کد خبر: ۷۷۲۴۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور:

۸۰ درصد تسهیلات بانک‌های خصوصی را ۲۰ ابربدهکار بانکی اخذ کرده‌اند

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر لزوم ورود معاونت اقتصادی این سازمان به معوقات بانکی بانک‌های خصوصی گفت که ۸۰ درصد تسهیلات را ۲۰ ابربدهکار بانکی، اخذ کرده‌اند؛ از این رو ضرورت دارد که مشخص شود آیا پرداخت تسهیلات و اخذ وثیقه از این افراد به درستی انجام شده یا خیر.
۸۰ درصد تسهیلات بانک‌های خصوصی را ۲۰ ابربدهکار بانکی اخذ کرده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :

 در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان بازرسی، قائم مقام و معاون اقتصادی و بازرسان این سازمان برگزار شد، ذبیح‌الله خدائیان بر لزوم ورود معاونت اقتصادی سازمان بازرسی به موضوعات کلان بانک‌ها تاکید کرد و خطاب به بازرسان گفت: شما علاوه بر اینکه حوزه وسیع و تاثیرگذاری را در جامعه بر عهده دارید از اختیارات کامل برای نظارت و بازرسی برخوردارید و نمی توانید بگویید اختیار نداشته‌ام. بر این اساس ضرورت دارد که به موضوعات کلان بانک‌ها ورود داشته باشید.

به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، وی در این نشست با بیان اینکه مشکلات بانک‌ها کم نیست به این نکته نیز اشاره کرد که کشف فسادهای بانکی به دلیل سروکار داشتن با پول سخت و دشوار نیست.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با تقدیر و تشکر از معاونت اقتصادی، سربازرس و تمامی همکاران این معاونت خطاب به افراد حاضر در این نشست گفت: بدون شک زحماتی که شما می کشید نزد خداوند محفوظ و اجرش با خداست، زیرا با خلوص نیت خودتان را به دردسر انداخته‌اید تا برای احقاق حق و اجرای عدالت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک کنید.

خدائیان ادامه داد: ما باید خودمان قاضی عملکردمان باشیم و باید ببینیم چه نمره‌ای به خودمان می‌دهیم اگر خوب عمل کنیم و در کارهایمان نیز اخلاص داشته باشیم، حتی اگر کسانی بخواهند علیه ما جوسازی کنند، خداوند متعال آبروی ما را حفظ و به عزت ما می‌بخشد.

عضو شورای عالی قوه قضاییه به تعدد بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این موضوع برای کشف انحرافات حوزه بانک و بانکداری باید به سراغ مسائل اصلی رفت نه اینکه با مسائل جزئی خودمان را سرگرم کنیم.

وی همچنین از معاونت اقتصادی سازمان بازرسی خواست به جای پرداختن به ۳۰ موضوع جزئی، چند مسئله مهم و اساسی بانک‌ها را مشخص کند و در سال جاری فقط بر روی این مسائل کلان متمرکز باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از مشکلات نظام بانکی را بنگاه‌داری عنوان کرد و از بازرسان خواست بر این موضوع تمرکز کرده و موضوع بنگاه‌داری بانک ها که آن‌ها را از هدف اصلی خود باز می‌دارد بررسی و با هرگونه سوءجریان در این خصوص برخورد شود.

یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید وی این بود که بررسی شود آیا بانک مرکزی به وظایف خود در راستای اجرای قانون ششم توسعه عمل کرده و این را هم متذکر شد که نیازی نیست پرداخت وام های قرض الحسنه ۱۵ میلیونی بررسی شود. به جای این موضوعات، وضعیت پرداخت تسهیلات به ابربدهکاران بانکی را بررسی کنید و ببیند که آیا سوء جریاناتی بوده است یا خیر؟

خدائیان با تاکید بر اینکه برخی از اقدامات بانک‌ها باعث وارد شدن خدشه به اقتصاد کشور شده است، گفت: چه دلیلی دارد که بانک ها در خرید زمین، ساخت و ساز برج و... فعالیت داشته باشند؟

وی متذکر شد: اگر به صورت ریشه‌ای با برخی از انحرافات برخورد و مقصرین شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند، دیگران از ارتکاب آن اعمال مغایر قانون خودداری خواهند کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور همچنین بر لزوم شناسایی افراد توانمند و با تجربه حوزه بانکی که بازنشست شده‌اند برای قرار گرفتن در کنار بازرسان اقتصادی تاکید کرد و گفت که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های افراد مسلط بانک و بانکداری سوءجریانات را کشف کرد.

لزوم ورود معاونت اقتصادی سازمان بازرسی به معوقات بانکی بانک های خصوصی

احمد رحمانیان قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور نیز در جریان این نشست از بازرسان معاونت اقتصادی خواست که در سال جاری به موضوع عدم حمایت بانک‌ها از واحدهای تولیدی نیز ورود کنند و تاکید کرد اکثر واحدهای تولیدی نسبت به سیستم بانکی نگرانی‌هایی دارند که اقدامات برخی از بانک‌ها در نحوه بازپس‌گیری تسهیلات منجر به تعطیلی واحدها می‌شود.

وی لزوم ورود معاونت اقتصادی سازمان بازرسی به معوقات بانکی بانک‌های خصوصی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت که ۸۰ درصد تسهیلات را ۲۰ نفر ابربدهکار بانکی، اخذ کرده‌ان؛ از این رو ضرورت دارد به این مسئله ورود کنید که مشخص شود آیا پرداخت تسهیلات و اخذ وثیقه از این افراد به درستی انجام شده یا خیر.

ورود به بدهی‌های مالیاتی بانک‌ها، پیگیری نظارت الکترونیکی، تدوین برنامه‌ای سراسری برای ورود به مسائل کلان بانکی از دیگر موضوعاتی بود که قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور بر ضرورت توجه به آن‌ها تاکید کرد.

در جریان این نشست برخی از بازرسان معاونت اقتصادی به تشریح پرونده‌های مهم این معاونت پرداختند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین