کد خبر: ۷۷۲۲۴۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۲
سازمان جهانی هواشناسی خبر داد

افزایش دما و اسیدی‌ترشدن اقیانوس‌ها در ۲۰۲۱

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که اقیانوس‌های جهان در سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) از نظر دما و اسیدی بودن به بالاترین حد از زمان ثبت رکوردها رسیده‌اند و سطح آن‌ها نیز به دلیل ذوب یخ‌های قطبی به بالاترین حد رسیده است.
افزایش دما و اسیدی‌ترشدن اقیانوس‌ها در ۲۰۲۱
آفتاب‌‌نیوز :

"پتری تالاس" - دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی - در بیانیه‌ای گفت: اقلیم زمین در برابر دیدگان ما در حال تغییر است. گازهای گلخانه‌ایِ ناشی از فعالیت‌های انسانی برای نسل‌های متعدد همچنان زمین را گرمتر خواهد کرد.

این گزارش تحت عنوان "وضعیت اقلیمی جهان" بعد از ارزیابی اقلیمی سازمان ملل منتشر می‌شود که هشدار می‌دهد بشریت باید تصاعد گازهای گلخانه‌ای را به‌شدت کاهش دهد یا با تغییرات بیش از پیش فاجعه‌بار در وضعیت اقلیمی جهان روبرو شود.

سازمان جهانی هواشناسی گفت که در سال گذشته میلادی میزان دی‌اکسید کربن و متان موجود در جو زمین بیش از هر زمان دیگری در دوران صنعتی بود.

میانگین دمای زمین در سال گذشته میلادی ۱.۱۱ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران ماقبل صنعتی بود و کارشناسان اخطار می‌دهند که اگر این میزان از ۱.۵ درجه عبور کند، آثار گرمایش بسیار شدید خواهد شد.

اقیانوس‌ها مهم‌ترین محل جذب گرمایش و تصاعد هستند. آن‌ها ۹۰ درصد دمای اضافی انباشته شده در اتمسفر در ۱۷۰ سال اخیر و ۲۳ درصد دی اکسید کربن تولیدی بشر را جذب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، اقیانوس‌ها در ۲۰ سال اخیر به طور قابل توجهی گرم‌تر شده‌اند که در سال گذشته میلادی رکورد گذاشت، روندی که انتظار می‌رود، ادامه یابد. به گفته سازمان جهانی هواشناسی، این تغییر احتمالا برای صدها یا هزاران سال قابل برگشت نخواهد بود.

اقیانوس‌ها همچنین به دلیل جذب دی اکسید کربن در اسیدی ترین حالت در ۲۶ هزار سال اخیر قرار دارند.

در یک دهه گذشته سطح دریاها ۴.۵ سانتیمتر بالا آمده است به طوری که میزان افزایش سالانه سطح دریاها از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ بیش از دو برابر ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ بود.

سازمان جهانی هواشناسی همچنین فهرستی از موج‌های گرما، آتش‌سوزی‌های طبیعی، سیل‌ها و سایر فاجعه‌های اقلیمی در اطراف جهان تهیه و اعلام کرد که این حوادث جوی بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، بر اساس این گزارش، آمریکا شاهد داغ‌ترین تابستان خود بود و صدها نفر بر اثر حوادث مرتبط با گرمای شدید جان خود را از دست دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین