند و می‌ببینید مغازه‌داری که سی سال دریک محل خواربار فروشی داشته است مثل بقیه مردم زندگی می‌کند؛ این نظام توزیع را باید اصلاح کنیم». 

وی اضافه کرد: «ما شبکه‌های بزرگ توزیع می‌خواهیم تا مشخص باشد چقدر کالا و به کجا رفته است». 

احمدی‌نژادبا اشاره به تفاوت قیمت یک کالا در مناطق مختلف یک شهر گفت: «دولت باید نظارت کند که این کار را هم می‌کند ولی باید شیوه توزیع کالا به گونه‌ای باشد که روال عادی داشته باشد». 

ساختار دولت باید اصلاح شود
وی با اشاره به برنامه اصلاح ساختار دولت و با تاکید برلزوم عملی شدن کامل این برنامه گفت: «ساختار دولت باید اصلاح شود که الان آن را آغاز کرده‌ایم؛ حجم دولت کم شده‌است، بودجه‌های مصرفی را کنترل کرده‌ایم ولی باید وظایف دولت بازتعریف شود تا دولت کوچک شود و نزدیک به یک سال ونیم و در بخش تخصصی یک سال است که طرحی برای این امر‌آماده شده و برخی در شرف آماده شدن است و امیدواریم یارانه‌ها را در نیمه دوم امسال منطقی کنیم». 

سه سال است که قیمت شیر افزایش نیافته است، البته کمی‌بالا برده شد
احمدی‌نژادبا اشاره به اختصاص نیافتن یارانه پودر لباسشویی به شیر گفت: «بودجه دولت در این زمینه معین است سه سال است که قیمت شیر افزایش نیافته است البته کمی‌بالا برده شد ولی با وجود واردات علوفه به میزان دو میلیون تن در سال به کشور افزایش قیمت جهانی آن به چند برابر پیش بینی نشده بود». 

حساب ملی برای همه افراد کشور پیش بینی شده است
احمدی‌نژادبا اشاره به برنامه دولت برای نقدی کردن یارانه‌ها تأکید کرد: «حساب ملی برای همه افراد کشور پیش بینی شده است که در یک برنامه ریزی مشخص یارانه‌ها به این حساب واریز خواهد شد». 

محمود احمدی نژاد گفت: «برای هر خانوار ایرانی تا شش نفر پیش بینی پرداخت یارانه نقدی شده است که برای سه ماه به حساب مشخص هر فرد ریخته می‌شود و این حساب تا سه ماه قابل برداشت نیست و در زمان معین و با اعلام قبلی، مردم می‌توانند از آن استفاده کنند». 

احمدی‌نژادگفت: «همکاران ما در دبیرخانه اصلاح ساختار اقتصادی در دولت نحوه اجرای این برنامه را در آینده اعلام خواهند کرد». 

وی تأکید کرد: «قبل از هر برنامه‌ریزی برای اصلاحات اقتصادی، جلسات متعددی با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، صاحبنظران اقتصادی، استادان دانشگاه، مدیران دولت و صاحبنظران رسانه برگزار خواهد شد تا با یک کار ملی، بیماریهای اقتصادی کشور درمان شود». 

اصلاح اقتصادی به سه تا شش سال زمان نیاز دارد
احمدی‌نژادبا اشاره به اینکه همه مشکلات اقتصادی کشور به هم گره خورده است تأکید کرد: «اگر بخواهیم اصلاح اقتصادی را به سرانجام برسانیم به سه تا شش سال زمان نیاز داریم و به عنوان مثال اصلاح ساختار بانکها به سه تا شش سال و نظام توزیع به دو سال زمان نیاز دارد».
 
احمدی نژاد افزود: «همه زیرساخت‌های لازم برای اصلاحات اقتصادی آماده است و زمان کافی نیز برای آغاز آن در نظر گرفته شده‌است؛ در این دوران نظر همه صاحب‌نظران نیز گرفته خواهد شد و حتی به برخی از استادان دانشگاه از طریق نامه اعلام خواهد‌شد که نظر خود را در باره موارد مشخص اصلاح ساختار اقتصادی بیان کنند». 

اگر ساختار، خوب کار نکند رسیدن به سند چشم‌انداز امکان پذیر نیست
احمدی‌نژاد با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله و سیاستهای کلی نظام اعلام کرد: «باید با اتکا به چرخه تولید سالم از طریق منابع و امکانات به سیاستهای چشم انداز دست پیدا کرد؛ اگر ساختار، خوب کار نکند رسیدن به این اهداف امکان پذیر نیست». 

وی گفت: «باید عیب‌های سیستم برطرف شود تا با منابع و امکانات داده شده به آن به مقصد برسیم». 

برنامه‌های دولت برای حل بحران مسکن
احمدی‌نژاد در ادامه تشریح طرح بزرگ تحول اقتصادی از شبکه یک سیما برنامه‌های اقتصادی دولت را برای بخش مسکن برشمرد. 

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که چرا ساختمان سازی در کشور ما صنف جداگانه‌ای ندارد، افزود: «خودم دیدم یک ساختمان چهار طبقه ریخته شده است و البته خوشبختانه کسی آسیب ندید؛ این ایراد کاملاً به جاست». 

احمدی‌نژاد گفت: «ما در بخش ساختمان مشکلات دیگری هم داریم، خصوصاً این تحولات نرخ؛ قبلاً برای مردم گفتم بخشی از آن مربوط به گذشته بود یعنی تا قبل از این دولت، بخشی مربوط به سوداگری و بخشی هم مربوط به عقب افتادگی‌هاست». 

آقای احمدی نژاد افزود: «در گذشته تولید مسکن بسیار بسیار کمتر از تقاضای سالانه بود و همین طور اداره و انباشته شد تا به این دولت رسید». 

احمدی‌نژاد گفت: «در این دولت هم شاهد ورود افراد متولد 60 تا 64 به بازار کار، ازدواج و مسکن بودیم». 

آقای احمدی نژاد افزود: «از طرفی یک کار سوداگری هم شکل گرفت؛‌ یک مقدار کنترل آن سخت شد البته دولت شورای مسکن را مأمور رسیدگی به این امر کرد، اخیراً هم من اعلام کردم می‌خواهم وارد شوم. تمام اشکالات را شناسایی کرده‌ایم». 

یکی از اشکالات، نبود صنف سازندگان مسکن است
احمدی‌نژاد گفت: «یکی از اشکالات، نبود صنف سازندگان مسکن است؛ مصوب شد وزارت بازرگانی با نظر وزارت مسکن این کار را انجام دهد». 

آقای احمدی نژاد افزود: «باید معلوم شود که چه کسی نظارت کننده بر ساخت و ساز مسکن است و حتی زیر‌مجموعه سازندگان مسکن از جمله صنف گچ کاران و بناها تشکیل می‌شود؛ اگر بناست تأییدیه یا گواهینامه صادر شود از طریق این صنفها صادر می‌شود». 

احمدی‌نژاد گفت: «ساختمان جزو منافع ملی به حساب می‌آید، هر ساختمان باید صد سال کار کند». 

آقای احمدی نژاد افزود: «بخش دومی‌که باید برای آنها صنف تشکیل شود کسانی‌اند که در دوره‌های اخیر وارد شده‌اند و کارشان فقط خرید و فروش مسکن است نه ساخت مسکن؛ البته ما انجمن انبوه سازان داریم اما صنف نداریم». 

احمدی‌نژاد گفت: «وقتی یک مسابقه شروع شود یک عده هم که اهل این کار نیستند وارد می‌شوند؛ نمی‌گوییم خرید و فروش مسکن کار بدی است». 

آقای احمدی نژاد افزود: «دولت تصویب کرد خرید و فروش مسکن به عنوان یک شغل محسوب شود؛ وزارت بازرگانی این را اعلام می‌کند و همه خریداران و فروشندگان مسکن باید ثبت نام کنند». 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت برای مسکن کارهای دیگری هم در چند بخش انجام داده است گفت: «ساخت مسکن مهر به سرعت در حال پیگیری است». 

آقای احمدی نژاد افزود: «برای سازندگان مسکن امتیازاتی قرار داده‌ایم؛ از جمله واگذاری زمین ارزان یا زمین اجاره‌ای». 

احمدی‌نژاد گفت: «برای کسانی که می‌خواهند ساختمان بسازند و اجاره دهند نیز امتیازات وسیعی قرار داده‌ایم». 

در بخش شهرسازی تراکم‌ها را بالا برده‌ایم
آقای احمدی نژاد افزود: «در بخش شهرسازی تراکم‌ها را بالا برده‌ایم به خصوص در شهرهایی مثل تهران و دیگر شهرهای بزرگ». 

احمدی‌نژاد ادامه داد: «منابع بانکی در بخش مسکن سازماندهی شد؛ الان ابلاغ شده است به زودی در بخش مسکن شروع می‌شود؛ وام برای خرید و فروش مسکن ممنوع خواهد شد». 

آقای احمدی نژاد گفت: «کارهای دیگری برای کنترل بازار مسکن شده است؛ بالاخره معلوم نیست یک ساختمان چند دست می‌چرخد؛ باید راه سوداگری را ببندیم». 

احمدی‌نژاد افزود: «پایگاه اطلاعاتی آماده شده است و به زودی وزارت بازرگانی با کمک سازمان ثبت اسناد اعلام می‌کند تمام کسانی که مسکن دارند باید مسکنشان را ثبت کنند». 

تمام قولنامه‌ها رسمی‌می‌شود
آقای احمدی نژاد گفت: «تمام قولنامه‌ها رسمی‌می‌شود، هر معامله ای که صورت می‌گیرد باید در آن فضا (پایگاه اطلاعاتی) ثبت شود وگرنه سازمان ثبت اسناد معامله را ثبت رسمی ‌نمی‌کند».

احمدی‌نژاد با بیان اینکه برخی تصمیمات دولت در خصوص ساماندهی بازار مسکن از آذر امسال اعمال خواهد شد ، گفت: «هر کس بخواهد در بازار مسکن فضاسازی کند، جریمه خواهد شد». 

یک بار برای همیشه می‌خواهیم بازار مسکن را سامان دهیم
احمدی نژاد گفت : «یک بار برای همیشه می‌خواهیم بازار مسکن را سامان دهیم و دولت با جمع آوری و ساماندهی همه اطلاعات مرتبط با بخش مسکن در یک بانک اطلاعاتی، این بخش را مدیریت می‌کند». 

وی گفت: «نوسانات در بازار مسکن بیش از ده دوره در سالهای گذشته نیز تکرار شده اما اکنون به علت بالا رفتن ارقام بیشتر نمود پیدا کرده است». 

در پی شوک دادن به بازار مسکن نیستیم
احمدی‌نژاد افزود : «در پی شوک دادن به بازار مسکن نیستیم و اقدامات دولت در بخش مسکن با همراهی و همکاری مردم و با آرامش انجام خواهد شد». 

احمدی‌نژاد ساماندهی بخش مسکن را کاری بزرگ اعلام کرد و گفت: «دولت تصمیم دارد به کمک مردم وارد عرصه شود و این بخش را درمان کند». 

احمدی نژاد افزود : «برخی که قبلاً از منابع بیشتر استفاده کرده‌اند اکنون باید کمتر استفاده کنند و برخی دیگر که قبلاً کمتر از منابع استفاده کرده‌اند باید بیشتر از منابع بهره مند شوند و دولت برای تحقق این امر محکم ایستاده‌است». 

وی با بیان اینکه یارانه نود هزار میلیارد تومانی در بخش فرآورده‌های نفتی که قبلاً توضیح داده شد مال مردم است و باید در زندگی مردم تأثیر داشته باشد ، گفت: «مردم ما با تجربه سهمیه بندی بنزین در سال گذشته نشان دادند ظرفیت کارهای بزرگ را دارند». 

احمدی‌نژاد گفت: «اکنون با توزیع بنزین با کارت هوشمند سوخت زیرساخت خوبی برای مدیریت دولت در مصرف سوخت فراهم شده و این زیرساخت برای سایر بخشها هم قابل اجراست». 

احمدی نژاد با اشاره به درآمد 50 هزار تومانی برخی خانواده‌های زیر پوشش کمیته امداد و 120 هزار تومانی برخی خانواده‌های کم‌درآمد گفت: «یارانه‌ای که برای هر یک از این خانوار‌ها در نظر گرفته می‌شود 5 تا 6 برابر درآمد آنهاست که می‌توان این مبلغ را مستقیم به این خانوارها داد تا زندگی آنها تنظیم شود». 

برخی اقدامات دولت ممکن است با تلاطم‌هایی همراه باشد
احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برخی اقدامات دولت ممکن است با تلاطم‌هایی همراه باشد ، تصریح کرد: «در روزهای گذشته شاهد بودیم برخی اقلام که به مقدار بسیار زیاد در انبارها موجود است در بازار کمیاب و گران شد که مردم با هوشیاری و مراقبت نخریدند و اوضاع به حالت عادی بازگشت». 

وی گفت: «باید با مواظبت و آرامش از این مراحل بگذریم تا اقتصاد خوب ساماندهی شود».
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: «از همه دانشمندان، ‌علما و متخصصان دعوت می‌کنم در طرح دولت مشارکت و کمک کنند؛ دولت هیچ نقطه پنهانی در این طرح ندارد». 

طرح بزرگ تحول اقتصادی هیچ نکته نهفته‌ای ندارد
آقای احمدی نژاد گفت : «طرح بزرگ تحول اقتصادی هیچ نکته نهفته‌ای ندارد و از همه کارشناسان و اقتصاددانان درخواست می‌کنم در تکمیل و اصلاح آن ما را همراهی کنند». 

احمدی‌نژاد با اشاره به جلسات طولانی با مسئولان سایر قوا افزود: «بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌از این طرح استقبال کردند و سؤالات مهمی‌داشتند که پاسخ داده شد». 

احمدی نژاد طرح بزرگ تحول اقتصادی را از آرزوهای اقتصاددانان و مدیران کشور دانست و گفت: «این دولت مصمم وارد این عرصه شده است». 


اینکه می‌گوییم پول نفت باید سر سفره مردم بیاید، باید خود را نشان دهد
وی با تاکید بر اینکه مردم باید روی آرامش را ببینند، افزود: «باید اینکه می‌گوییم پول نفت باید سر سفره مردم بیاید، خود را نشان دهد». 

احمدی‌نژاد در عین حال گفت: «درآمدهای حاصل از فروش نفت در هزینه‌های دولت و یارانه‌ها خرج می‌شود اما چون توزیع درست نیست مردم آن را لمس نمی‌کنند». 

وی با اشاره به اینکه کل طرح را یکجا اعلام خواهد کرد، گفت: «برخی از بخش‌های آن نیازمند اصلاح قانونی است». 

احمدی نژاد از همه مدیران بانک‌ها، گمرک، سازمان مالیاتی و به ویژه مدیران وزارتخانه‌های نفت و رفاه و تأمین اجتماعی خواست با آمادگی کامل، دولت را در اجرای این طرح همراهی کنند.

احمدی‌نژاد از همه اندیشمندان و صاحبنظران و مردم خواست دولت را در راه اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور یاری و همراهی کنند. 

احمدی نژاد گفت: «این حرکت متعلق به همه ملت است و درخواست من این است که گروهی آن را به وسیله ای برای دامن زدن به مناقشات سیاسی تبدیل نکنند و اجازه دهند تا درد مزمن اقتصاد کشور درمان شود». 

احمدی‌نژاد افزود : «همکاران من آماده‌اند تا در هر جمعی از متخصصان حضور یابند و ضمن شنیدن نظرها درباره ابعاد این طرح توضیح دهند». 

هیچ کس درباره ضرورت اجرای این طرح تردید ندارد
احمدی نژاد گفت: «هیچ کس درباره ضرورت اجرای این طرح تردید ندارد، هرچند ممکن است درباره چگونگی اجرای آن نظرهای مختلفی وجود داشته باشد». 

وی اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور را از جمله مهمترین مسائل دانست و گفت: «چارچوب علمی‌ و اطلاعاتی و ساختار اجرایی این طرح آماده است و دولت برای تحقق آن حاضر به کار شبانه روزی است».

احمدی‌نژاد درباره افزایش قیمت نفت تصریح کرد: «برخی با طرح این سوال که پول نفت چه می‌شود ، متاسفانه دولت را متهم می‌کنند و می‌گویند 30 میلیارد دلار پول نفت گم شده است». 

فقط به اندازه قانون بودجه می‌توانیم از پول نفت استفاده کنیم
آقای احمدی نژاد با اشاره به اینکه برخی انتظار دارند دولت بلافاصله پول نفت را در عمل به جامعه تزریق کند، افزود: «این کار ممکن است و با سازوکار و ورود جنس از کشورهای دیگر عملی است اما واقعیت این است که این پول در جیب دولت نمی‌رود و فقط به اندازه قانون بودجه می‌توانیم از پول نفت استفاده کنیم». 

آقای احمدی نژاد گفت : «برای نمونه، دولت آذر پارسال برداشت یک میلیارد و 200 میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی را از مجلس درخواست کرد اما تصویب نشد». 

احمدی‌نژاد گفت : «پول نفت وارد حساب ذخیره ارزی می‌شود و دولت نمی‌تواند از آن برداشت کند». 

وی به آثار افزایش قیمت نفت اشاره و تصریح کرد: «اگر این افزایش قیمت به طور طبیعی باشد و جایگاه خود را در اقتصاد جهان پیدا کند، به نفع همگان خواهد بود». 

احمدی‌نژاد گفت: «قیمت نفت در مدت طولانی با بازی سیاسی پایین نگه داشته شده‌بود و گاهی قیمت یک بشکه آب ده برابر نفت بود».
 
احمدی نژاد افزود: «اروپاییان از قیمت نفت مالیات می‌گیرند و سود آنان از تولیدکنندگان نفت بیشتر است؛ اگر اجازه دهند حاضر به عرضه بنزین در جایگاه پمپ بنزین با حدود 40 درصد پایین تر از قیمت آنان هستیم». 

احمدی‌نژاد گفت : «قیمت نفت ایران و تولیدکنندگان مصنوعی و قیمت عرضه آن در کشورهای استفاده کننده (اروپا) واقعی است». 

احمدی نژاد افزود: «باید قیمت نفتی که در اروپا عرضه می‌شود به تولیدکنندگان پرداخت شود». 

دولت‌های آمریکا تورم را به اقتصاد جهان پمپاژ می‌کردند
احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت‌های آمریکا در سی سال اخیر همواره با کسری بودجه مواجه بوده و بخشی از آن را با انتشار پول بدون پشتوانه به اقتصاد جهانی تامین کرده‌اند ، گفت: «آنها با این کار، تورم را به اقتصاد جهان پمپاژ می‌کردند تا به اهداف خود دست یابند». 

احمدی نژاد با اشاره به تزریق دلارهای بدون پشتوانه آمریکا به اقتصاد جهانی گفت: «اقتصاد آمریکا آنقدر زایش ندارد و این دلارها بدون پشتوانه به اقتصاد جهانی تزریق و اکنون جهان از این منظر اشباع شده است و دولت‌های رقیب وارد شده‌اند و این موجب شده‌است نرخ دلار کاهش یابد که در حوزه نفت موجب افزایش قیمت شده است». 

وی افزود: «در واقع بخشی از افزایش قیمت نفت، ناشی از کاهش ارزش دلار است».
 
احمدی نژاد گفت: «قیمت دلار سقوط کرده‌است و با فروش نفت به قیمت 120 دلار در هر بشکه، به اندازه 40 دلار سال 80 می‌توانیم کالا خرید کنیم». 

احمدی‌نژاد افزود: «اقتصاد ما با اقتصاد جهانی تعامل دارد و بخشی از نیازهای خود را از خارج وارد می‌کنیم ، بنابراین هزینه‌های ما نیز برای خرید کالاهای مورد نیاز از خارج افزایش یافته‌است». 

احمدی نژاد موضوع دیگر درباره قیمت نفت را سوداگری و تغییرات مصنوعی قیمت نفت دانست و گفت: «زمانی همیشه اگر یک کشور عضو اوپک اعلام می‌کرد تولید نفت خود را 100 هزار بشکه افزایش می‌دهد، قیمت آن کاهش می‌یافت، اما اکنون هنگامی‌که اعلام می‌شود تولید نفت 200 هزار بشکه افزایش یافته‌است ،‌ نه تنها قیمت آن کاهش نمی‌یابد بلکه شاهد افزایش قیمت نفت هستیم و این چیزی نیست جز سوداگری که با اهداف خاصی انجام می‌شود». 

احمدی نژاد مبادلات اقتصادی کشور را سالانه حدود 160 میلیارد دلار با احتساب نفت و گاز اعلام کرد و گفت: «70 میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به صادرات و واردات کالاست که در اقتصاد آثار گسترده‌ای دارد». 

دست کم 3.2 درصد تورم کشور ناشی از تحولات بیرونی است
احمدی‌نژاد تصریح کرد: «می‌خواهیم قیمت نفت به رقم واقعی برسد و این طور نباشد که با افزایش قیمت نفت ، قیمت کالاهای وارداتی بیشتر از آن افزایش یابد».
 
وی افزود: «در عین حال باید از همین وضع موجود استفاده و آن را به فرصت تبدیل کنیم». 

احمدی نژاد با بیان اینکه اقتصاد کشورهای همجوار ما با تورم دو برابری روبرو هستند، گفت: «دست کم 3.2 درصد تورم کشور ناشی از تحولات بیرونی است و اگر زودتر چاره جویی نشود، بیشتر می‌شود». 

وی افزود: «درباره کاهش نرخ تورم، دولت عزم جدی دارد و نمایندگان مجلس نیز آمادگی خود را برای همکاری با دولت در این زمینه اعلام کرده‌اند». 

برای مقابله با بحران اقتصادی، دو کار بیشتر نمی‌توان انجام داد
احمدی‌نژاد در ادامه گفتگوی مستقیم با مردم گفت: «برای مقابله با بحران اقتصادی، دو کار بیشتر نمی‌توان انجام داد؛ نخست آنکه تعرفه‌ها را کاهش دهیم و دوم اینکه یارانه بدهیم». 

آقای احمدی نژاد افزود : «برای این کار به مجلس لایحه‌ای داده شده است که البته ما زودتر اقدام و بسیاری از کالاها را وارد کرده‌ایم و انبارهای بسیاری از کالا پر است». 

احمدی‌نژاد با پیش بینی ادامه رکود جهانی گفت: «اکنون کسی برای مدیریت جهانی وجود ندارد که به همین دلیل این رکود ادامه پیدا خواهد کرد». 

با همین درآمد نفتی بازار کشورمان را کنترل خواهیم کرد
احمدی نژاد تاکید کرد: «با همین درآمد نفتی بازار کشورمان را کنترل خواهیم کرد و بیماری مزمن اقتصادی به سرعت درمان خواهد شد». 

وی در پایان این گفتگوی مستقیم تاکید کرد: «دولت و مردم در صحنه هستند و به نظر من حتی می‌توان در مدت 10 سال بخش‌هایی از سند چشم انداز 20 ساله را اجرا کرد؛ اکنون در بخش‌های علمی‌، سیاسی و اقتصادی از برنامه جلو هستیم و ان شاء الله ایران اسلامی‌را به قله‌های افتخار می‌رسانیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
اگر حال مملكت به اين زاري است كه رييس جمهورش فقط نود دقيقه تز ميدهد و تمامي مشكلات را هم قبول دارد پس واي بر اين سياست مداراران .استعفا بده و سنگينتر كنار بنشين كه با اين اوضاع هيچ كاري از دست شما ساخته نيست و با هر حركت خودت را مات خواهي كرد
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
جناب رپيس جمهور
با سلام
خسته نباشي و اميدواريم خدا پشت و پناهت باشد حرف دل همه ايرانيان رازدي با برنامه تحولات اقتصادي ما تا آخر با تو ايستادهايم به پيش به سوي فتح قله ها.
ناشناس
|
-
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
همانطور كه ايشان فرموده اند، طرح تحول اقتصادي ارايه شده چيز تازه اي نيست كه منتظر دستاوردهاي قابل توجه آن باشيم. مشت نمونه خروار است. آنچه تاكنون انجام شده است پايلوت اقدامات غير استراتژيك و مقطعي آينده است.خدا رحم كند به اقتصادي كه چنين جراحيهاي مهمي بدون برنامه اصولي درآن انجام مي شود.
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
تو ر ا خدا بس كنيد ديگه اين سه سال اينهمه عدالت برقرار كردي بسته بابا به كي بگيم عدالت نمي خواهيم عدالتتون هم به سود پولدارها و به ضرر ما كارگرها و كارمندان است بذاريد پول دار ها هم از يارانه استفاده كنند ما هم اگر يارانه اونا را قطع كنيد باز همه چي خيلي گران مي شود
ناشناس
|
-
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
مصاحبه شبيه فيلم تبليغاتي كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري بود
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
خيلي ممنون كه مشكلات اقتصادي رايادآورشديد!!!بشه جبران كنيم!
كرماني
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
مدتي است از ورود جمعيت جوان متولد اوايل دهه 60 به بازار كار و فشار آنها به دولت براي ازدواج وكار سخن بميان مي آيد و بسياري از دولت مردان وجوانان علاقمند به نظام و دولت از اين موضوع بعنوان يك پديده مضر نام مي برند.نكته اما اينجاست كه در همان سالها بودنند كساني كه به ضرورت كنترل مواليد اشاره داشته وخواستار جلوگيري ازازدياد جمعيت بودنند و در مقابل دولتمردان كساني نيز بودنند كه درآن زمان وحتي تا سالهاي 73 و 74كتاب ومقاله وسخنرانيهاپي با استفاده از آيات وروايات بر ضد اين موضوع نوشته ويا برپا داشته اند و البته همين طيف اكنون بر مصدرامور نشسته و ايرادات اضافه جمعيت رادر دفاع از عملكرد خود بيان مي كنند. لذا به نظر مي رسد همه اين عزيزان بايد توجه كنند كه تحول وتوسعه يك شبه حاصل نمي شود وكار كردن 16 يا 17 ساعتي هم نمي تواند اين امر را در كوتاه مدت محقق سازد.بايد شناخت كافي از پديده هاي پيراموني داشته باشيم تا بهترين تصميم را بگيريم وآقاي رپيس جمهور يه اين امر واقف گرديده ولي همچنان در سخنراني هايشان افكار عامه مردم را هدف گرفته اندد
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
بنده دانشجوي دكتري مديريت هستم خيلي علمي تر از مطالبي كه جناب رييس جمهور اعلام كردند ما تو سرويس دانشگاه با همكلاسي ها صحبت مي كنيم . من تازه متوجه شدم رييس جمهور شدن چقدر ساده هست .
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
آقا تو رو خدا طرح جديد اقتصادي اجرا نكنيد، همون روش قديمي تون مگه چي شده؟ الحمدالله طبق آمار خودتون هم رشد اقتصادي از دولت هاي قبلي بيشتر بوده و هم نرخ تورم كمتر، مردم هم كه هم در ناز و نعمت زندگي مي كنند، پس ديگه چي مي خواين ؟ حالا گيرم كه 50 -40 ميليون ملت از خدا بي خبر مزدور غرب نق بزنن ، خب چي ميشه؟
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
خدا خودش رحم كنه
ناشناس
|
-
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۴
0
0
به كوري منافقان و دشمناني چون آفتاب نيوز احمدي نژاد پيروز است

انشاالله

يا علي
ناشناس
|
-
|
۰۴:۴۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۱
0
0
آقاي احمدي نژاد حق دارند چون فكرشم نميكردن رييس جمهور بشن براي همبن برنامه براي خودشون نداشتن.
همين يارانه ها هم بنده حدا كروبي ميگفت ماهي 50 تومن ميدم بهتون شما باور نكردين مسخرش كردين خوش بحالم كه راي من نسوخت
ناشناس
|
-
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۲۸
0
0
خوب شد با تورم جهاني يك دليل براي وارات قبلي دولت بوجود آمد تا با جست بگويند كه ما چقدر باهوش و آينده نگر بوديم
در صورتيكه همين واردات در زمان خود توليد را از بين برد و حلال يك مسكن و فردا ...
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین