کد خبر: ۷۷۱۸۰۱
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

جنگ اوکراین| هشدار روسیه به فنلاند و سوئد

هشتاد و دو روز قبل ارتش روسیه با تهاجم نظامی به اوکراین جنگی را در شرق اروپا آغاز کرد که بعد از نزدیک به سه ماه همچنان ادامه دارد.
جنگ اوکراین| هشدار روسیه به فنلاند و سوئد
آفتاب‌‌نیوز :

ارتش روسیه همچنان به تلاش‌های خود به تسلیم کردن نیرو‌های اوکراینی در کارخانه آزوف‌ستال در ماریوپل. ادامه می‌دهد تا بتواند این منطقه را به طور کامل فتح کند.

همزمان نیرو‌های اوکراینی همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر در حالی که روسیه تلاش می‌کند نیرو‌های اوکراینی را در دونباس محاصره کند با یک ضد حمله در اطراف شهر ایزیوم از سوی نیرو‌های اوکراینی مواجه شده است.

در صحنه سیاسی نیز سوئد و فنلاند رسما درخواست خود را برای پیوستن به ناتو ارائه داده‌اند؛ تصمیمی که می‌تواند اثرات قابل توجهی در آینده معادلات امنیتی شمال اروپا و حوزه دریای بالتیک در آینده بر جا بگذارد. ترکیه با این تصمیم مخالفت کرده و روسیه هم به این دو کشور اسکاندیناوی هشدار داده پیوستن به ناتو برای استکهلم و هلسینکی عواقبی در پی خواهد داشت.

تازه‌ترین تحولات حمله روسیه به اوکراین در روز دوشنبه شانزدهم ماه مه ۲۰۲۲ (۱۶ اردیبهشت) را در ادامه می‌خوانید:

ابراز امیدواری اتریش نسبت به توافق اروپا بر سر تحریم‌های تازه علیه روسیه

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش در بدو ورود به نشست بروکسل ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا بتواند در روز‌های آینده با ششمین بسته تحریمی علیه روسیه به توافق برسد.

آقای شالنبرگ در گفتگو با خبرنگاران همچنین اظهار داشت: «اطمینان دارم که می‌توانیم بسته ششم تحریم‌ها را در روز‌های آینده به سرانجام برسانیم».

او در ادامه گفت: «واضح است که هنوز نیاز به بحث و گفتگو وجود دارد، اما معتقدم که ما باید به دنبال این باشیم که این بحث‌ها در شورا پی بگیریم تا تصویری از اختلاف میان کشور‌های اروپایی در انظار عمومی ارائه نشود؛ چرا که روسیه ما را زیر نظر دارد.»

مسکو: پیشنهاد فنلاند و سوئد به ناتو یک «اشتباه خطرناک» است

سرگی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید پیشنهاد‌های احتمالی فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو یک «اشتباه خطرناک» است و تنش نظامی را در اروپا افزایش خواهد داد.

آقای ریابکف که یکی از چهره‌های تاثیرگذار و تعیین کننده در سیاست خارجی روسیه به شمار می‌رود به خبرگزاری اینترفکس این کشور گفت: «این واقعیت که امنیت سوئد و فنلاند در نتیجه این تصمیم تقویت نخواهد شد برای ما کاملاً واضح است. آن‌ها نباید توهم داشته باشند که ما به سادگی با این اقدام کنار می‌آییم.»

ریابکف همچنین با اشاره به اینکه با این تصمیم سطح عمومی تنش نظامی در منطقه افزایش خواهد یافت، تاکید کرد چنین رفتار‌هایی قابلیت پیش‌بینی اقدامات در این حوزه را کاهش خواهد داد.

وزیر خارجه لیتوانی: یک کشور اروپایی به تنهایی تحریم نفت روسیه را مسدود کرده است

گابریلوس لاندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی می‌گوید یکی از اعضای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا به تنهایی طرح تحریم نفتی روسیه را گروگان گرفته و اجرای آن را مسدود کرده است.

آقای لاندسبرگیس هنگام ورود به جلسه برای دیدار با همتایان اروپایی خود در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران گفت: «کل اتحادیه توسط یک کشور عضو گروگان گرفته شده است. ما باید بر سر تحریم نفت روسیه توافق کنیم، اما نمی‌توانیم، چون یک کشور نمی‌خواهد و کل طرح را به گروگان گرفته است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا که نامشان فاش نشده گزارش داده که کشور مورد اشاره لیتوانی، مجارستان است. مقام‌های مجارستان تاکنون بار‌ها با طرح تحریم نفتی روسیه مخالفت کرده‌اند.

زلنسکی یک فرمانده ارشد ارتش اوکراین را برکنار کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، یوری هالوشکین، فرمانده دفاع سرزمینی نیرو‌های مسلح این کشور را از سمت خود برکنار کرد. بر اساس اسناد منتشر شده در وب‌سایت رئیس جمهوری اوکراین، زلنسکی، ایهور تانسیورا را به عنوان جانشین هالوشکین منصوب کرده است.

هالوشکین پیشتر و در اوایل ژانویه سال جاری به عنوان فرمانده نیرو‌های دفاع سرزمینی اوکراین منصوب شده بود. تانسیورا هم قبلا به عنوان رئیس ستاد معاونت فرماندهی نیرو‌های زمینی اوکراین فعالیت کرده بود.

منابع دولتی اوکراین اعلام نکرده‌اند این برکناری و تغییر در سطح فرماندهی ارشد ارتش این کشور به چه دلیلی صورت گرفته است.

زلنسکی به دنبال جلب حمایت آفریقا و آسیا

ولودیمیر زلنسکی، می‌گوید قصد دارد در پارلمان‌های کشور‌های مختلف در قاره آسیا و آفریقا سخنرانی و حمایت آن‌ها را از اوکراین در مقابل تهاجم نظامی روسیه جلب کند.

زلنسکی در سخنرانی شبانه خود در این رابطه گفت: «دولت ما هر کاری را انجام می‌دهد تا توجه جهان را به این درگیری حفظ کند. اتفاقاتی که در جنگ رخ می‌دهد باید هر روز و به صورت دائمی در اخبار همه کشور‌هایی که برای ما مهم هستند پوشش داده شوند.»

او همچنین با اشاره به اینکه به سخنرانی‌های خود در پارلمان کشور‌های دوست کی‌یف در اروپا ادامه خواهد داد، افزود: «نه تنها در اروپا که ما در حال تلاش برای گسترش جغرافیای چنین سخنرانی‌هایی به ویژه در پارلمان‌های کشور‌های آفریقایی و آسیایی نیز هستیم.»

«نیرو‌های اوکراینی به مرز خارکیف رسیدند»

اوله سینگوبوف، فرماندار منطقه خارکیف می‌گوید نیرو‌های اوکراینی مدافع شهر توانسته‌اند خود را به مرز منطقه‌ای که نیرو‌های روسی در خارکیف حضور دارند، برسانند.

سینگوبوف با بیان این مطلب و انتشار ویدیویی در تلگرام نوشت: «ما به سربازان گردان ۲۲۷ تیپ ۱۲۷ نیرو‌های مسلح اوکراین افتخار می‌کنیم که توانستند تابلوی مرزی را مرمت کنند.»

در ویدیویی که فرماندار خارکیف به اشتراک گذاشته، ادعا می‌شود که نیرو‌های اوکراینی در حال نصب مجدد یک تابلو آبی و زرد در پاسگاه مرزی در شمال منطقه خارکیف هستند. این سربازان همچنین در این ویدیو خطاب به ولودومیر زلنسکی می‌گویند: «آقای رئیس جمهور، ما موفق شدیم.»

مقام‌های اوکراینی هفته گذشته گفته بودند که در حال آزادسازی روستا‌ها در حومه خارکیف هستند و تلاش می‌کنند متجاوزین را از مرز‌های خود بیرون کنند.

دیدار بلینکن و لودریان درباره وضعیت اوکراین

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه شب و پیش از ضیافت شام وزرای شورای تجارت و فناوری آمریکا و اتحادیه اروپا با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود ملاقات کرد.

دفتر آقای بلینکن در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده نوشته که وزرای خارجه آمریکا و فرانسه در این دیدار در خصوص مسائل مهم در روابط دوجانبه و همچنین حمله روسیه به اوکراین با یکدیگر گفتگو کردند.

فرانسه و ایالات متحده از ابتدای حملات روسیه به اوکراین مواضع نسبتا مشابهی اتخاذ کرده و خواهان اعمال فشار بر روسیه در جهت پایان دادن به تهاجم نظامی به اوکراین شده‌اند. با این حال طرفین دیدگاه‌های متفاوتی در خصوص میزان فشار‌ها بر مسکو دارند؛ پاریس همچنان به ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ پایبند است و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور، چندین بار به صورت تلفنی و حضوری با همتای روس خود گفتگو کرده است.

موضوع تحریم نفت و انرژی روسیه در حال حاضر اصلی‌ترین چالش روی میز کشور‌های اروپایی برای برخورد با مسکو به شمار می‌رود. موضوعی که از جمله مسائل قابل توجه مذاکره وزرای خارجه آمریکا و فرانسه بوده است.

دبیر کل ناتو: اوکراین می‌تواند در جنگ علیه روسیه پیروز شود

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو می‌گوید حمله روسیه به دونباس متوقف شده و اوکراین می‌تواند در نهایت در این جنگ پیروز شود، نتیجه‌ای که تعداد کمی از تحلیلگران نظامی در آغاز درگیری پیش‌بینی کرده بودند.

استولتنبرگ در گفتگو با خبرنگاران همچنین تاکید کرد که جنگ آنطور که مسکو برنامه‌ریزی کرده بود پیش‌نمی‌رود.

در جبهه سیاسی هم ابراز تمایل فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو، معادلات را تغییر داده است. آمریکا اطمینان داده است که روند پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی بدون مشکل انجام خواهد شد. هرچند روسیه به هلسینکی و استکهلم هشدار داده که چنین اقدامی می‌تواند عواقبی برای این دو کشور به همراه داشته باشد.

زلنسکی: اروپا به وابستگی خود به انرژی روسیه پایان دهد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی شبانه خود با اشاره به ضرورت تقویت تحریم‌ها علیه مسکو از کشور‌های اروپایی خواست واردات نفت و گاز از روسیه را تحریم کنند.

او همچنین در ادامه سخنرانی خود از کشور‌های متحد اوکراین خواست که همچنان به اجرای سیاست‌های «تقویت تحریم‌ها علیه روسیه» ادامه دهند.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت: «اکنون اولویت تحریم نفتی است. مهم نیست که مسکو چقدر تلاش می‌کند تا این تصمیم را مختل نماید، دوران وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه رو به پایان است.»

زلنسکی همچنین در ادامه تاکید کرد: «اشغالگران باید هزینه فزاینده جنگ را حس کنند و دائما طعم تشدید فشار را بچشند.»

تردید در خصوص استفاده روسیه از فسفر سفید در حمله به آزوف‌ستال

تصاویری از حملات نیرو‌های روس به کارخانه فولاد آزوف‌ستال منتشر شده که برخی از کارشناسان نظامی معتقدند شبیه تسلیحات آتش‌زا و حمله با گاز فسفر بوده است.

کارشناسان نظامی می‌گویند تصاویر نشان می‌دهد که مهماتی به رنگ سفید روی کارخانه فولاد آزوف‌ستال فرود آمده که احتمالا بمب فسفر سفید بوده است. روسیه پیشتر هم از این سلاح برای حمله در شهر‌هایی از شرق اوکراین استفاده کرده بود.

اوکراین می‌گوید حدود ۶۰۰ جنگجو در کارخانه فولاد ماریوپل باقی مانده که ۴۰ نفر آن‌ها به شدت مجروح شده‌اند. غیرنظامیان، اما از پناهگاه‌های این منطقه تخلیه شده‌اند.

روسیه درباره اینکه از چه سلاح‌هایی برای حمله به این کارخانه استفاده کرده اظهار نظری نکرده است. نیرو‌های مسلح اوکراین هم فعلا اظهارنظری در این رابطه نداشته‌اند. دفتر دادستانی کی‌یف، اما گفته که تحقیقاتی در خصوص استفاده احتمالی از سلاح‌های آتش‌زا از سوی روسیه را آغاز کرده است.

بمب فسفر سفید را می‌توان در میدان‌های جنگ برای ساخت پرده‌های دود، ایجاد روشنایی و نشانه‌گذاری اهداف یا سوزاندن پناهگاه‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد. البته استفاده از فسفر سفید به عنوان یک سلاح شیمیایی طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی ممنوع نیست.

گروه‌های حقوق بشر، اما خواستار ممنوعیت استفاده از آن به دلیل سوختگی شدیدی که ایجاد می‌کند، شده‌اند. ایالات متحده از بمب فسفر سفید در جنگ ویتنام و همچنین عراق در سال ۲۰۰۱ استفاده کرد. روسیه هم پیشتر در جنگ‌های چچن از این بمب استفاده کرده است.

پترو آندریوشچنکو، دستیار شهردار ماریوپل در این رابطه می‌گوید روسیه از بمب‌های آتش‌زا یا فسفر سفید در حمله به آزوف‌ستال استفاده کرده است.

در همین رابطه، هامیش استفان دی برتون گوردون، یکی از فرماندهان پیشین هنگ مشترک شیمیایی، بیولوژیک و هسته‌ای ارتش بریتانیا به رویترز گفته تصاویری که از أزوف‌ستال منتشر شده بسیار شبیه به گاز فسفر سفید است، اما تا زمانی که نمونه‌ای از آن بررسی نشود، نمی‌توان با اطمینان در این خصوص نظر داد.

ضد حمله نیرو‌های اوکراینی در ایزیوم در شرق این کشور

درگیری‌ها در اطراف شهر ایزیوم در شرق اوکراین شدت گرفته است. گروه ویژه نیرو‌های مشترک اوکراین می‌گوید نیرو‌های این کشور توانسته‌اند ۱۷ حمله را در روز یکشنبه دفع کنند و همچنین یازده فقره از تجهیزات روسی را منهدم نمایند. فرماندهی نیروی هوایی اوکراین هم اعلام کرده که نیرو‌های اوکراینی توانسته‌اند دو هلی‌کوپتر و هفت پهپاد را سرنگون کنند و دو موشک کروز را نیز هدف بگیرند.

نیرو‌های روس پیشتر و در اواخر ماه مارس توانسته بود کنترل شهر ایزیوم در شرق اوکراین را به دست بگیرد.

گروه ضربت اوکراین همچنین می‌گوید که روسیه به هدف دادن مناطق غیرنظامی در امتداد کل خط مقدم در مناطق لوهانسک و دونتسک ادامه می‌دهد و ۲۳ روستا و شهرک را هدف قرار داده است.

اگر اوکراین بتواند بر خطوط تدارکاتی ایزیوم و روسیه فشار بیاورد، محاصره نیرو‌های اوکراینی در دونباس برای مسکو دشوارتر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین