کد خبر: ۷۷۲۳۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
فقر و تبعیض و فساد زیبنده نظام اسلامی نیست

رییسی: نگرانی یک عده برای ما نگران‌کننده نیست

 رییس جمهور کشورمان با اشاره به اینکه این دولت سیزدهم در میدان کار و تلاش بوده و در ادامه هم خواهد بود، گفت: در این میدان که مردم نیز در آن حضور دارند، با همه توان با فساد مبارزه می‌کنیم.
رییسی: نگرانی یک عده برای ما نگران‌کننده نیست
آفتاب‌‌نیوز :

سیدابراهیم رییسی عصر جمعه در جمع اقشار مختلف مردم آذربایجان غربی افزود: فقر و تبعیض و فساد زیبنده نظام اسلامی نیست و مبارزه با این سه مورد از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است و دولت دنبال این است که زمینه‌های فساد را از بین ببرد. ما در دولت برای بررسی بسترهای فساد گام‌هایی را برداشته و بر می‌داریم البته کارهایی در خصوص صدور مجوزها و برخی اقدامات اساسی نیز صورت گرفته است.

رئیسی اظهار کرد: امری که خیلی ما از آن رنج می‌بریم، فقر مطلق است که البته برای مقابله با این امر، گام‌هایی برداشته شد؛ پنج میلیون نفر را به صورت رایگان بیمه کردیم که این گام بسیار گام مهمی در جهت از بین بردن فقر مطلق است. پرداخت‌هایی (یارانه) که از ابتدای دولت انجام شده، گام مهمی در جهت رفع فقر مطلق بوده که البته برخلاف برخی اظهار نظرها، این رویه با فقر متفاوت است.در راستای جلوگیری از فقر و البته فقر مطلق، اقدامات کافی در گرو بالا بردن قدرت خرید و ارزش پول ملی است و باید در این مسیر گام بلندتری برداریم.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم در راستای کاهش تورم، از بانک مرکزی استقراض نکرده و گام‌های دیگری برداشته است، افزود: اقدامات خوبی در جلوگیری از چاپ پول انجام شد که می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی بسیار موثر باشد.

رئیسی با قدردانی از همراهی مثال زدنی مردم با اقدامات اخیر دولت اضافه کرد: مردم ایران، دشمن را با بصیرت و همراهی مایوس کرده و از رسیدن به اهدافش ناکام گذاشتند که باید در این جهت به ملت ایران تبریک گفت. این مشارکت و همراهی، دولت را برای برداشتن گام‌های بلند اقتصادی آماده می‌کند؛ ما اعلام می‌کنیم که تلاش می‌کنیم گام‌هایی را در جهت رفع مشکلات مردم بردارد.

وی با اشاره به اینکه شهدای ما در میدان نبرد با باطل و ایستادگی در راه حق جان خود را دادند و باید برای حل مشکلات در کشور ما نیز ایستادگی کنیم، گفت: ما اراده مصمم خود را از شهیدانی نظیر باکری و سلیمانی و مرحوم حجت الاسلام حسنی یاد گرفته‌ایم زیرا آنان شعار ما می‌توانیم را اجرایی کردند.

رئیسی با بیان اینکه بسیاری از راه‌ها با اراده ملت ایران هموار شده است، افزود: من بسیار به آینده امیدوارم، آینده را بسیار روشن می‌بینم و ما آینده بسیار روشنی در پیش روی مردم ایران خواهیم گشود.

رییس جمهور همچنین گفت: احیای دریاچه ارومیه از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم و از برنامه‌های مهم سفر به استان است. موضوع دریاچه ارومیه نه فقط برای شهر ارومیه و آذربایجان غربی بلکه برای منطقه و کشور بسیار اثرگذار است و به همین خاطر در اولویت‌های سفر ما قرار گرفته است.گام‌هایی در خصوص احیای دریاچه ارومیه برداشته شده ولی به سرانجام نرسیده که در این سفر برای به سرانجام رسیدن این طرح‌ها، برنامه ریزی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اساس بودجه ریزی ما در سال جاری، عدالت است و سند اجراکننده این عدالت، آمایش سرزمین بوده، اظهار کرد: تلاش شده در بودجه امسال، عدالت و توازن در بین مناطق مختلف ایجاد شود. تمام هم و غم دولت به عدالت اختصاص یافته که در این راه با سختی‌هایی مواجه هستیم ولی آنچه برای ما مهم است، مردم هستند.نگرانی اصلی ما ناراضی و ناراحت بودن مردم به معنی خاص کلمه است و نگرانی یک عده خاص برای ما نگران کننده نیست.

وی با اشاره به اینکه مصوبات استان مربوط به اولویت‌های استان بود و ما در این سفر حتی یک کلنگ نزدیم، افزود: ما دنبال حل مشکلات هستیم و این مشکلات که در راس آن، موضوع دریاچه ارومیه قرار دارد، باید سریع به سامان برسد.

رییس جمهور همچنین با اشاره به لزوم وجود یک حلقه ارتباطی بین جوانان با اندیشه با استاندار و رییس جمهور اضافه کرد: این پیشنهاد بسیار درستی است؛ توصیه‌ام به استاندار آذربایجان غربی این است که جلسات با فرهیختگان را در حوزه کمی و کیفی افزایش دهد تا همواره از نظرات جوانان بهره مند شویم که می‌تواند گره گشا باشد. آذربایجان غربی از نعمت امنیت برخوردار است که شهدا و ایثارگران، این امنیت را برای این استان و کشور ساخته‌اند؛ این حضور ما به برکت خون مطهر شهدا است. آذربایجان غربی بیش از ۱۲ هزار شهید و حدود ۲۰ هزار ایثارگر تقدیم دفاع از امنیت این استان و کشور کرده است پس همواره باید این نعمت امنیت را پاس بداریم.

وی نعمت وحدت و انسجام ملی را از دیگر نعمات الهی برای آذربایجان غربی برشمرد و گفت: این امر زمینه توسعه و پیشرفت را فراهم می‌کند؛ بر همه لازم است که پاسدار این وحدت و انسجام باشند. دانشگاه ها و حوزه های عملیه در حل مشکلات و مسائل استانی کمک کنند و باید توجه داشت که دانشگاه ها اتاق فکر دولت هستند. فقط مساله ما در حوزه صنایع و معادن نیست؛ در حل معضلات اجتماعی، صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری همکاری دانشگاه‌ها یک نیاز است.  دانشگاه ها و فرهیختگان در حل مسایل استان، نقش ایفا کنند و بدانند که می‌توانند کمک بسزایی برای نهادهای اجرایی باشند؛ من می‌خواهم که بین بخش‌های علمی و اجرایی، رابطه‌ای مستمر وجود داشته باشد. صادرات آذربایجان غربی، یک مساله دیگر در آذربایجان غربی به شمار می‌رود که البته در این خصوص کارهایی در این خصوص در دولت سیزدهم انجام شده و نسبت به گذشته متفاوت بوده است.

رییس جمهور با اشاره به افزایش پنج تا ۶ برابری صادرات آذربایجان غربی طی ماه‌های اخیر گفت: البته نباید به این آمار بسنده کرد. آذربایجان غربی یکی از استان‌های معدنی و غنی در این بخش است که امکان و ظرفیت ارزشمندی به شمار می‌رود که دنبال آن هستیم ارزش افزوده این بخش و اشتغال این حوزه را افزایش دهیم. سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش فعال شده و هم سرمایه گذاری از شرکت های دولتی فعال شده که ۶ هزار میلیارد تومان مربوط به ایمیدرو بوده است که البته کار در این بخش تمام نشده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: آذربایجان غربی معادن بسیار دارد و نیروهای فعال زیادی نیز در این استان داریم که باید از آنها هم در بخش معدن و هم در بخش‌های تخصصی دیگر استفاده شود.

رییس جمهور با تاکید بر تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: البته باید در این خصوص برنامه ریزی لازم بر اساس مطالعات و کار کارشناسی انجام گیرد بطوریکه آذربایجان غربی می‌تواند تولیدکننده بخش زیادی از کالاهای اساسی کشور باشد. ما همزمان با کارهای روز که دولت گرفتار آن است به دنبال این هستیم که اقدام برای خودکفایی در حوزه کالاهای اساسی اتفاق بیفتد که در این رابطه کمک بخش‌های مختلف از جمله گروه‌های جهادی می‌تواند اثرگذار باشد.

وی همچنین بر ساماندهی کوله بری تاکید کرد و افزود: ساماندهی وضعیت کوله بری در دولت مطرح است و سازماندهی و ساماندهی این بخش در دستور کار قرار دارد و ضوابط و مقررات این بخش هم تهیه می‌شود؛ باید توجه داشت که این امر باید به صورت قانونمند اجرا شود. هم باید تبادل مرزی وجود داشته باشد و هم مشکلی ایجاد نشود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین