کد خبر: ۷۷۱۰۰۱
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۴

توضیح مقام سازمان سنجش درباره ملزومات حذف کنکور

شادمهر گفت: سال آینده دو آزمون برگزار خواهد شد و سهم دروس عمومی تغییر می‌کند. پیشنهاد ما این است که یک اصلاحیه بدهیم که تأثیر سوابق تحصیلی که در حال حاضر ۴۰ درصد است سال به سال افزایش یابد، اما این اصلاحیه هنوز نهایی نشده است.
توضیح مقام سازمان سنجش درباره ملزومات حذف کنکور
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در گذشته چندین بار تصمیماتی برای حذف کنکور گرفته شد که به مرحله اجرا نرسید اما در حال حاضر با تعامل و اراده‌ای که وجود دارد شرایط مناسبی برای اجرای این اقدام وجود دارد.

عبدالکریم شادمهر این سخنان را چهارشنبه در حاشیه نشست مسئولان سازمان سنجش و آموزش کشور با عوامل اجرایی برگزاری آزمون سراسری در استان فارس مطرح کرد، نشستی که با هدف بررسی مسائل و مشکلات آزمون‌های سراسری برگزار شد.

شادمهر گفت: سال آینده دو آزمون برگزار خواهد شد و سهم دروس عمومی تغییر می‌کند. پیشنهاد ما این است که یک اصلاحیه بدهیم که تأثیر سوابق تحصیلی که در حال حاضر ۴۰ درصد است سال به سال افزایش یابد اما این اصلاحیه هنوز نهایی نشده است.

برگزاری آزمون ملی آموزش و پرورش از الزامات حذف آزمون عمومی

این مقام مسئول با اشاره به سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو در آزمون سراسری گفت: سازمان سنجش باید سالی دو بار آزمون برگزار کند و تاثیر دروس عمومی را بر آزمون نخواهیم داشت. در واقع آزمون‌های عمومی حذف می‌شوند و تنها آزمون اختصاصی برگزار می‌شود.

شادمهر اضافه کرد: لازمه تحقق این امر این است که آموزش و پرورش بتواند سه سال متوسطه دوم را آزمون ملی یا استاندارد کشوری محاسبه کند.

انتخاب ورودی دانشگاه‌ها به شکل عادلانه و با روش علمی

رئیس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برنامه‌ریزی، آزمون‌سازی، تخصیص‌سازی و اجرای آزمون و همچنین سنجش علمی و اعلام نتایج پس از اجرای آزمون مراحلی است که برای برگزاری باکیفیت یک آزمون مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با رعایت عدالت آموزشی دانشجویانی را با روش علمی انتخاب کنیم تا با ورود آنها به دانشگاه شاهد بازدهی خوبی از عملکردمان باشیم‌.

شادمهر با اشاره به اینکه اگر در زمان اجرای آزمون اتفاقی بیفتد سازمان سنجش باید پاسخگو باشد، گفت: از طرفی ما با یک جامعه پرمخاطب مواجه هستیم و سازمان سنجش پس از سازمان تأمین اجتماعی بیشترین مخاطب را دارد.

وی گفت: سازمان سنجش حداقل حدود ۲۰ میلیون نفر مخاطب دارد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با آنها در ارتباط است.

شادمهر با اشاره به اینکه تکالیف قانونی روز به روز بیشتر می‌شود، عنوان کرد: تأمین امنیت آزمون‌های سراسری و صیانت از حقوق متقاضیان برای ما اهمیت بسیاری دارد و باید برای برگزاری آزمون نسبت به گذشته حساسیت را بالا ببریم و قوانین برگزاری آزمون را با جدیت بیشتری اجرا کنیم.

ملزومات برگزاری الکترونیکی آزمون سراسری

رئیس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: برای کاهش استرس آزمون و پایین آمدن خطا به سمت هوشمندسازی آزمون رفته‌ایم. در حال حاضر ثبت نام به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اما حوزه اجرا کلید اصلی است که قابل اهمیت است.

این مقام مسئول با بیان اینکه فراهم شدن زیرساخت برای برگزاری آزمون به صورت الکترونیکی عزم ملی می‌خواهد، گفت: ما انتظار داریم توسعه شبکه همکار ما به صورت حوزه‌هایی باشند که ظرفیت برگزاری آزمون الکترونیکی را داشته باشند.

وی یادآوری کرد: مسئولان دانشگاه باید بتوانند خودشان را آماده کنند تا در شبکه آینده ما مراکزی برای برگزاری آزمون الکترونیکی داشته باشند.

شادمهر گفت:شیوه‌ برگزاری آزمون الکترونیکی با همکاری مرکز نوآوری آزمون‌ها به صورت هوشمند تعریف و ارائه می‌شود. زیرساخت نسبتا خوبی برای آموزش الکترونیکی فراهم شده است و امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور استارت برگزاری آزمون الکترونیکی را در شیراز بزنیم.

پاسخنامه‌های جداگانه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد

این مقام سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با تغییرات اعمال شده در دفترچه‌های کنکور به منطور افزایش ضریب امنیتی آزمون‌ها نیز گفت: تصمیم گرفته شده به جای یک پاسخ‌نامه؛ متناسب با دفترچه‌های آزمون پاسخ نامه‌های جداگانه در اختیار داوطلبان قرار بگیرد. در گروه‌هاب آزمایشی مانند ریاضی، انسانی و تجربی تغییراتی متناسب با مواد درسی ایجاد شده تا داوطلب بتواند با تمرکز بیشتری به همان موارد درسی بپردازد.

وی گفت: یک اتفاق خوب که می‌افتد این است که فرد شرکت کننده در کنکور می‌تواند مدیریت زمان داشته باشد. همچنین هر مواد درسی در پاسخ نامه‌ها دارای ستون‌های جداگانه است. در واقع در پاسخنامه ستون هر مواد درسی مشخص شده و زیر آن تعداد سؤالات آمده است.

شادمهر یادآوری کرد: بدون شک در نظر گرفتن ستون‌های جداگانه برای هر مواد درسی باعث می‌شود داوطلبان از مشکل خطای دید در کنکور، ضرر کمتری ببینند.

برگزاری دو آزمون سراسری در سال ۱۴۰۲

این مقام مسئول در سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری باید در سال دوبار برگزار شود به این معنا که دانشجو می‌تواند دوبار در سال کنکور دهد که یک بار پذیرش دارد.

شادمهر افزود: برگزاری دو آزمون مربوط به سال ۱۴۰۲ است که یک آزمون در تیرماه برگزار می‌شود و برای زمان آزمون دوم هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

شادمهر بیان کرد: پارسال با توجه به لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و محدود بودن نیروها به دلیل کرونا کنترل افراد در درهای ورودی جدی گرفته نشد اما امسال توجه به این موارد در قسمت حفاظت و همچنین انجام بازدید بدنی بایستی جدی گرفته شود.

وی با اشاره به سوداگرانی که داوطلبان کنکور را با وعده موفقیت در این آزمون فریب می‌دهند، گفت: دست‌اندرکاران برگزاری آزمون در بخش حفاظت، بایستی حساسیت بیشتری به افراد شرکت کننده در کنکور داشته باشند تا کمتر شاهد این موارد در هنگام برگزاری این آزمون باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین