کد خبر: ۷۷۲۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳

مرگ ۹ میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که آلودگی هوا، عامل مرگ ۹ میلیون نفر در سراسر جهان طی سال ۲۰۱۹ بوده است.
مرگ ۹ میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا
آفتاب‌‌نیوز :

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ باعث مرگ ۹ میلیون نفر در سراسر جهان شده است که از هر ۶ نفر، مرگ یک نفر را شامل می‌شود.

به گزارش نیو ساینتیست، "ریچ فولر" (Rich Fuller)، پژوهشگر "اتحاد جهانی بهداشت و آلودگی" (GAHP) و همکارانش، ابتدا تاثیر آلودگی را بر مرگ‌های زودرس ارزیابی کردند و دریافتند که آلودگی هوا باعث مرگ ۹ میلیون نفر شده است.

آنها برای کشف این موضوع که مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی هوا چقدر ممکن است تغییر کرده باشند، تجزیه و تحلیلی را با استفاده از داده‌های پژوهش "بار جهانی بیماری‌ها" (GBD) تکرار کردند.

"فولر" گفت: مشکل آلودگی هوا این است که هیچ‌کس به‌ طور مستقیم در اثر آن از دنیا نمی‌رود. انسان‌ها از بین می‌روند؛ زیرا آلودگی هوا به آنها بیماری را منتقل می‌کند که بعدا آنها را می‌کشد.

تعداد کلی مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا نسبت به سال ۲۰۱۵ تغییری نکرده است. با وجود این، تلفات ناشی از آلودگی هوای خانگی مانند گرم کردن چوب در خانه، از ۲.۹ میلیون در سال ۲۰۱۵ به ۲.۳ میلیون در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است؛ زیرا بسیاری از کشورها به سوخت‌های پاک‌تر روی آورده‌اند.

در هر حال، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای بیرون از ۴.۲ میلیون به ۴.۵ میلیون افزایش یافته است. "فولر" گفت: این موضوع به دلیل افزایش تعداد خودروها و کارخانه‌ها است. سوزاندن سوخت‌های فسیلی، ذرات ریزی را منتشر می‌کند. این ذرات می‌توانند به اعماق بدن ما نفوذ کنند و با بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ها مرتبط هستند.

آلودگی ناشی از سرب نیز در سطح جهانی در حال افزایش است؛ اما دلیل آن مشخص نیست. پژوهشگران در سال ۲۰۱۵ تخمین زدند که سرب باعث مرگ ۵۰۰ هزار نفر شده است. این آمار اکنون حداقل ۹۰۰ هزار نفر تصور می‌شود.

به گفته این گروه پژوهشی، به طور کلی بیش از ۹۰ درصد مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط رخ می‌دهند. "فولر" گفت: بیشتر آلودگی به خاطر صنعتی شدن سریع بسیاری از این کشورها است.

به گفته "فولر"، آخرین تجزیه و تحلیل براساس داده‌های پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ صورت گرفته است. در انگلستان، قرنطینه‌ها به طور موقت به کاهش وسایل نقلیه در جاده‌ها منجر شد و نشانه‌های بیماری را در افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند آسم کاهش داد. "فولر" ادامه داد: تأثیر این همه‌گیری بر تحلیل‌های آلودگی آینده، نامشخص است. می‌دانم که آلودگی هوا طی همه‌گیری کاهش یافت، اما اکنون دوباره افزایش یافته است.

"فولر" امیدوار است که نتایج این پژوهش، به نظارت و آگاهی بهتر در مورد آلودگی کمک کنند. وی افزود: آلودگی، یکی از سه معضل مهم جهانی زمان ماست. تغییر آب و هوا، به معنای از دست دادن تنوع زیستی و افزایش آلودگی است.

"الویز ماریس" (Eloise Marais)، پژوهشگر "کالج دانشگاهی لندن" (UCL) گفت: تعداد مرگ‌های زودهنگام جهانی در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی، من را شگفت‌زده نمی‌کند. آنچه که بیش از همه نگران‌کننده به شمار می‌رود، عدم اتخاذ تدابیری برای رسیدگی به این موضوع است.

این پژوهش در مجله "The Lancet Planetary Health" به چاپ رسید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین