کد خبر: ۷۷۱۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۰
استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی:

طرح رییس‌جمهور همبستگی ندارد

با شعارهای کلی نمی‌شود از اقتصاددانان دعوت به همکاری کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهروز هادی زنوز گفت: «در کشور نظام برنامه‌ریزی و برنامه‌های پنج ساله‌ای وجود دارد و هر دولتی که سر کار می‌آید موظف است به الزامات قانون برنامه توجه کند و براساس برنامه پنج ساله سیاست‌های اقتصادی خود را تنظیم کند».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و صنعت آفتاب، با ارزیابی طرح تحول اقتصادی رییس‌جمهور گفت: «در تنظیم و تهیه برنامه‌ پنج‌ساله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بیش از 30 وزارتخانه و دستگاه‌های ‌مختلف فعالیت می‌کنند که نتیجه این فعالیت در طول یک تا دو سال باعث تهیه برنامه‌ای می‌شود، بنابراین ظرفیت کارشناسی کشور در چنین برنامه‌ریزی‌هایی کامل به کار گرفته می‌شود».

وی ادامه داد: «متاسفانه دولت نهم از زمان شروع به کار اساسا برنامه چهارم را زیر سوال برده و به تجربه ثابت شد برنامه‌هایی را که به صورت مقطعی چه در زمان انتخابات چه بعدها اعلام کردند از بنیه کارشناسی قوی برخوردار نبوده است».

زنوز گفت: «این برنامه جدید اصلاحی که در ایشان درمصاحبه تلویزیونی اخیر مطرح کردند عنصر جدیدی در آن دیده نمی‌شود، شاخصی در آن برنامه هدفمند کردن یارانه است این دقیقا همان چیزی است که در برنامه‌ چهارم بسیار روشن مطرح شده و دولت‌ها به دلایل مختلف از اجرای آن عدول کردند».

این استاد دانشگاه با انتقاد از عملکرد دولت نهم و مجلس هفتم به دلیل طفره رفتن از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: «اکنون بعد از گذشت سه سال از مدیریت دولت نهم، رئیس‌جمهور به این نتیجه رسیده که برنامه هدفمند کردن یارانه را باید اجرا کند».

زنوز با اشاره به اینکه «نمی‌توان مشکل مسکن را از طریق عرضه زمین و یا کنترل قیمت مصالح ساختمانی و متعرض شدن به صاحبان خانه‌های استیجاری حل کرد»، گفت: «بحران مسکن زاییده سیاست‌های انبساطی دولت در زمینه‌های مالی و پولی است و تا زمانی که سیاست‌های مالی و پولی اصلاح نشود، مشکل مسکن لاعلاج خواهد ماند».

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد درباره تورم اعلام کرد: «رئیس‌جمهور در مورد تورم برنامه روشنی را مطرح نکردند». 

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «در بحث بیکاری با وجود طرح‌های زودبازدهی که وزارت کار تعقیب کرده وبانک‌ها اعتبارات لازم را فراهم کردند باز هم نتایج مورد انتظار را در برنداشت».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد: «این بسته، بسته منسجمی نیست که کار کارشناسی عمیقی روی آن انجام شده باشد».

وی درباره موضوع حذف یارانه‌ها نیز اظهار داشت: «آقای ترکان روز گذشته برنامه وزارت نفت را در مورد هدفمند کردن یارانه‌های انرژی مطرح کردند به این ترتیب که بنزین، گازوئیل و گاز باید به نرخ‌های بالاتری برای اقشاری که مصرف بالایی دارند فروخته شود تا از محل آن اگر قرار است، پرداخت نقدی به اقشار آسیب‌‌‌پذیر صورت بگیرد ».

وی با اشاره به وجود تناقض در برنامه وزارت نفت و آنچه رئیس‌جمهور گفته است، گفت: «در برنامه وزارت نفت مساله پرداخت نقدی یارانه‌ها مطرح نیست، بلکه مساله این است که به نحوی از اقشار مرفه جامعه، قیمت‌های حامل‌های انرژی را به تدریج دریافت کنیم و به اقشار آسیب‌پذیر همان یارانه‌های قبلی را که به صورت پنهان مطرح بوده، بپردازیم».

وی با اشاره به اینکه در درجه اول باید تناقضات موجود رفع شود، ادامه داد: «این در حالی است که دولت می‌گوید از شش ماه دوم سال جدید می‌خواهیم یارانه‌های نقدی به مردم بپردازیم».

زنوز هشدار داد: «در شرایطی که تورم به بالای 20 درصد رسیده وارد کردن یک شوک جدید به اقتصاد از طریق افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند مساله‌ساز باشد».

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جزئیات طرح تحول اقتصادی هنوز مشخص نیست، افزود: «اجرای این طرح باید با یک برنامه‌ریزی زمان‌بندنی شده و به تدریج صورت گیرد و برآورد شود که چه درآمدهایی تحصیل و چگونه خرج خواهد شد».

وی با تایید بخشی از سخنان رییس‌جمهور درباره ادامه پرداخت یارانه‌ها اضافه کرد: «پرداخت یارانه به شکل فعلی که طبقات ثروتمند بیش از طبقات فقیراز این یارانه‌ها بهره ببرند، به هیچ وجه موجه نیست و در این که سیستم فعلی یارانه باید عوض شود با ایشان هم‌صدا هستیم».

زنوز درباره دعوت رئیس جمهور از صاحب‌نظران اقتصادی گفت: «دولت باید برنامه مدونی را روی میز بگذارد و این برنامه را به بحث بگذارد وگرنه با شعارهای کلی نمی‌شود از اقتصاددانان دعوت کرد که راجع به محتوای برنامه‌های دولت اظهارنظر کرده و با دولت در زمینه‌های کارشناسی همکاری کنند».

وی در مورد نقاط ضعف و قوت طرح مطرح شده از سوی احمدی‌نژاد اظهار داشت: «این طرح مشتمل بر اجزای مختلفی است که همبستگی و پیوستگی مشخصی ندارد و بیشتر حرف‌های سیاسی است و بی‌شک برخاسته از تحلیل عمیق و جامع اقتصادی نیست».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی ادامه داد: «مساله عمده در حال حاضربی‌ثباتی اقتصاد کلان کشور است که در تورم بالا و گسترش نقدینگی و بحران بانکی خودش را نشان می‌دهد و برای این حل این مشکلات، دولت نهم هیچ برنامه‌ای ندارد».

زنوز تاکید کرد: «در مورد هدف‌مند کردن یارانه ها مضمون کار درست است ولی باید برنامه مدونی روی میز گذاشته شود و معلوم شود آیا اکنون که در آستانه انتخابات قرار داریم، می‌خواهند با انگیزه سیاسی به گروه‌های آسیب‌پذیر پول نقد برسانند یا اینکه واقعا درصدد حل مسائل مملکت در درازمدت هستند».

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب درباره وجوه مثبت و منفی عملکرد دولت نهم در زمینه اقتصادی گفت: «انحلال سازمان برنامه یکی از اشتباهات جدی بود که تضعیف نظام برنامه‌ریزی کشور را به همراه داشت و در آینده هر دولتی که بر سر کار بیاید باید آن را جبران کند».

وی با برشمردن سیاست‌های اشتباه دولت نهم در عرصه اقتصادی تاکید کرد: «تز دولت این بود که با تزریق هر چه بیشتر پول به اقتصاد کشور مسائل اقتصادی حل می‌شود و متاسفانه این نظریه ورشکسته است همچنان از سوی دولت تعقیب می‌شود».

زنوز «مداخله گسترده دولت در سیستم بانکی و انحلال شورای پول و اعتبار که باعث صدمات جدی به نظام مالی کشور شد» را از دیگر اشتباهات احمدی‌نژاد عنوان کرد.

وی با بیان اینکه عملکرد مثبتی در زمینه اقتصادی در کارنامه دولت نهم وجود ندارد، گفت: «به نظرم چیزی خاص و بارزی نیست که بتوان از آن به عنوان یک حرکت درخشان یاد کرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین