کد خبر: ۷۷۱۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۴
مرتضی حاجی در گفت‌وگو با آفتاب:

اصلاح‌طلبان در صورت نیامدن خاتمی به کمتر قانع شوند

تاکنون نیز زمان را برای ریاست‌جمهوری دهم از دست داده‌ایم
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مرتضی حاجی، دبیرکل انجمن اصلاحات با اشاره به ضرورت‌های اصلاحات برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گفت: «اصلاح‌طلبان همواره دغدغه مردم و رفع نیازهای آنان را داشته‌اند و امروز که در شرایطی هستیم که بیشترین مشکل مردم تامین نیازهای اولیه و ضروری زندگی عادی‌شان است،‌ اصلاح‌طلبان باید بیش و پیش از هر چیز به حل این معضلات بیندیشد».

تصمیمات ناپخته، تورم کم‌سابقه‌ای را بر اقتصاد خانواده تحمیل کرده است
حاجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب اضافه کرد: «برخلاف دو انتخابات هفتم و هشتم ریاست‌جمهوری که توسعه سیاسی سرلوحه برنامه‌های جناح خط امام یا همان اصلاح‌طلبان بود، امروز مشکلات عدیده اقتصادی،‌ مسایل مربوط به اقتصاد کلان و خرد و معیشت خانواده و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ باید به عنوان موضوعات اصلی برنامه‌های اصلاح‌طلبان باشد». 

وی افزود: «پس از پایان جنگ تحمیلی، با اجرای برنامه‌های بازسازی و سازندگی، تا حد قابل قبولی مسیر رشد سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در کشور هموار و به طور نسبی مسیر صحیح تعیین شده بود؛ آن زمان بیش از هر چیز احساس می‌شد باید شرایط حضور و مشارکت جدی‌تر مردم در تعیین سرنوشت خود فراهم شود اما امروز فوری‌ترین اقدام مورد انتظار و نیاز، حل گسترده‌ترین مشکل مردم یعنی مشکلات اقتصادی است». 

حاجی تاکید کرد: «اصلاحات باید برای ریاست‌جمهوری آینده، برنامه‌ای عملیاتی داشته باشد تا مشکلاتی همچون معضل جدی و پیچیده مسکن را مهارکند. اگر زمانی اقشار کم‌در‌آمد مردم در خرید مسکن مشکل داشتند امروز همین افراد در اجاره یک سرپناه کوچک نیز احساس ناتوانی می‌کنند».

حاجی با بیان این مطلب که "امروز معضل مسکن از جدی‌ترین موانع تشکیل خانواده است"، گفت: «متاسفانه هیچ چشم‌اندازی که نشان دهد برنامه‌ای و تصمیمی برای حل یا کاهش این مشکل وجود دارد، دیده نمی‌شود و فزاینده بودن مشکل مسکن یکی از موارد عجیب و پیچیده‌ای است که هر دولتی در آینده روی کار بیاید باید به جدیت برای آن چاره‌اندیشی کند».

وی همچنین با اشاره به "تورم لجام‌ گسیخته‌ای که این روزها گریبان جامعه و به ویژه اقشار کم‌در‌آمد را گرفته است"، اظهار داشت: «برخلاف تاکیدهایی که دولت فعلی و مجلس قبلی بر حل مشکل تورم و گرانی داشتند و متعهد بودند که جلوی رشد قیمت کالاهای اصلی مورد نیاز مردم را بگیرند، متاسفانه تصمیمات ناپخته، جهش قیمت‌ها و تورم کم‌سابقه‌ای را بر اقتصاد خانواده‌ها تحمیل کرد و این نتیجه سردرگمی در برنامه‌ریزی و اجراست».

اصلاح‌طلبان از دردهای مردم سخن بگویند
حاجی تاکید کرد: «در این شرایط، آنچه که بیشتر از همه باید ذهن مصلحان جامعه را به خود معطوف کند، چاره‌جویی برای کمک به جامعه و مردم برای برون‌رفت از این معضلات است و اصلاح‌طلبان نیز چناچه بخواهند در انتخابات آینده شرکت کنند باید از درد مردم و نسخه‌پیچی برای درمان آن سخن بگویند».

مدیرعامل بنیاد باران خطاب به مجموعه اصلاح‌طلبان گفت: «اصلاحات باید از هم‌اکنون برنامه‌های کوتاه‌مدت خود را برای مهار تورم و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت اقتصادی برای رفع چالش‌های سرمایه‌گذاری و تامین رشد اقتصادی مطلوب و توسعه اشتغال تدوین کند».

درخواست‌های فراوان مردمی و حوزوی برای ورود آقای خاتمی به صحنه وجود دارد
وی در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به ضرورت اجماع اصلاح‌طلبان درباره کاندیدای مورد نظر خود برای ریاست‌جمهوری دهم تاکید کرد: «اگر مجموعه اصلاح‌طلبان بنای جدی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم داشته باشند، شخصیت آماده، مناسب و مقبول برای این کار جناب آقای خاتمی است و ایشان اگر بپذیرند که زیر بار این مسئولیت فوق‌العاده سنگین بروند، اجماعی خوبی اتفاق خواهد افتاد».

حاجی اضافه کرد: «درخواست‌های جدی و فراوانی از گروه‌ها و اقشار مخلتف مردم، دانشگاهیان، حوزه و ... وجود دارد که از طریق نامه‌ و تماس‌های مکرر می‌خواهند آقای خاتمی برای سامان دادن به این بی‌سامانی‌ها وارد عرصه شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نگرانی از تعدد نامزدها نیز در جبهه اصلاحات موضوعیت نخواهد داشت».

وی درباره اسامی دیگری که از مجموعه اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری دهم مطرح شده است، گفت: «همه افراد مطرح در میان اصلاح‌طلبان، شخصیت‌های ارزنده و توانایی هستند که می‌توانند کشور را به خوبی اداره کنند اما طبیعی است که تعدد نامزدها مشکل‌ساز خواهد بود و از این جهت شخصیت‌های مذکور آمادگی دارند در صورت تحقق اجماع و وحدت‌نظر در جبهه اصلاحات به نفع کاندیدای واحد وارد فعالیت شوند».

عاقلانه نیست که کسی روی موضع تعدد نامزدها پافشاری کند
حاجی اضافه کرد: «در شخصیت دوستان بزرگواری که اسامی‌شان برای ریاست‌جمهوری مطرح شده، انگیزه خدمت و موثر بودن برای حل مشکلات، به خوبی دیده می‌شود و من معتقدم اجماع و وحدت نظر اتفاق خواهد افتاد».

دبیرکل انجمن اصلاحات با اشاره به حجت‌الاسلام کروبی به عنوان یکی از افراد موثر در مجموعه اصلاحات گفت:‌ «با شناختی که بنده از آقای کروبی دارم، درصورتی که اجماع اصلاح‌طلبان به کاندیداتوری ایشان یا هر فرد دیگری تعلق گیرد، ایشان علی‌رغم برخی انتقادهایی که چند نفر دارند نسبت به تصمیم مشترک و خرد جمعی احترام خواهد گذاشت».

حاجی خاطرنشان کرد: «همه اصلاح‌طلبان می‌دانند که با متعدد شدن نامزدها، شانس‌ رأی‌ آوردن اصلاحات به صفر نزدیک می‌شود و این عاقلانه نیست که کسی روی موضع تعدد نامزدها پافشاری کند».

اندیشیدن به شأن خود برای فردایی که بودن آن معلوم نیست، درست نیست
وزیر آموزش و پرورش دولت سید محمد خاتمی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها مبنی بر اینکه "درصورت ورود خاتمی به عرصه انتخابات موتور تخریب برخی گروه‌های اتهام‌پراکن روشن می‌شود"، گفت: «در دور قبل هم برای خاتمی کم ‌توطئه تخریب طراحی و اجرا نشد. همه شاهد بودند که گروه‌هایی به شیوه‌های مختلف از جمله چاپ و انتشار شب‌نامه،‌ ساختن فیلم، سخنرانی و پخش مطالب نادرست در بعضی از تریبون‌ها‌ و ایجاد اختلال در سخنرانی‌های ایشان تلاش کردند شخصیت خاتمی را در میان مردم تخریب کنند اما صداقت گفتار، درستی کردار، مشی اسلامی و انسانی و رفتار کریمانه خاتمی همه آن توطئه‌ها را خنثی کرد و وی با سربلندی و با رأیی بی‌سابقه در سال‌های پس از همه‌‌پرسی نظام جمهوری اسلامی، انتخاب شد و سکان کشور را برای دو دوره ریاست‌جمهوری به دست گرفت».

حاجی یادآور شد: «آقای خاتمی به لحاظ شخصیتی و جایگاه و محبوبیتی که در میان مردم دارند، از پتانسیل خوبی برای خنثی‌سازی توطئه‌ها برخوردارند».

وی همچنین تصریح کرد: «البته باید توجه داشته باشیم که اگر قبول داریم شرایط کشور به گونه‌ای است که باید سرمایه‌های معتبر اجتماعی وارد میدان شوند، اندیشیدن به حفظ شأن خود برای فردایی که معلوم نیست چه زمانی است و آیا اصلا وجود دارد یا نه، کار درستی نیست».

حاجی اضافه کرد: «سرمایه‌های اجتماعی در این شرایط باید خود را در طبق اخلاص بگذارند و تقدیم مردم کنند؛ مگر اینکه امکان تاثیرگذاری و حضور سلب شود که من چنین برداشتی ندارم».

بعید است مراکز قدرت برای ورود خاتمی مانع‌تراشی کنند
وی در عین حال گفت: «اگر آقای خاتمی بپذیرد که وارد عرصه رقابت شود،‌ امکان تخریب و آسیب‌رسانی به وجهه ایشان بسیار کم خواهد بود و بعید است مراکز قدرت و تصمیم‌گیری مانع‌تراشی کنند؛‌ اما اگر تصمیم‌گیران و برگزارکنندگان انتخابات، مصلحت را جور دیگری تشخیص دادند، دیگر مسئولیتی متوجه آقای خاتمی نخواهد بود و او این سرمایه اجتماعی را احتکار نکرده بلکه تکلیف دینی و ملی خود را انجام داده است».

مدیرعامل بنیاد باران در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر آقای خاتمی به صحنه انتخابات وارد نشود، آیا بازهم امکان اجماع وجود دارد"، با تاکید بر "ضرورت تفکیک قائل شدن میان دو واژه اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی" گفت: «وقتی سخن از اصلاح‌طلبان به میان می‌آید آنچه به ذهن متبادر می‌شود، احزاب و شخصیت‌هایی هستند که در این دایره قرار دارند و از نظر دوری یا نزدیکی به اهداف اصلاحات با هم متفاوت‌اند؛‌ اما اصلاح‌طلبی فرایندی است که همه ما باید برای تداوم آن تلاش کنیم».

وی افزود: «بی‌تردید اصلاح‌طلبان جزئی از مردم هستند که باید برای انجام رسالت تداوم اصلاح‌طلبی با هم همکاری کنند و مصلحت کشور را بر مصالح فردی و حزبی ترجیح دهند».

حاجی افزود: «اگرچه شاید همه احزاب اصلاح‌طلب مانند هر جریان دیگری، در همه تصمیمات و برنامه‌ها با هم هماهنگ و هم‌سان نباشند اما اهداف مشترک آن‌قدر اهمیت دارد و اهداف غیرمشترک نیز آن‌قدر به هم نزدیک است که اصلاح‌طلبان در استراتژی،‌ برنامه‌ها و عملکرد نیز یکپارچه و متحد شوند و این تنها به قدری فداکاری شخصی نیاز دارد». 

اصلاح‌طلبان با نگاهی به منافع ملی، به اجماع برسند
وی تاکید کرد:‌ «مصلحت کشور در شرایط کنونی، ایجاب می‌کند که اصلاح‌طلبان در صورت نیامدن آقای خاتمی به کمتر قانع شوند و با نگاهی به منافع بزرگتر و ملی، به اجماع برسند».

مرتضی حاجی ضمن بیان مطلب فوق اضافه کرد: «هرچند به عقیده من امروز سربلندی و عزت کشور در گرو حل مشکلات فراوان است که این مهم را از خاتمی می‌توان انتظار داشت و مناسب‌تر است اصلاح‌طلبان به جای بررسی احتمالات و گزینه‌های مختلف، فقط و فقط به فراهم کردن مقدمات برای حضور پرانگیزه جناب آقای خاتمی بیندیشند».

دبیرکل انجمن اصلاحات همچنین درباره بهترین زمان برای معرفی کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان گفت: «به نظر من تا همین حالا نیز زمان از دست رفته است و به زودی باید برنامه‌ای منسجم برای نامزد اصلاح‌طلبان و فعالیت‌های انتخابات آینده طراحی شود».

حاجی تاکید کرد: «انتخابات ریاست‌جمهوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بر این اساس باید کاندیدای مطرح برای این عرصه رقابتی، از 10، 11 ماه قبل تکلیف خود را مشخص کند و اگر چه به لحاظ قانونی فرجه مشخصی برای تبلیغات وجود دارد اما بتواند به کمک شیوه‌های ممکن از هم‌اکنون درباره برنامه‌ها و قابلیت‌های خود با افکارعمومی به گفت‌وگو بنشیند».

انتقادات محافظه‌کاران از خود، برای ترمیم پایگاه اجتماعی‌ آسیب‌دیده‌شان است
وی در ادامه به وضعیت اصولگرایان برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اشاره کرد و افزود: «اتفاقاتی که در سه سال گذشته در کشور رخ داده، دست پخت مشترک محافظه‌کاران است و انتقاداتی که امروز از بعضی از آنها می‌شنویم تنها به این دلیل است که آش آنقدر شور شده که سعی می‌کنند خود را از شرکت در مسئولیت آن کنار بکشند و از شوری آن انتقاد کنند ولی یادشان رفته که خودشان نیز در پختن این آش دخیل بوده‌اند».

حاجی همچنین گفت: «اصولگرایان خود به خوبی این موضوع را حس کرده و می‌دانند که محصول فعالیت مشترک‌شان موجب مشکلات معیشتی برای مردم و بروز نارضایتی شده است و برای همین انتقادی عمل می‌کنند تا بتوانند پایگاه اجتماعی آسیب‌دیده خود را در افکار عمومی ترمیم کنند».

احتمال اینکه احمدی‌نژاد کاندیدای اصلی اصولگرایان نباشد، وجود دارد
وی تاکید کرد: «انتقادهای مطرح از سوی جریان اصولگرا به وضعیت کنونی کشور و شیوه‌ کشورداری دولت نهم بیشتر یک تاکتیک انتخاباتی است تا یک انتقاد واقعی و از روی صداقت».

حاجی اختلافات درونی اصولگرایان را نیز یک مسئله درون‌جبهه‌ای دانست و گفت: «این اختلافات ظاهری برای آن است که فرصت را به طور کامل از دست ندهند و کسانی را داشته باشند تا بتوانند در صحنه سیاسی و انتخابات بعدی مطرح کنند و از محصول مشترک خود به نحوی تبری جویند».

وی در پایان نیز اظهار داشت: «بر این اساس، این احتمال که احمدی‌نژاد گزینه اصلی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم نباشد، وجود دارد».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
خدا كنه اصلاح طلبان مثل اصولگراها نباشن و همه بخاطر مردم روي يه نفر اجماع كنن. من شخصا دوست ندارم اون كانديد خاتمي باشه چون ايشون بيش از حد مودب هستن ولي اگه فقط با خاتمي اجماع بشه چاره اي نيست. البته من خودم عاشق خاتمي هستم و اميدوارم ايشون بتونن راه رو براي جوانان اصلاح طلب باز كنن
ناشناس
|
-
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
خدا كند آقاي خاتمي بيايد مطمنا مردم اين بار قدر آقاي خاتمي را خيلي بيشتر از قبل خواهند دانست و محافظه كاران نميتوانند سنگ اندازي كنند چون دستشان كاملا براي مردم رو شده و مردم خدمتگذاران واقعي خودشان را خوب شناخته اند
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
فقط اگر خاتمی بیاید رای می دهیم .و به نظر من اقای کروبی اصلا یک اصلاح طلب نیست.
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
آقا به داد ملت برسيد گراني كمر مردم را شكسته .كاري كنيد
ناشناس
|
-
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
من با کاندیداتوری ایشان موافق هستم. ولی اول ایشان باید به این سئوال پاسخ بدهند. ایشان زمانی گفتند که رئیس جموری با این قانون اساسی تبدیل شده به تدارکاتچی ! چه راهکاری برای اصلاح قانون اساسی دارند تا قدرت رئیس جمهور افزایش یابد
ناشناس
|
-
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
اگر قرار باشد آقاي خاتمي بيايد بايد تمامي گروه هاي اصلاح طلب ازايشان حمايت كنند در غير اين صو رت بهانه به دست مخالفين خواهد افتاد تا ايشان را تخريب كنند .البته ايشان نيز بايد برنامه هاي اقتصادي قوي داشته باشند و آن ها را صريحا با مردم در ميان بگذارند . همچين بايد از شلوغ شدن فضا و حرف هايي كه با ايجاد فضاي اغتشاش بهانه دست مخالفين ميدهد پرهيز شود .ضمنا تا زمان ثبت نام نامزد ها تقيه كرد وزياد نام ايشان را مطرح نكرد .
ناشناس
|
-
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
من
از اقاي خاتمي خواهش ميكنم وارد انتخابات نشوند كه راي نمي اورند
ناشناس
|
-
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
در شرايط حاضر پايگاه راي خاتمي در حال شكل گيري است وآقاي خاتمي بايستي از نظر شخصيتي در صورت پيروزي بايد قول بدهد كه در فرايند انتصابات دست به پاكسازي سياسي نخواهد زد وهمه كارشناسان كارآمد را براي رسيدن به ايران اسلامي آباد بكار خواهد گرفت.
در خاتمه به نمايندگي از حزب كانون فارغ التحصيلان آذربايجان غربي از ايشان براي حضور در عرصه انتخابات دعوت ميكنيم وبه نوبه خود قول مي دهيم كه ايشان در منطقه آذربايجان غربي وآذريان مقيم تهران بيشترين آراء را كسب خواهد كرد.
ناشناس
|
-
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۸
0
0
جناب آقای کروبی اصلاح طلب نیست، او مرد سالخوره ،[...] است و آمده تا اصلاح طلبی را به چالش بکشد. زنده باد خاتمی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین