کد خبر: ۷۷۰۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

۵ حقیقت در مورد "فلج بل"

علت دقیق عارضه "فلج بل"، وضعیتی که باعث بروز ضعف ناگهانی در یک سمت صورت می‌شود، مشخص نیست.
۵ حقیقت در مورد
آفتاب‌‌نیوز :

هنگامیکه ضعف یا فلج صورت رخ می دهد- معمولا در یک طرف صورت- توانایی فرد برای کنترل پلک زدن، لبخند زدن یا سایر حرکات صورت تحت تاثیر قرار می گیرد. این عارضه قابل درمان است و معمولا ظرف چند هفته برطرف می‌شود.

سایت "مدیکال اکسپرس" به برخی حقایق در مورد عارضه فلج بل پرداخته است:

۱. برخی افراد بیشتر در معرض خطر قرار دارند

سالانه تقریبا از هر ۱۰۰۰ نفر در ایالات متحده یک نفر به عارضه فلج بل مبتلا میشود. نتایج بررسیهای کنونی حاکی از آن است که این عارضه می‌تواند ناشی از ویروس مربوط به آبله مرغان باشد که اعصاب صورت را ضعیف می‌کند. تمامی افراد ممکن است به آن مبتلا شوند اما بیشترین خطر را بزرگسالان ۳۰ تا ۵۰ ساله تهدید میکند. همچنین به نظر می رسد زنان نیز بیشتر از مردان در معرض خطر هستند. علاوه بر این، زنان باردار به دلایلی که هنوز به طور کامل شناخته نشده است به ویژه در سه ماهه اول و سوم در معرض خطر بیشتری قرار دارند که ممکن است به ضعف سیستم ایمنی مربوط باشد.

۲. فلج بل و سکته مغزی علائم مشابه اما متفاوتی دارند

علائم رایج فلج بل شامل موارد زیر است:

- احساس ضعف در یک طرف صورت

- محدود شدن حس چشایی

- حساس شدن به صدا

- آبریزش چشم

در صورت مشاهده این علائم لازم است سریعا به پزشک مراجعه کرد زیرا ممکن است نشانه‌ای از سکته مغزی یا آسیب عصبی باشد. اما یک تفاوت کلیدی بین فلج بل و علائم سکته مغزی وجود دارد. اگر بیمار در حرکت دادن سایر قسمت‌های بدن یا صحبت کردن مشکل داشته باشد، نشانه‌ سکته مغزی است. فلج بل در بیشتر موارد فلج صورت بدون علائم دیگر است.

۳. درمان های موثر در دسترس هستند

رایج ترین درمان برای عارضه فلج بل، استروئیدهای با دُز بالاست که توسط پزشک تجویز می شود و التهاب اعصاب آسیب دیده را کاهش می دهد. مهم است که این روش در اسرع وقت انجام شود. گاهی اوقات داروهای ضد ویروسی نیز می تواند مفید باشد. اما این روش درمانی بحث برانگیز است زیرا کاملا ثابت نشده که ویروس، عامل بروز فلج بل است و اگر بیمار داروهای ضد ویروسی دریافت کند، این دارو در ترکیب با درمان استروئیدها خواهد بود. در هر صورت، فرایند درمان تقریبا دو هفته طول می کشد. سپس پزشک می تواند میزان بهبودی بیمار را ارزیابی کند.

۴. بهبودی می تواند غیر قابل پیش بینی باشد

ضعف صورت ناشی از فلج بل معمولا فقط چهار روز تا یک هفته طول می کشد. اما بهبودی کامل می تواند از چند هفته تا چند ماه طول بکشد. هرچند روش خوبی برای پیش‌ بینی اینکه چه بیماری به خوبی بهبود می‌یابد و چه بیماری بهبود نمی‌یابد، وجود ندارد. مطمئنا، اگر فردی به این بیماری مبتلا و دچار فلج کامل صورت شود، ممکن است بهبود پیدا نکند.

همچنین مشاهده شده بسیاری از بیماران مبتلا به فلج بل که زخم‌هایی در اطراف گوش‌های خود دارند، به خوبی سایرین بهبود نمی‌یابند که می‌تواند مربوط به فلج بل باشد که یک ویروس از نوع زوناست که مانع بهبودی کامل می‌شود.

۵. فیزیوتراپی تخصصی می تواند به بهبودی کمک کند

نوع خاصی از فیزیوتراپی به نام "بازآموزی عصبی عضلانی" برای افرادی که علائم فلج بل دارند، وجود دارد که لزوما فیزیوتراپی رایج با وزنه و کار روی قدرت حرکت و تعادل نیست. در این شرایط، بازآموزی دقیق عضلات صورت مد نظر است. اگر بیمار بهبودی ضعیفی داشته باشد، سم بوتولینوم و جراحی می تواند کمک کننده باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین