کد خبر: ۷۷۲۳۱۷
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
قشر روحانیت نسبت به اقشار دیگر بیشترین تعداد شهید را داشته

امام جمعه اصفهان: با طرح هدفمندی یارانه‌ها از گره‌خوردن معیشت مردم به مذاکرات پرهیز می‌شود

امام جمعه موقت اصفهان گفت: طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به تبیین و نظارت بیشتر نیاز دارد و لازم است با متخلفان برخورد قاطع شود.
امام جمعه اصفهان: با طرح هدفمندی یارانه‌ها از گره‌خوردن معیشت مردم به مذاکرات پرهیز می‌شود
آفتاب‌‌نیوز :

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی در نماز جمعه این هفته شهر اصفهان در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) با اشاره به اجرای اصلاح یارانه‌ها، افزود: بر اساس این طرح به جای اینکه یارانه در ابتدای زنجیره به وارد کننده داده شود، در اختیار مردم قرار می گیرد که پنج فایده نصیب مردم و نظام اسلامی می‌شود ولی در عین حال به نظر می‌رسد ۲ نقص در اجرای آن وجود دارد.  حذف دلّالی یکی از فواید این طرح بود زیرا طبق گفته کارشناسان ۳۰ درصد یارانه اختصاصی کالاها به مردم نمی‌رسید لذا لازم بود کالاها با قیمت متعارف جهانی توسط وارد کننده وارد و با همان قیمت به دست خریداران برسد و مردم با یارانه دریافتی کالا را تهیه کنند.

امام جمعه موقت اصفهان، اجرای این طرح را مانعی در واردات کالای قاچاق و فرصتی برای صادرات برخی کالاها دانست و افزود: مواد اولیه برخی کالاها مانند ماکارونی پیش‌ از این با ارز دولتی تهیه می‌شد ولی به جای اینکه به دست مردم برسد به صورت بی‌رویه صادرات می‌شد. جلوگیری از واردات قاچاق از فواید اجرای طرح هدفمندی یارانه‌هاست زیرا پیش‌ از این مردم به جای خرید کالای ایرانی برخی کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی را خریداری می‌کردند که موجب مشکلاتی برای تولید کننده داخلی می‌شد و با اجرای این طرح تولید کالای ایرانی به صرفه می‌شود.

آیت‌الله مهدوی اظهار داشت: پیش از این برای واردات کالاها ارز در اختیار واردکننده قرار می‌گرفت و دولت برای تهیه آن با مشکلاتی روبرو بود و از سوی دیگر اهرم فشاری در مذاکرات بود که با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و با حذف دلار از گره‌خوردن معیشت مردم به مذاکرات پرهیز می‌شود. وقتی واردات با قیمت حقیقی انجام‌ شود، مانع سودجویی وارد کننده می‌شود زیرا پیش‌از این از یک سو واردات بی‌رویه بود و از سوی دیگر برخی کالاهایی که مورد نیاز نبود به خاطر سود وارد ‌کننده، وارد می‌شد. با وجودی‌که رییس جمهور و وزارتخانه ها اقداماتی در تبیین طرح داشتند، ولی لازم است بیش‌از این تبیین صورت گیرد زیرا نه تنها آحاد مردم بلکه حتی برخی نخبگان هنوز از طرح دولت اطلاع کافی ندارند و در برخی شهرستان‌ها که تبیین کافی صورت نگرفته بود نیز تحرکاتی بوجود آمد.

وی دومین نقص طرح را فقدان نظارت کافی دانست و تصریح کرد: فشار بر مردم، صاحبان انقلاب و قشر روحانیت زیاد است بنابراین در اجرای این طرح به نظارت بیشتری نیاز است.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به تنش‌های بوجود آمده در بازار، خاطرنشان کرد: گاهی به خاطر این تنش‌ها برخی اقلام دیگر احتکار یا گران می‌شود و لازم است نظارت بیشتر و با متخلفان برخورد قاطع شود.  البته برغم اینکه التهاب بازار کمتر شده ولی برخی قیمت‌ها به قبل بازنگشته است و باید با نظارت بیشتر، شیرینی این طرح به مردم منتقل شود.  البته احتمالا در آینده یارانه از طریق کالابرگ الکترونیکی توزیع می شود که باید صبر کرد تا فرصت مناسب آن مشخص شود ولی لازم است با تبیین کافی، از فواید این طرح استفاده کرد و جلوی ضررها گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به عقلانی بودن دستورات دینی، افزود: رعایت حجاب و عفت پیش‌از اینکه اجبار قانونی و بیرونی باشد، الزام درونی و دستور عقلی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آغاز محاصره اقتصادی ایران توسط آمریکا و اروپا در سال ۱۳۵۹، گفت: همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند این تحریم آمریکا خدمتی به مردم ایران بود. با تسخیر لانه جاسوسی این ارتباطات قطع و انقلاب جدیدی ایجاد شد و از همان زمان تحریم‌ها آغاز شد، تحریم‌ها مختص به هسته‌ای نیست و البته در دوره‌های بعد شدت بیشتری پیدا کرد.

امام جمعه موقت اصفهان به سوم خرداد و حماسه آزادسازی خرمشهر اشاره کرد و افزود: ارتش، سپاه و بسیج دوشادوش هم حرکت و خرمشهر را با فرمان امام (ره) آزاد کردند، این حماسه‌ای بی‌نظیر در دفاع مقدس است و در تاریخ باید ثبت شود.  بعد از پیروزی خرمشهر و در جایی‌که هنوز ۲ هزار کیلومتر خاک کشور در دست دشمن بود، آمریکایی‌ها و برخی در داخل زمزمه آتش بس سر دادند و اگر آتش‌بسی صورت می‌گرفت سرزمین‌های ما در دست دشمن باقی می‌ماند و لذا با مدیریت امام (ره) آتش بس قبول نشد و این افتخاری است که با هدایت ولی فقیه در این هشت سال دفاع مقدس وجبی از خاک ایران به اِشغال دشمن درنیامد. همه این پیروزی‌ها در آن زمان و امروز به لطف خداست و اینکه امام خمینی (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، نکته مهمی است که همواره یادمان باشد واسطه هستیم و اثرگذار اصلی خداست.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب فرمودند خرمشهرها در پیش است، افزود: البته جنس این خرمشهرها نظامی و اشغال خاک همراه با ویرانی شهرها نیست بلکه فرهنگی و نفوذ فکری است و باید همانند آنچه در دفاع مقدس رقم خورد همه مردم و بسیجیان محکم بایستند و هرگونه سختی و مشکلی در زمان فعلی یا آینده اتفاق افتاد را با یاری همدیگر برطرف کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شهادت بیش‌از چهار هزار شهید طلبه و روحانی در دوران دفاع مقدس گفت: استان اصفهان با ۵۹۰ شهید و شهرستان اصفهان با ۱۶۰ شهید جایگاه اول بیشترین شهید طلبه و روحانی را به خود اختصاص داده است.  قشر روحانیت نسبت به اقشار دیگر بیشترین تعداد شهید را داشته است به گونه‌ای که از هر هزار نفر، ۴۰ طلبه و روحانی به شهادت رسیده‌اند در حالی‌که این نسبت در اقشار دیگر چهار در هر هزار نفر است. این حضور نشان از شجاعت، پیشگامی و دعوت عملی جامعه به ایثار و شهادت دارد و امروز نیز لازم است جوانان مستعد برای حضور در حوزه‌های علمیه حضور یابند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین