کد خبر: ۷۷۲۳۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

سفیر سابق آمریکا: دیپلمات‌های ما دروغ گفتند؛ اوکراین هرگز قرار نبود عضو ناتو شود

سفیر سابق آمریکا در روسیه در گفت‌وگو با استاد دانشگاه هاروارد اقرار کرد که دیپلمات‌های این کشور در خصوص عضویت اوکراین در ناتو دروغ گفته‌اند.
سفیر سابق آمریکا: دیپلمات‌های ما دروغ گفتند؛ اوکراین هرگز قرار نبود عضو ناتو شود
آفتاب‌‌نیوز :

 به رغم هیاهوی حمایت آمریکا از عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، سرنوشت درخواست این کشورهای منطقه نوردیک نامشخص است؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفته این درخواست را وتو خواهد کرد و این دو کشور را میزبانان «مراکز تروریستی» خوانده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، همزمان با درخواست فنلاند و سوئد برای عضویت در ناتو، سوالات و نگرانی‌هایی مبنی بر اقدامی مشابه از سوی اوکراین در سال‌های آتی مطرح می‌شود، اقدامی در راستای گسترش نفوذ ائتلاف نظامی ناتو در میان تنش‌های منطقه‌ای تشدید شده با روسیه.

اما «استفن والت» استاد امور بین‌الملل دانشگاه هاروارد خطاب به «مایکل آنتونی مک‌فال» سفیر سابق آمریکا در روسیه گفت، به رغم مخالفت دیرینه روسیه با گسترش ناتو، آمریکا در ۲۰۲۱ مشوق عضویت اوکراین در این اتحاد بود.

والت بیان کرد: در ۲۰۲۱ مدام گفتیم که اوکراین عضو ناتو خواهد شد، مدام آن را تکرار کردیم.

آنتونی مک‌فال سخنان او را قطع کرد و پرسید: آیا آن را باور کردید؟

والت در پاسخ گفت: پس دیپلمات‌های ما دروغ می‌گویند؟

مک‌فال گفت: بله. بله! این جهان واقعی است دوستان! بی‌خیال، این جهان واقعی است.

استفن والت در مقابل گفت: دیپلمات‌های ما همیشه دروغ می‌گویند، اما انتظار داریم هر زمان که به مسکو تضمین‌هایی دادیم، به دیپلمات‌هایمان اعتماد کنند.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در سفر به دانمارک گفت: مطمئن هستم که سریعا تصمیم می‌گیریم که از عضویت فنلاند و سوئد در خانواده ناتو استقبال کنیم.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: در حال رسیدگی به نگرانی‌هایی هستیم که ترکیه ابراز کرده است، چون وقتی یک متحد مهم مانند ترکیه ابراز نگرانی امنیتی می‌کند، تنها راه رسیدگی به آن گفت‌وگو و یافتن زمینه‌های مشترک است.

اردوغان اعلام کرده است که با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت خواهد کرد، چرا که این دو کشور از گروه‌هایی مانند حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به (پ‌ک‌ک) حمایت می‌کنند که ترکیه آن‌ها را گروه "تروریستی" می‌داند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین