کد خبر: ۷۷۱۲۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵

تا ۵ میلیارد تُن گرد و غبار در سراسر دنیا می‌چرخد

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود ۲ تا ۵ میلیارد تن گرد و غبار متحرک در سراسر دنیا، گفت: در حال حاضر درصدی (۲۰ تا ۲۵ درصد) از گرد و غبار‌های موجود در جو به علت فعالیت‌های انسانی افزایش پیدا کرده است.
تا ۵ میلیارد تُن گرد و غبار در سراسر دنیا می‌چرخد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمد مجابی (رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام) در یک برنامه رادیویی اظهار کرد: حدود ۲ تا ۵ میلیارد تن گرد و غبار در جو زمین وجود دارد که در سراسر دنیا می‌چرخد.

وی با اشاره به این که اثرات گرد و غبار همیشه منفی نیست، اظهار داشت: جنگل‌ها به طور مستمر از مواد مغذی گرد و غبارهای موجود در جو استفاده می‌کنند. در حال حاضر درصدی (۲۰ تا ۲۵ درصد) از گرد و غبارهای موجود در جو به علت فعالیت‌های انسانی افزایش پیدا کرده است.

مجابی با اشاره به این که نیمی از گرد و غبارهای جهان از حوالی آفریقا به گردش درمی‌آیند، توضیح داد: این گرد و غبار از مسیر ایران عبور می‌کند.

وی با بیان این که برخی از مناطق شرقی ایران کانون‌های گرد و غبار هستند، اظهار داشت: گرد و غبارهای موجود در کشورهای ترکمنستان و حوالی این کشور در افزایش میزان گرد و غبارهای ایران تاثیر می‌گذارند.بارندگی در خاورمیانه کاهش پیدا کرده است و آن دسته از زمین‌های کشاورزی که به علت بی‌آبی، بیکار مانده‌اند در افزایش مقدار گرد و غبار موثر هستند.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد گرد و غبار موجود در ایران از خارج کشور وارد می‌شود. گرد و غبار مسئله‌ای فراملی است و ما باید به همراه کشورهای همسایه بتوانیم اثر انسان در تولید گرد و غبار را کاهش دهیم.

مجابی افزود: گرد و غبارهای عادی از نظر ماهیت با گرد و غبارهای ایجاد شده به دست انسان تفاوت دارد. کشورهایی که درگیر جنگ هستند، با گرد و غبار آلاینده‌های دیگری را هم به همراه دارند.

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: یک بلوک ۲ میلیون هکتاری در عراق و بلوکی ۱۰ میلیون هکتاری در عربستان وجود دارند که در میزان گرد و غبار ایران اثر جدی می‌گذارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین