کد خبر: ۷۷۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۱
طرح بزرگ احمدی نژاد همان پرداخت نقدی یارانه است

تحلیل سعید لیلاز از سخنان احمدی نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک تحلیلگر اقتصادی تاکیدکرد: «با کمال تاسف آقای رئیس‌جمهور دوشنبه شب یک موضوع بسیار مهم را بسیار طولانی و درمیان اظهارنظرهای پراکنده مطرح کردند و به همین جهت مخاطبان بر اثر خستگی و سردرگمی نتوانستند منظور اصلی او را به درستی درک کنند».

سعید لیلاز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب با تاکید بر اینکه طرح تحولات اقتصادی رئیس‌جمهور همان طرح پرداخت نقدی یارانه است گفت: «بهتر بود رئیس‌جمهور در مدت زمان ده دقیقه چشم‌درچشم ملت ایران از طرح دولت درباره حذف یارانه کالا و پرداخت نقدی آن سخن می‌گفت تا همگان به روشنی منظور و هدف او را درک کنند». 

وی با انتقاد از مجری برنامه احمدی‌نژاد در شب دوشنبه گفت: «آقای رئیس‌جمهور در کنار این مطلب (پرداخت نقدی یارانه‌ها) موضوعات دیگری را نیز مطرح کرد که هیچ ارتباطی به بحث اصلی نداشت. در این میان مجری (مهدی کلهر) با طرح سوالات خارج از بحث مقصر موجب انحراف سخنان احمدی‌نژاد از پرداخت نقدی یارانه ها می‌شد».

وی گفت: «پرداخت نقدی یارانه تصمیم بسیار بزرگی است که حتی اگر دولت آن را به طور کامل اجرا نکند باز هم منافعی برای اقتصاد کشور خواهد داشت». 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پیشینه حذف یارانه و پرداخت نقدی آن گفت: «این طرح و تصمیم اولین بار در دولت آقای هاشمی در سال 1370 مطرح و در برخی موارد به اجرا درآمد».

وی افزود: «اکنون بعد از گذشت 17 سال دولت احمدی‌نژاد که از حمایت‌های سیاسی لازم برخوردار است تصمیم به اجرای دوباره آن می‌گیرد».

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی، جریان‌های سیاسی فارغ از اختلاف نظرها و اینکه چه شخص و دولتی تصمیم به اجرای این کار گرفته است باید در این راه احمدی‌نژاد را همراهی کنند.

وی همچنین به خطر اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: «اجرای این طرح جسارت زیادی را می‌طلبد، اگر دولت در اجرای آن موفق عمل کند گام مثبتی را در اقتصاد برداشته و اگر در اجرای آن موفق نباشد ممکن است این طرح دوباره به حاشیه رفته و وضعیت نابهنجار یارانه‌ها به همین نحوه تا چندین سال آینده ادامه یابد». 

این تحلیلگر همچنین با بیان اینکه تا زمانی که آزادسازی اقتصادی صورت نگیرد اجرای این طرح امکان‌پذیر نخواهد بود گفت: «بزرگترین نگرانی در اجرای این طرح بی‌توجهی دولت به آزادسازی است. در واقع این طرح به همراه اقدامات جدی برای آزادسازی اقتصادی در یک مجموعه قرار دارد و هیچیک از این دو مقوله به تنهایی قابل اجرا نخواهد بود».

لیلاز تصریح کرد: «دومین نگرانی در خصوص پرداخت نقدی و حذف یارانه از کالا، ساختار اداری و ملزومات اجرایی این طرح است به این معنی که نهادهای مختلف باید قدرت و آمادگی لازم را برای اجرای آن داشته باشند و راهکارهای اجرای آن نیز به درستی برنامه‌ریزی شود. اگر اجرای این طرح نادرست و یا ضعیف باشد طرح دوباره در سکوت مطلق فرو می‌رود اما اینبار زمان مطرح شدن دوباره آن مشخص نخواهد بود و از این رو ضربه بزرگی به اقتصاد وارد می‌آید».

وی همچنین با اشاره به لزوم آزادسازی اقتصاد به صورت همگن گفت: «برای اجرای این طرح آزادسازی باید در همه حوزه‌ها هرچند با سرعت پایین اما همراه با هم صورت گیرد. به طور مثال اگر یارانه کالاهای دیگر پرداخت نشود نباید سیمان در سبد حمایتی قرار گیرد. این تناقض بزرگ که روح اقدامات دولت نهم در سه سال گذشته بوده نگرانی دیگری در اجرای این طرح است». 

لیلاز با بیان اینکه اکنون مجموع یارانه‌ها به اندازه دو برابر بودجه سال 87 است تاکید کرد:‌ «اگر بتوان در طی 6 سال آینده یارانه‌ها را نقدی کرد حرکت بزرگی انجام می‌شود به طوری که به ازای کاستن از یک ششم یارانه‌‌های پرداختی می‌توان یک میلیون شغل جدید ایجاد کرد».

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه حدوداً 50 درصد یارانه‌ها بدون هیچ منطق اقتصادی به انواع کالا تعلق می‌گیرد گفت: ‌«به طور کلی برای پرداخت هر نوع یارانه‌ای باید به سه سوال پاسخ داده شود در غیر این صورت پرداخت یارانه به معنی اتلاف منابع مالی خواهد بود».

وی ادامه داد: «اینکه چرا یارانه باید پرداخت شود؟ تا کی یارانه باید پرداخت شود؟ و این سوال که اساساً چه اشخاصی مستحق دریافت یارانه هستند؟ از سوالاتی است که در صورت بی‌پاسخ ماندن برای هر یارانه‌ای، ماهیت و هدف آن را زیر سوال می‌برد».

لیلاز همچنین با بیان اینکه اگر این طرح از سوی یک دولت اصلاح‌طلب بیان می‌شد به هیچ‌وجه امکان اجرای آن وجود نداشت تصریح کرد:‌ «این یک فرصت برای اقتصاد ایران است چرا که در صورت طرح موضوع حذف یارانه و پرداخت نقدی آن از سوی یک دولت اصلاح‌طلب به اندازه‌ای کارشکنی و تبلیغات منفی سیاسی صورت می‌گرفت که آن را در نطفه خفه می‌کرد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
0
0
اين مقاله كينه ورزانه و سرشار از عقده كشايي استت

خدا را شكر كه احمدي نژاد پايبند به اصول و مباني انقلاب است و مانند حضرت مولي علي (ع) تنها است اما مانند او مقتدر ُ چرا فرزند علي است يعني بچه شيعه فاطمه است

حق نگهدارش

يا علي
ناشناس
|
-
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
0
0
براي شناسايي افرادي كه مي بايست به آنها يارانه پرداخت شود دولت مي بايستي افراد خيلي زيادي را بسيج نمايد تاآنها را شناسايي نمايد و زمان بر ُ هزينه زيادي را ميطلبد تا اينكه بتوانيم اين كار را انجام دهيم به نظر من چنانچه دولت محترم بيايد سيستم ماليات را قوي نمايد و آن اشخاصي كه درآمد بيشتري دارن ماليات معقولي را دريافت نمايد فكر كنم بخشي از اين يارانه اي كه ميدهد را بپو شاند
ناشناس
|
-
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
0
0
سلام ممنون که اقای لیلاز در مورد طرح اقتصادی دولت نهم نظر دادند و اینکه این طرح جدید نیست و دیگر اینکه خدا رحم کند بخ ملت ما با باین طرح های که فقط در پی کسب رای است نه در پی رفع مشکل
ناشناس
|
-
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۵
0
0
احمدي نژادآنچنان وضع اقتصادكشوررامختل كرده است كه سالهاوقت مي خواهدتامتخصصين اين خرابي هاراجبران كنند.گفته هايش تنهاعوام را دلشادمي سازد!
ناشناس
|
-
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
سلام.
خیلی جالب بود(کینه ورزیدن این مقاله به رئیس جمهور)....
آقا یا خانم vesal40 درست که حضرت علی تنها بود...و مقتدر...اما از فضل پدر چه حاصل....
بهتر است کمی منطقی به اطرافمان نگاه کنیم غرق در نام حضرت محمد ,علی,حسن .....نشیم بلکه غرق در افکار اون عزیز ان بشیم...پس لطفا شعار شیعه (پیرو) بودن رو ندین چون هیچ پیروی تو کارهای آقایون نیست...
اگه شما هم حرفهای دیشب حرفهای آقای احمدی نژاد رو میشنیدین پی میبردین...که ایشون صدا و سیما را محلی برای حرف زدن خودشون می خوان...یعنی حرف بزنن و بعد هم نشون بدن...و امثال vesal40 جو گیر می شن و شعار میدن....
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
به آقاي وصال بگم كه در رسته ي مديريت كشوري و
مديريت هاي كلان چيزي كه بيشتر در نظر گرفته مي شه نحوه ي مديريت مدير هست نه شخصيتش .
چيزي كه براي مردم مهم تره اين هست كه مديرشون بتونه به خوبي همه چيز رو تحت كنترل داشته باشه .
اگر هم كسي اين توانايي رو توي خودش نمي بينه و نمي تونه مجموعه اي رو تحت كنترل داشته باشه بهتره استعفا بده .
چون با بودنش داره به كشور و اون مردم ضرر مي زنه .
من و شما يي هم كه سواد اقتصاد و سواد سياسي و سواد جامعه شناسي نداريم نمي تونيم نحوه ي عملكرد ايشون رو نقد كنيم .
تنها از نتايج اين 3 سال مي توان به اين نتيجه پي برد كه دولت نهم كارنامه ي بسيار بدي از خود به جا گذاشته .
در تمام زمينه ها مردم دچار مشكلات فراواني هستند .
اگر انسان چشم بينا داشته باشه و تعصب هاي بي مورد نداشته باشه مي تونه همه ي اين مشكلات رو ببينه .
در تمام جاي دنيا وقتي رييس جمهوري با وعده اي سر كار مي آد و آراي مردم اون رو روي كار مي آره ، پس از مدتي كه نتونه توانايي لازم رو از خودش بروز بده اول كه پارلمان اون كشور و بعد هم مردم مي تونن ايشون رو عزل كنن
ولي در ايران همچين چيزي نيست .
ما عدم كفايت رييس جمهور داريم ولي عملا ازش استفاده نشده به جز مورد بني صدر .
به نظر من آقاي احمدي نژاد نيت خوبي داره ولي به درد رياست جمهوري نمي خوره . به هيچ وجه .
و تمام مشاوراني كه اطرافش داره هم از سو مديريت و عدم علم كافي رنج مي برند .
ابراهيمي - يه شهروند معمولي
ناشناس
|
-
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
ظاهرا بيشترين يا مسپله دراترين يارانه يا سوبسيد به بنزين برميگردد لطفا در مورد اين طرح خوب برسي نماييد اگر باافزايش هر 500 يا 1000 ريال به قيمت بنزين درسال مبلغي معادل ده ميليون ريال از قيمت فروش هرخورو ساخت داخل توسط كارخانه سازنده كسر گردد بطوريكه در پايان 5 يا7 سال هم يهاي بنزين تقريبا به سطح واقعي نزديك شود وهم قيمت خودرو كاهش خوهد يافت در مقابل كاهش قيمت خودرو نيز عمرمفيد خورد 7يا10سال تعيين گردد دراينصورت بعداز چند سال هم نرخ بنزين وهم قيمت ماشين وهمعمر خودرو ها معقول خواهد شد محمد ازتهران
ناشناس
|
-
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
رئیس جمهور باید در یک دادگاه عادل نسبت به از بین بردن منابع [...] شود.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
پرداخت يارانه نقدي باعث حفظ شخصيت انسانها و اجراي عدالت كامل اجتماعي ميشود باميد انروز
ناشناس
|
-
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
واه چقدر احساساتي
منظورم به اون نظري است كه گفته ّاين مقاله كينه ورزانه...ّ است.
واه چقدر احساساتي
واه چقدر احساساتي
.....
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
لزوم آزادسازی اقتصاد به صورت همگن گفت: «برای اجرای این طرح آزادسازی باید در همه حوزه‌ها هرچند با سرعت پایین اما همراه با هم صورت گیرد. به طور مثال اگر یارانه کالاهای دیگر پرداخت نشود نباید سیمان در سبد حمایتی قرار گیرد. این تناقض بزرگ که روح اقدامات دولت نهم در سه سال گذشته بوده نگرانی دیگری در اجرای این طرح است».
مهم اين است كه اول ملت از نظر مالي قوي شوند و بعد يارانه نقدي و پس از مدتي قطع شوند . با اجرا اين طرح حتما تورم سالها اخير تشديد خواهد شد. پس با آزاد سازي اقتصاد بايستي و قوي كردن كل ملت مهم تر از نقدي كردن يارانه است كه يك موضوع گذار است اگر ملت از نظر مالي قوي باشند مي شود يارانه را حذف كرد . موضوع ديگر اينكه اين همه صرف جويي و حذف يارانه براي چه . اگر ما ملت را قوي نكنيم با هر صرفه جويي و حذف يارانه فقط اختلاف طبقاتي را زياد مي كنيم چرا كه با افزايش تورم صاحبان ملك و اجناس دارايهايشان حفظ ميشود و اين قدرت خريد بي بهره گان است كه كاهش مي يابد. وما تا با اين همه صرفه جويي كرديم آيا چيزي به بي بهره مندان رسيد ؟
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
باسلام
چرا ميگوپيد طرح بزرگ تحولات اقتصادي!!!!!مگر آقاي كروبي در شعارهاي انتخاباتي خود نگفت كه به هر ايراني ماهيانه 50هزار تومان ميدهد. خوب بنده خدا منظورش همان پرداخت يارانه بوده است كه بعضي ها نمي فهميدنداما حال دوزاريشان افتاده.
البته آقاي احمدي نژاد طور ديگري رفتار كرد اول آب وبرق وگاز وتلفن وقند وشكرو ماست وشيرو چاي وپنيرو خرما وكشمش وبرنج ولپه ونخود ولوبيا وگوشت وتخم مرغ ونان وپودر وبقيه مايحتاج زندگي را گران ميكند وبعداْ با طرح تحول اقتصادي ميخواهد به مردم صدقه سري بدهد.
[...]خداوند بر كساني كه زندگي را بر مردم تنگ كرده اند.
[...]
ناشناس
|
-
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
خواهش می کنم بیشترازاین بااسم دین وبزرگان دین بازی نکنید.احمدی نژاد احمدی نژاده وبس ،لااقل درطی این مدت به اندازه 30 سال او وهمفکرانش معرفی شده اند!به امیدحق که تکرارنشود
ناشناس
|
-
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
باعث تاسف است كه يك عده همه چيز را به علي(ع) و تاريخ اسلام مي چسبانند. خدا يا از دست اين آدمها به كجا بايد رفت؟
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۶
0
0
خدانكند بخواهيد كسي رابزرگ كنيد .پس تور ابه خداافرادرا باپيامبران وامامان مقايسه نكنيدحضرت علي(ع)كجاو؟؟؟؟؟كجاواي به حالتان!!!!
ناشناس
|
-
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۷
0
0
جالب ترين نكته اينكه رييس جمهور اين بار ديگر تحمل سوالات هماهنگ شده و كمي پا فشاري مجريان سيما را نداشت و با آوردن [کلهر] نمايشي ديدني و از قبل تمرين شده را روي انتن بردند. واقعا سه سال وعده كافي نيست؟ اين عدالت است؟ اين رييس رو در رو ملت است؟ از توي اتوبوس و ماشين و تريبون و ملاقات هاي حضوري با 10 -12 نفر بيچاره كه فقط به فكر خود هستند نشاني از دولت خدمت گذار مي بينيد؟ واقَعا متاسفم
ناشناس
|
-
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۷
0
0
آب گران . برق گران.يارانه شير جدا.يارانه پودر رختشويي جدا.
به به .به به
ما پولدار خواهيم شد با يارانههايي كه تو جيبمون خواهد آمد..خيلي ممنوووونم.
به به.به به
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
واقعا بايد از افراد منصف سوال كرد راهكار هاي حذف يارانه كدام است/
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین