کد خبر: ۷۷۰۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵

ارسال سوخت و تجهیزات به ایستگاه فضایی چین

بر اساس گزارش آژانس فضایی سرنشین دار چین، این کشور در آخرین مرحله از برنامه ایستگاه فضایی خود، فضاپیمای باری تیانژو ۴ (Tianzhou ۴) را در اوایل صبح روز سه‌شنبه برای انتقال سوخت و تجهیزات به ایستگاه فضایی تیانگونگ، به فضا پرتاب کرد.
ارسال سوخت و تجهیزات به ایستگاه فضایی چین
آفتاب‌‌نیوز :

آژانس فضایی سرنشین‌دار چین در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که بامداد سه‌شنبه یک موشک لانگ مارچ ۷ از مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان به مقصد فضا پرتاب شد و یک فضاپیمای رباتیک را به مدار نزدیک زمین در فاصله حدود ۴۰۰ کیلومتر فرستاد. این فضاپیما در ساعت ۰۸:۵۴ صبح به وقت چین به ایستگاه فضایی تیانگونگ متصل شد.

به گزارش چاینادیلی، تیانژو ۴ که حامل نزدیک به شش متریک تن سوخت موشک و موادی شامل بیش از ۲۰۰ بسته بود، وظیفه دارد از ماموریت آتی شنژو ۱۴ که طی آن قرار است یک تیم متشکل از سه فضانورد به مدت شش ماه در ایستگاه فضایی تیانگونگ حضور داشته باشند، پشتیبانی کند.

در حال حاضر تیانگونگ از ماژول اصلی تیانه و فضاپیما باری تیانژو ۳ تشکیل شده است. آخرین سرنشینان آن نیز سه فضانورد ماموریت شنژو۱۳ بودند که موفق شدند شش ماهه در ایستگاه فضایی تیانگونگ حضور داشته باشند. این سه فضانورد در اواسط ماه آوریل به زمین بازگشتند.

"هائو چون"(Hao Chun)، رئیس آژانس فضایی سرنشین‌دار چین ماه گذشته گفت که فضاپیمای شنژو ۱۴ ماه آینده از مرکز پرتاب ماهواره جیو چوان در شمال غربی چین پرتاب خواهد شد.

هائو گفت ماژول آزمایشگاهی ونتیان در ماه ژوئیه و ماژول آزمایشگاهی منتیان در ماه اکتبر به ایستگاه فضایی فرستاده خواهند شد. هنگامی که آنها به تیانگونگ متصل شوند، ایستگاه با ساختار T شکل کامل خواهد شد.

پس از ارسال این آزمایشگاه‌های فضایی، فضاپیمای باری تیانژو ۵ و خدمه شنژو ۱۵ قرار است تا پایان سال به این پایگاه عظیم مداری ارسال شوند.

تیانژو ۱، اولین فضاپیمای باری چین در آوریل ۲۰۱۷ از پایگاه فضایی ونچانگ پرتاب شد. چندین مانور اتصال و سوخت‌گیری در مدار را با یک آزمایشگاه فضایی چینی در مداری در نزدیک زمین بین آوریل و سپتامبر همان سال انجام داد و چین را قادر ساخت تا پس از اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده، به سومین کشوری تبدیل شود که قادر به سوخت‌گیری در مدار است.

با عمر طراحی شده بیش از یک سال، هر فضاپیمای باری تیانژو دارای دو بخش است، یک کابین باری و یک بخش پیش‌رانش. چنین فضاپیماهایی۱۰.۶ متر طول و ۳.۳۵ متر عرض دارند.

وزن این وسیله نقلیه باری ۱۳.۵ تن است و می‌تواند تجهیزاتی تا وزن ۶.۹ تن را به ایستگاه فضایی چینی‌ها منتقل کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین