کد خبر: ۷۷۱۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۶
دکتر قره‌یاضی:

ریشه معضلات اقتصادی ایران در دو وزارتخانه است

با ادامه این روش‌ها بخش کشاورزی به‌کل نابود می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دکتر قره‌یاضی گفت: «ایران از کشوری صادرکننده در عرصه حبوبات به واردکننده‌ای صرف تبدیل شده که این مساله هیچ ارتباطی با خشکسالی ندارد و تنها نشان دهنده سوءمدیریت وزیر کشاورزی است». 

بهزاد قره‌یاضی کارشناس و متخصص برنج و محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، با بیان اینکه تمایلی برای ابراز نظر و ارزیابی در مورد سخنان احمدی‌نژاد در خصوص طرح تحول اقتصادی ندارد و ترجیح می‌دهد در حوزه تخصصی خود و تاثیر آن بر تورم سخن بگوید، گفت: «ریشه معضلات اقتصادی کشور را باید در وزارت کشاورزی وبازرگانی جستجو کرد».

وی در ادامه تصریح کرد: «دوبرابر کردن حجم نقدینگی در کشور درسال‌های 85 و 86 موجب رها شدن سرمایه‌های سرگردان کشور شده که بخشی از آن با توجه به تخریب زیرساخت‌های تولیدی در بخش کشاورزی و تا حدودی صنعت به سوی دلال بازی سوق داده شده است».

قره‌یاضی افزود: «طی سه سال گذشته قریب 5 میلیون تن شکر به کشور وارد شده که این میزان باید کفاف نیاز 20 تا 25 سال کشور را بدهد، در صورتی که امروز با کمبود آن روبرو هستیم و این مساله به نوبه خودش در افزایش قیمت جهانی هم تاثیر می‌گذارد و ما هر روز شاهد افزایش قیمت شکر در ایران هستیم».

وی همچنین دلیل افزایش قیمت شکر را نابودی زیرساخت تولید دانست و گفت: «تولید شکر در داخل کشورمان به یک سوم میزان تولید آن در سال‌های 83 و 84 تقلیل پیدا کرده که اینها همه ناکارآمدی مدیریت بخش کشاورزی است که در پناه خشکسالی می‌خواهند ضعف‌شان را بپوشانند».

این کارشناس حوزه کشاورزی به افزایش شدید واردات حبوبات طی دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: «این مسئله در صورتی اتفاق افتاده که ایران در سال‌های پیش یکی از صادرکنندگان حبوبات بود و الان با چنین بحرانی روبروست».

وی تصریح کرد: «ایران از کشوری صادرکننده در عرصه حبوبات به واردکننده‌ای صرف تبدیل شده که این مساله هیچ ارتباطی با خشکسالی ندارد و تنها نشان دهنده سومدیریت وزیر کشاورزی است».

قره یاضی سیاست‌های وزارت کشاوری را تورم‌زا خواند و گفت: «ما باید در جهانی که با بحران غذا روبروست به سودآوری محصولات کشاورزی برای کشور فکر کنیم نه آنکه با برداشت از حساب ذخیره ارزی با قیمت‌های بالا محصول وارد کشور کنیم».

معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: «افزایش واردات صرفاً شامل حبوبات نمی‌شود برنج، جو، ذرت ،دانه های روغنی ،روغن و میوه و سایر محصولات کشاورزی نیز با چنین شرایطی روبروست به خصوص علوفه که به نوبه خود در قیمت شیر و لبنیات و همچنین گوشت و مرغ و تخم‌مرغ اثر می‌گذارد».

وی در مورد سیاست‌های غلط وزارت کشاورزی گفت: «وزیر و مدیران این وزارتخانه باید بدانند تمام مشکلات را نمی‌توان با واردات حل کرد و حتی اگر هم بشود این روش اصلا روشی خادمانه نیست».

وی گفت: «ایران که می‌تواند یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جهان باشد و نقش مثبتی در شرایط فعلی که دنیا با بحران غذا روبه‌رو است ایفا کند، نباید با توسعه واردات به بحران غذا در جهان دامن بزند».

کارشناس و متخصص حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: «مصیبت ندانم کاری وزارت کشاورزی با این شرایط بحرانی غذا درجهان دامن مستضعفین سایر دنیا را هم می‌گیرد».

وی همچنین تاکید کرد: «ایران در دو سال گذشته رکورد واردات برنج را زده که طبیعتا این مساله با کمترین نشانه‌ای از خشکسالی، وجود سیل و افزایش مصرف کننده طی دو سالی که گذشت، بحران را به سوی کشور می‌کشاند».

وی در مورد تلاطم و قیمت برنج در بازار گفت: «بالا و پایین رفتن مداوم قیمت برنج در بازار نشان‌دهنده این است که بازار برنج اطمینان کافی از تولید ندارد و متاسفانه ما در کشور از هر چیز می‌خواهیم بهره‌برداری معکوس داشته باشیم».

قره یاضی باتاکید بر اینکه خشکسالی هیچ ارتباطی با کمبود برنج ندارد، گفت: «برنج چون محصول دیم نیست صرفا از آب پشت سدها، رودخانه ها و چاه‌های سطحی تغذیه می‌شود و اتفاقاً نبود باران به دلایل فنی برای این محصول بسیار مفید است و تبعاً باید در زمان کمبود ریزش باران برداشت بهتری از برنج داشت به ویژه اینکه در سال های کم باران و خشک طغیان آفات و بیماری‌های برنج وجود نخواهد داشت و عطر و طعم برنج نبز بهتر می‌شود.».

وی یادآور شد: «خشکسالی زمین‌های کشت برنج به دلیل سوء تدبیر و مدیریت در استفاده از آب‌های پست سد است که احتمالا استفاده بی‌رویه از این آب در زمستان برای تولید برق و صدور آن به کشورهای دیگر چنین لطمه‌ای را به صنعت کشاورزی ایران زده است».

وی همچنین آمادگی خود را برای مناظره با مسئولین جهادکشاورزی اعلام کرد و گفت: «حاضرم با عدد و رقم ثابت کنم که افرادی که به بهانه خودکفایی کشور رای اعتماد گرفته‌اند با سیاست‌های غلطشان نه تنها کشور را به خودکفایی نرساندند بلکه کشور را از لحاظ محصولات کشاورزی به بیگانگان وابسته‌تر کردند».

معاون سابق وزیر کشاورزی افزود: «کشور نه تنها در تولید گندم و سایر محصولات خودکفا نشده‌است بلکه با سوء مدیریت مدیران این بخش سطح آبهای زیرزمینی را کاهش داده و وضعیت را به جایی رسانده‌اند که هر مدیری که بر سر کار بیاید باید چشم به آن‌سوی مرزها بدوزد تا محصولی را وارد کشور کند و جز این چاره‌ای هم ندارد».

وی با اشاره به سیاست‌های غلط وزارت جهاد کشاوری و بازرگانی گفت: «اینکه نفت بفروشید تا جو و گندم و ذرت و تمرهندی و آناناس و سیب زمینی و شکر و برنج و حبوبات و گوشت و میوه وارد کنیم روش صحیحی نیست و زیرساخت‌های تولیدی کاهش می‌یابد».

وی همچنین گفت: «ایران همچنین در تولید سیب‌زمینی یکی از صادرکنندگان بود و در حال حاضر تبدیل به واردکننده شده و با ادامه این روش در سال‌های آینده نمی‌توانیم پاسخگوی نسل‌های بعدی باشیم؛ زمانی که از ما بپرسند چرا منابع زیرزمینی که به ما هم تعلق داشته را فروختید و خوردید».

قره یاضی در پایان روش‌های اسکندری وزیر جهاد کشاورزی را فاجعه‌آمیز خواند و افزود: «با ادامه این روش ها، بخش کشاورزی به کل نابوده شده و با بحرانی جدی روبرو خواهیم شد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین