کد خبر: ۷۷۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۰
پس تعدیل سهمیه‌بندی صورت گرفت

نابسامانی در حمل و نقل شهری براثر سهمیه بنزین!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب‌-سرویس اقتصاد و صنعت: هرچند پس از تعدیل سهمیه بنزین خودروهای عمومی و تاکسی‌های دوگانه سوز در دوره جدید سهمیه‌بندی، سید مهدی هاشمی سرپرست وزارت کشور از تسهیلات و خدماتی یاد کرد که «در دولت نهم چندین برابر دوره‌های گذشته به این بخش اختصاص یافته» اما این روزها به خصوص در شهرهای بزرگی چون تهران مشکلات جدی‌تری در جابجایی و حمل و نقل شهروندان براثر کاهش سهمیه ایجاد شده است.

در این روزها بسیاری از آژانس‌های مسافربری شهر تهران از پاسخگویی به مسافرانی که نیاز به جابه‌جایی‌های طولانی‌تری دارند با بیان این دلیل که با کاهش سهمیه، رانندگان آنان دیگر حاضر به همکاری با کیفیت گذشته نیستند خودداری می‌کنند.

در این میان نابسامانی و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی در بسیاری از نقاط شهر تهران موجب سردرگمی شهروندان و سو استفاده برخی خودروهای مسافربر شخصی و در نهایت تعیین دلخواه نرخ کرایه‌ها از سوی آنان شده است.

بر این اساس با گسترش روز افزون شهر تهران و در غیبت نسبی وسایل حمل و نقل عمومی و صرف نظر آژانس‌ها از ادامه فعالیت در مسیر‌های طولانی به دلیل مصرف بیشتر بنزین، در بسیاری از این مسیرها بازار مسافربران «دربستی» رونق گرفته است. در این شرایط برخی از رانندگان سود جو برای جابجایی یک مسافر از غرب به شرق شهر حتی کرایه‌های 7 هزارتومانی درخواست و دریافت می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان این وضع نابهنجار حاصل تصمیمات ناگهانی و غیرکارشناسانه دولت است که بدون توجه به تقویت سامانه حمل و نقل عمومی پیش از هرگونه تغییر در سهمیه بنزین خودروها اتخاذ می‌شود.

اما هاشمی، سرپرست وزارت كشور چندی پیش در پاسخ به این سوال كه با توجه به تعدیل سهمیه خودروها چه تمهیداتی برای بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی اندیشیده شده، گفته بود: «نمی‌توان همه مسایل را به اعتبارات محدود كرد گرچه اعتبارات این بخش نیز در دولت نهم چند برابر افزایش داشته است».

رییس ستاد مدیریت حمل و نقل معتقد است مشكل ناوگان حمل و نقل عمومی تنها به تامین اتوبوس باز نمی‌گردد اما در سه سال گذشته سه هزار و 500 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی وارد شده است.

در این میان حتی برخی از گزارش‌ها از وجود مشکل در شهرهای کوچک به خصوص در دور جدید سهمیه‌بندی و پس از اعلام تصمیمات ستاد تازه تغييرنام يافته مديريت حمل و نقل (تبصره 13) حکایت دارد.

بر این اساس چندی پیش رانندگان تاكسی‌های دوگانه سوز شهرستان شوشتر در اعتراض به قطع سهمیه بنزین و مشكلات سوخت اعتصاب و در مقابل فرمانداری تجمع كردند.

این رانندگان معترض تاکید داشتند که كاهش سهمیه سوخت در شهرستانی که هنوز جایگاه سوخت گاز سی‌ان‌جی ندارد، آنان را با مشكلات فراوانی مواجه كرده است.

در این ارتباط رجبعلی چهارلنگ، رئیس شورای اسلامی شهر شوشتر گفت: «متأسفانه در راه‌اندازی جایگاه سی‌ان‌‌جی این شهرستان موانعی وجود دارد كه از آن بی‌خبریم».

وی تصریح كرد: «بیش از شش ماه است كه قول اتمام و افتتاح پروژه جایگاه گاز خودروها، سی‌ان‌جی داده شده ولی هنوز محقق نشده است». 

در حالی كه هدف اصلی سهمیه‌بندی بنزین كنترل مصرف، كنترل ترافیك، كاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی و تشویق جامعه به استفاده از خودروهای عمومی بود به جز مدت اندكی (یك ماه) علاوه بر جایگزین شدن رویه قبل مسائلی چون شدت گرفتن معضل حمل و نقل و بازار سیاه بنزین، طرح سهمیه‌بندی را اهداف اصلی خود به کلی دور ساخته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۷/۰۴/۰۹
0
0
لجاجت مونوريلي رپيس جمهور با شهردار تهران كه منتهي به تحريم مردم تهران براي اختصاص سهميه اتوبوس و بودجه مترو گرديده موجب تاسف است حقيقتا نگاه كنيد ببينيد وضع مردم در قبال اين لجبازيها چيست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین