کد خبر: ۷۷۲۳۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

تهدید اتمی کره شمالی، محور اصلی گفت‌وگوی یون-بایدن

بایدن و همتای کره جنوبی‌اش قرار است امروز (شنبه) به دنبال راه‌هایی برای از میان برداشتن بن بست دیپلماتیک با کره شمالی باشند؛ چون نگرانند که کیم جونگ اون به آزمایش‌های اتمی جدیدی دست بزند.
تهدید اتمی کره شمالی، محور اصلی گفت‌وگوی یون-بایدن
آفتاب‌‌نیوز :

 جو بایدن و یون سوک یول، روسای جمهوری آمریکا و کره جنوبی امروز در سئول و در نخستین دیدار دیپلماتیک خود از مراسم تحلیف رئیس جمهوری کره جنوبی در ۱۱ روز قبل دیدار می‌کنند. این دیدار دوستانه بین دو متحد در حالی صورت می‌گیرد که منابع اطلاعاتی نگرانند کره شمالی یک آزمایش اتمی یا پرتاب موشکی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقام‌های ارشد دولت واشنگتن امروز به خبرنگاران گفت که دو طرف قرار است همکاری اتمی را مورد بحث قرار دهند و اینکه آمریکا همچنان آماده دیپلماسی با کره شمالی است.

وی ادامه داد: دیدار دو طرف با هدف یافتن رویکرد دیپلماتیک است. ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که آماده گفت‌وگو با آنها و بدون پیش‌شرط هستیم و همچنین آماده‌ایم برای رسیدگی به چالش‌های داخلی خود، از جمله کرونا گام‌هایی برداریم.

اما هنوز مشخص نیست که چطور بایدن و یون می‌خواهند با کره شمالی وارد مذاکره شوند چون پیونگ یانگ تلاش‌های واشنگتن را برای همکاری از زمان ورود بایدن به کاخ سفید رد کرده است.

این مقام دولت واشنگتن درباره انتشار اخباری درباره شیوع کرونا در کره شمالی نیز گفت: ما به شدت نگران وضعیت موجود این بیماری در کره شمالی هستیم.

بایدن در نخستین سفر آسیایی خود، تلاش دارد تا بیشتر بر محور توسعه همکاری‌ها در بخش فناوری ایالات متحده برنامه‌ریزی کند و برای این منظور در این سفر از کارخانه سامسونگ کره جنوبی بازدید کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر شش روزه خود به کره جنوبی و ژاپن، به مسائل مرتبط با سیاست خارجی نیز خواهد پرداخت؛ حوزه‌ای که با توجه به تحولات اخیر، چه در بحران روسیه و اوکراین و چه در خصوص تهدیدات هسته‌ای کره شمالی، قابل توجه خواهد بود.

بایدن در حالی در سئول با مقام‌های کره جنوبی دیدار می‌کند که دولت جدیدی با رویکرد محافظه‌کارانه در این کشور روی کار آمده است. ناظران سیاسی بر این باورند که این سفر در خصوص تدوین آینده مناسبات واشنگتن و سئول در دولت جدید کره‌جنوبی نقش قابل توجهی خواهد داشت.

موضوع تولید و تامین تراشه‌ها از مسائل مهم مد نظر رئیس جمهوری آمریکا در این سفر است چراکه بیش از ۷۵ درصد از تولید تراشه‌های جهانی در آسیا صورت می‌گیرد و دولت ایالات متحده امیدوار است از طریق تولید داخلی بیشتر و سرمایه‌گذاری دولت در این بخش که از طریق ارائه لایحه‌ای به کنگره عملی خواهد شد، از میزان آسیب‌پذیری آمریکا در این حوزه بکاهد.

نگرانی از تاثیر بحران‌های قاره آسیا بر تامین تراشه به ویژه از آن جهت جای تامل دارد که حمله احتمالی چین به تایوان می‌تواند روند تامین تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته در آمریکا را به خطر بیندازد.

تراشه‌های کامپیوتری در آمریکا برای تجهیزات نظامی و همچنین کالاهای مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کره جنوبی نیز که از کشورهای تامین کننده این تراشه‌ها برای آمریکاست، با تهدیدهای بالقوه‌ای همچون آزمایش‌های موشک‌های بالستیک کره شمالی روبروست که می‌توانند به زنجیره تامین این قطعات در بازار آمریکا لطمه وارد کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین