کد خبر: ۷۷۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۵
علی لاریجانی تاکید کرد:

اعتدالگرایی ویژگی برجسته شهید بهشتی بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی گفت: «اعتدال از خصوصیات عدالت و آرامش روانی است و شهید بهشتی هنگامی كه در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی ابراز نظر می‌كرد، از متانت و اعتدال برخوردار بود و از این طریق برای جامعه آرامش روانی به ارمغان می‌آورد».


به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی كه امروز پنجشنبه در آیین گشایش هشتمین كنگره جامعه اسلامی مهندسین با عنوان «نوآوری و شكوفایی و پیشرفت» در مجتمع امام خمینی (ره) سخن می‌گفت، با تأكید بر لزوم یافتن حقیقت جوهری تفكر و سلوك شهید بهشتی در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به پیروان این شخصیت ممتاز توصیه كرد؛ در راه فكری او كاوش و رفتارشناسی كنند.


وی افزود: «در بین رهبران صدر انقلاب اسلامی شهید بهشتی شخصیتی بود كه خصوصیات ویژ‌ه‌ای داشت و بر روی مؤلفه‌های خاصی تأكید می‌كرد كه دیگران كمتر از آن خصوصیات برخوردار بوده و به آن مؤلفه‌ها كه یافتن آنها برای كشور راه‌گشا است، می‌پرداختند». 


 رئیس مجلس شورای اسلامی با تأكید بر لزوم تأسی مردان سیاسی كشورمان از رفتار اخلاقی و سلوك اجتماعی و سیاسی آیت‌الله شهید دكتر بهشتی از اعتدالگرایی به عنوان یكی از خصوصیات برجسته آن فقید یاد كرد و گفت: ‌«در فلسفه سیاسی اسلام اعتدال یك ركن است كه برای ابناع جامعه هماهنگی ایجاد كرده و پرش‌های غیرمنطقی را از بین می‌برد».
 
وی عقلانیت در اندیشه و رفتار را دیگر خصوصیت شهید بهشتی عنوان كرد و افزود: «عقلانیت در تفكر شیعی یك مبنا است و شعیان از صدر اسلام گروه نزدیك به خردگرایی شناخته شدند كه مواجهه با حقایق عقلانیت را در نظر می‌گیرند».
 
به اعتقاد رئیس مجلس هشتم اگر در مواجهه با واقعیات، انضباط عقلانی وجود داشته باشد، در فهم و چیرگی بر واقعیت‌ها موفق شده و حقایق را بهتر درك می‌كنیم و در غیر این صورت از مسیر تحمیل واقعیت‌ها آسیب خواهیم دید. 

لاریجانی همه‌جانبه‌نگری را دیگر خصوصیت اخلاقی شهید بهشتی دانست و گفت: ‌«انسان موفق در اداره خصوصیات فردی، كسی است كه وجوه شخصیتی خود را بشناسد و حضور فكری خویش را بارور كند و انسان‌های تك‌ساحتی دچار پراكندگی و تشتت می‌شوند».
 
وی كه عقلانیت را پایه مدنیت ذكر كرد این نكته را نیز متذكر شد كه حركت اجتماعی اصیل و موفق كه سیمای پایداری برای كشور ایجاد می‌‌كند در صورتی رخ می‌دهد كه استعدادهای موجود در ابعاد مختلف با سنجش درست عقلانی مورد مطالعه قرار گیرند. 

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی دوراندیشی و آینده‌نگری را خصوصیت دیگر دبیركل فقید حزب جمهوری اسلامی عنوان كرد و گفت:‌ «در تفكر اسلامی غایت‌گرایی یك اصل مهم است و مدینه فاضله برای انسان یك هدف است كه باید آن را شناخت و با برنامه‌ریزی به سوی تحقق آن حركت كرد». 

لاریجانی با تأكید بر اینكه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بوده است كه آیت‌الله شهید بهشتی و استاد مطهری از همان دوران برای جمهوری اسلامی اهداف و برنامه‌های بلندی در حوزه‌‌های مختلف طراحی می‌كردند، تدوین سند چشم‌انداز 20 ساله را حركتی ارزنده در این راستا ارزیابی كرد. 

وی افزود: «تدوین سند چشم‌انداز برای كشور ما فوق‌العاده ضروری بود و خوشبختانه بعد از فرازوفرودهایی كه داشته‌ایم، این كار صورت گرفته است و گام بعدی حركت درست در مسیر تحقق این سند است». 

رئیس مجلس شورای اسلامی حركت تشكیلاتی در جامعه را از خصوصیات دیگر شهید بهشتی دانست و با تأكید براینكه این خصوصیت در آن شخصیت برجسته منحصربه‌فرد بود، اظهار داشت: «در ابتدای انقلاب اسلامی ندیدم كه كسی بر ایجاد تشكیلات سیاسی برای نظم‌بخشی در جامعه اصرار زیاد ورزد اما بهشتی مبدع تفكر حزب‌گرایی پس از انقلاب بود و در این راه مجاهدت فراوان كرد». 

لاریجانی افزود: «واكاوی آن بخش از تاریخ انقلاب اسلامی كه مربوط به شهید بهشتی می‌شود، نشان می‌دهد كه با وجود بسیاری از چالش‌ها آن شهید عزیز بر نظر خود پایداری و استواری داشت و معتقد بود مردم‌سالاری و دموكراسی بدون تشكیلات منظم و احزاب قوی و شناسنامه‌دار تحقق نمی‌یابد».
 
وی افزود: «در آن دوران كه بسیاری از هم‌لباسی‌های شهید بهشتی با اندیشه تحزب‌گرایانه او مخالفت داشتند و بنی‌صدر نیز با ایجاد دفتر هماهنگی مشكلاتی در این زمینه بوجود آورد و منافقین نیز در كنار رئیس جمهور وقت، بهشتی را متهم به انحصارطلبی و ارتجاع می‌كردند، به همین دلیل حزب از درون و بیرون دچار چالش شد، اما در عین حال به عنوان تشكلی فراگیر و مقتدر در اذهان باقی مانده است».
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه باید برای استفاده بهینه از دریافت‌های خود از سنت و میراث شهید بهشتی، وضع موجود را بررسی كنیم اظهار داشت: «خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران پس از 30 سال از رهگذر عنایات الهی و راهبری درست سران فرهیخته و بلندنگر نظام به قطبی در منطقه تبدیل شده است».
 
لاریجانی افزود: «غربی‌ها هیچ‌وقت نخواستند حقیقت وجودی جمهوری اسلامی را باور كنند و به همین دلیل تئوری انكار را در دستور كار خود قرار داده و پیگیری كردند، ولی این تئوری مردود شد و امروز آنها ایران را قدرتی بزرگ در منطقه كه توازن و معادلات را برهم زده معرفی می‌كنند.
وی این سرافرازی ملت ایران را ناشی از آرمان‌های انقلاب و درستی استراتژی رهبران نظام دانست و گفت:‌ امروز تراوشات فكری انقلاب ما در دنیا اثر گذاشته و ظرفیت ملی ایرانیان و نفوذ معنوی ما گسترش یافته است». 

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأثیرپذیری آزادی‌خواهان جهان از انقلاب اسلامی در پاسخ به كسانی كه برای انحراف افكار عمومی در خصوص حمایت ایران از ملت مظلوم فلسطین سخنان فریبكارانه می‌گویند، اظهار داشت: «فلسطینی‌ها مسلمان هستند و ما وظیفه داریم به عنوان مسلمان آنها را یاری دهیم و اگر كسانی این را نمی‌پسندند باید از منظر محاسبات عددی و مادی بپرهیزند كه ظرفیت ما در فلسطین نوعی بسط منافع ملی كشور است و در غیر این صورت استكبارگران همان معامله كه با دیگران كردند، با ما انجام می‌دهند.
وی افزود: آمریكایی‌ها پس از اشغال عراق در فرودگاه آن كشور اعلام كردند قصد دارند برج دموكراسی ایجاد كنند و سایه آن را بر ایران و سوریه بگسترانند اما انبساط اندیشه انقلاب اسلامی در منطقه جسارت چنین كاری را از آنها گرفت». 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ «چندی پیش فرماندهان نظامی آمریكایی مخالف جنگ به سران كاخ سفید هشدار دادند كه اگر وارد عرصه رویارویی با ایران شوند، برای آنها جهنمی پایان‌ناپذیر بوجود می‌آید و درست می‌گفتند».
 
لاریجانی افزود:‌ «ایران از بُعد نیروی انسانی، انرژی و موقعیت ژئوپولیتیك از ظرفیت‌های خوبی برخودار است كه استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها به عنوان سرمایه‌‌‌های ملی و گسترش آرمان‌های انقلاب اسلامی بر روی منافع ملی ما تأثیر مستقیم دارد».
 
وی در عین حال داشتن این مواهب را كافی ندانست و بر لزوم بهره‌گیری نیكو از این نعمت‌ها و جلوگیری از اتلاف منافع تأكید كرد و این نكته را متذكر شد كه استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت‌ها و داشته‌ها در گرو توجه و بكار بستن مؤلفه‌هایی است كه شهید بهشتی بر آنها تأكید داشت.
رئیس مجلس اظهار داشت:‌ «اگر می‌خواهیم میراث شهید بهشتی در كشور به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، باید موقعیت خود را بشناسیم و رفتار ما برای مردم قابل پیش‌بینی باشد و در همه عرصه‌ها برنامه‌ای مدون ارائه كنیم تا بتوانیم از چالش‌ها عبور كنیم».
 
لاریجانی افزود: «پس از انقلاب اسلامی كمتر به استفاده بهینه از ظرفیت‌ها با درنظر گرفتن مؤلفه‌های مورد نظر شهید بهشتی توجه شده اما امروز فضای مطلوبی برای تأمل بیشتر بوجود آمده و با متد علمی در مسیر استفاده از امكانات و برخورداری از تئوری مشخص می‌توانیم آورده‌های كشور را گسترش دهیم».
 
وی با تأكید بر اینكه زندگی اجتماعی بدون برخورداری از تئوری حركت در تاریكی است، یكی از تئوری‌های روز برای توسعه و پیشرفت در كشور را واگذاری امور به مردم بر اساس اصل 44 قانون اساسی (خصوصی‌سازی و كوچك‌سازی دولت) عنوان كرد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ «فربه شدن دولت به نفع كشور نیست و این فربه شدن در امور اقتصادی برای شكوفایی و رشد و توسعه زیان‌‌آور است اما خوشبختانه با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی راه ورود مردم به این عرصه باز شده است».
 
لاریجانی كه اولین خواسته انسانها را عدالت ذكر كرد، در ادامه گفت: «عدالت بدون همه‌جانبه‌گرایی و رقابت و آزادی معنا نمی‌یابد و شكوفایی اقتصاد در گرو رقابت جدی و بهره‌گیری همه آحاد مردم از منابع است».
 
وی این نكته را متذكر شد كه آنچه سبب شكوفایی استعدادها می‌شود، رقابت در همه زمینه‌ها است و نباید رقابت را منحصر به عرصه اقتصاد كرد و در عرصه فرهنگ و سیاست از آن قافل شد و مردم را از ورود به این حوزه‌ها پرهیز داد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأكید بر اینكه دموكراسی از درون عدالت بیرون می‌آید خاطرنشان كرد: «دیكتاتوری آفت شكوفایی استعدادها است و باید در حوزه سیاست و فرهنگ نیز برای تحقق مردم‌سالاری دینی بستر رقابت فراهم شود و هرچه این موضوع بین نخبگان مورد توجه قرار گیرد، برای بسط عقلانیت اسلامی مفید خواهد بود».
 
لاریجانی با تأكید بر اینكه بسترسازی برای رقابت به منظور تحقق دموكراسی یك اصل در برون‌رفت از انسداد در جامعه در سایه وحدت ملی است، گفت: امروز با توجه به چالش‌های موجود بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت ملی هستیم. 

وی گفت‌: اگر گرایش‌ها و سلایق موجود انضباط گفت‌وگوی سالم با یكدیگر را داشته باشند، ظرفیت‌های داخلی این رویكرد برای وحدت ملی بارور می‌شود و در مواجهه با چالش‌های بین‌المللی نیز هرجا اتحاد ملی باشد، دشمن از زبان زورگویانه صرف‌نظر كرده و از دریچه دیگری سخن می‌گوید و چنانچه چالش عمیقی در كشور بوجود آید، صدای دشمن بلندتر می‌شود.
رئیس مجلس با تأكید بر اینكه دشمنان دنبال رخنه در انسجام ملی ایرانیان هستند و اختلافات زمینه‌ای برای این رخنه است، گفت: «طرد، نفی و حذف افراد به طرق مختلف بعد از 30 سال عمر اجرایی جمهوری اسلامی مفید حال امروز كشور نیست و وظیفه ملی دوستداران انقلاب و پیروان امام و رهبری است كه از رفتارهای سلیقه‌ای پرهیز و با سعه‌صدر با یكدیگر برخورد كنیم». 

لاریجانی با ابراز نارضایتی از اینكه هنوز در جامعه ما كار جمعی آنگونه كه باید و شاید جدی گرفته نشده و برخی اختلاف سلایق را دلیل این مسئله دانستند اظهار داشت: «انسان‌ها سلایق مختلف دارند و نمی‌توان این مسئله را انكار كرد یا از دیگران خواست مانند هم فكر كنند، بلكه باید برای همگرایی میان صاحبان این سلایق نیازمند اخلاق سیاسی صحیح متناسب با شأن انقلاب اسلامی هستیم». 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: «بلوغ سیاسی این نیست كه افرادی كه مانند ما نمی‌اندیشند طرد كنیم، بلكه بلوغ سیاسی در گرو آن است كه با وجود اختلاف سلایق همدیگر را هضم و تحمل كنیم و در این مسیر اعتقاد به تشكیلات و داشتن مرامنامه منظم یك ضرورت غیرقابل انكار است».
 
لاریجانی در ادامه به كسانی كه براساس رویدادهای تاریخی و مسائلی كه در مسیر تحزب در كشورمان با حزب‌گرایی و فعالیت‌های تشكیلاتی مخالفت می‌كنند پاسخ داد و گفت:‌ «بنده با مطالبی كه در مخالفت با احزاب مطرح می‌شود و كار حزبی را ناسازگار با روح و اهداف انقلاب اسلامی می‌داند به جد مخالفم و معتقدم آنها سفسطه می‌بافند».

رئیس مجلس با بیان این كه نفی و حذف افراد بعد از 30 سال عمر جمهوری اسلامی مفید حال امروز كشور نیست، گفت: «با مطالبی كه در مخالفت با احزاب مطرح می‌شود و كار حزبی را ناسازگار با روح و اهداف انقلاب اسلامی می‌داند، مخالفم». 

وی با تأكید بر غیر قابل قبول بودن و نامفهوم بودن دلایل مخالفان تشكیلات سیاسی در كشور از آنها سؤال كرد؛ برای آنكه كشور دچار خلأ تئوریك و بی‌‌برنامگی در عرصه اجرایی نشود، اعلام كنند چگونه تئوری اداره كشور بوجود می‌آید و مدیران استراتژیك در چه نهاد یا مجموعه‌ای باید تقویت شوند؟ 

این نماینده ملت ادامه داد: «اگر آنها می‌گویند دانشگاه محل بحث‌های تئوریك است، باید بدانند كه مراكز علمی صرفاً در عرصه تئوری به صورت مبنایی فعالیت می‌كنند، اما احزاب این نظریه‌ها را در عرصه عمل عینیت می‌بخشند و اگر از نظر آنها مجلس و دولت محل پرورش مدیران استراتژیك است، باید بدانند كه دولت‌ها و مجالس با رأی مردم تغییر می‌كنند و اگر نهادهایی برای این موضوع تدبیری نیندیشند دچار خلأ تئوری و بی‌برنامگی در عرصه اجرا می‌شویم».
 
وی افزود: «سازمان‌یافتگی سیاسی باعث می‌شود رفتارهای قبیله‌ای كه متناسب با شأن نظام سیاسی ما نیست، صورت نگیرد و به قول معروف مدیران اجرایی اتوبوسی جابجا نشوند تا بلوغ سیاسی و تعقل در اداره كشور تحقق یابد و این سازماندهی در گرو كار تشكیلاتی است».
 
نماینده قم در مجلس هشتم با اشاره به كنگره‌های حزبی این نكته را متذكر شد كه صرف دور یكدیگر جمع شدن فعالان سیاسی و اظهارنظرهای شعاری دردی دوا نمی‌شود و سران احزاب فراگیر و سازمان یافته باید با پرهیز از كار هیئتی كه در عرصه سیاست پاسخگو نیست، برای خود مرامنامه نوشته و تیزهوشانه و با برنامه‌ریزی در این حوزه مجاهدت كنند. 

لاریجانی افزود: «برای عبور از كثرت سلایق و دست‌یابی به وحدت ملی باید احزاب درون چارچوب نظام سیاسی با یكدیگر دیالوگ فكری داشته باشند كه این كار نیازمند پایه‌های فكری منظم و تشكیلات منسجم دارای مرامنامه مشخص است و در این مسیر باید ضمن توجه به هدف غایی انقلاب اسلامی سلایق مختلف را محترم بدانیم».
 
وی در پایان با استقبال از تحركات جامعه اسلامی مهندسین برای گسترش تشكیلات خود گفت: «اگر بسط اندیشه و تشكیلات برای رابطه‌گیری با حجم بیشتری از مردم با تئوری دقیق و انضباط سیاسی باشد در جهت تقویت مردم‌سالاری دینی و پایه‌های نظام مفید است و باید آن را به فال نیك گرفت».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین