کد خبر: ۷۷۲۴۱۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸

تایید شیوع آبله میمونی در ۱۱ کشور

بر اساس بیانیه روز جمعه سازمان بهداشت جهانی، حدود ۸۰ مورد ابتلا به آبله میمونی در شیوع اخیر آن در ۱۱ کشور تایید شده است.
تایید شیوع آبله میمونی در ۱۱ کشور
آفتاب‌‌نیوز :

 سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: شیوع آبله میمونی غیرمعمول است زیرا در کشورهایی شایع شده که ویروس آندمیک نیست. به گفته این سازمان، احتمالا در روزهای آینده با گسترش نظارت، موارد بیشتری گزارش خواهند شد.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، این آژانس گفت: سازمان بهداشت جهانی با کشورهای آسیب‌دیده و سایرین برای گسترش نظارت بر بیماری و یافتن آن همچنین حمایت از افرادی که ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار گیرند، همکاری می‌کند و در مورد نحوه مدیریت بیماری راهنمایی ارائه خواهد داد.

به گفته ارتش آلمان، کشورهای اروپایی ده‌ها مورد را در بزرگترین شیوع آبله میمون در این قاره تایید کرده‌اند.

ایالات‌متحده حداقل یک مورد و کانادا دو مورد را تایید کرده است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، آبله میمونی معمولا در جنگل‌های بارانی آفریقای مرکزی و غربی، جایی که حیوانات حامل ویروس در آن زندگی می‌کنند، یافت می‌شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آبله میمونی بیماری است که توسط یک ویروس از خانواده آبله ایجاد می‌شود اما به اندازه آبله شدید نیست. با این حال، بر اساس مشاهدات در آفریقا، آبله میمونی می‌تواند منجر به مرگ یک نفر از هر ۱۰ نفری شود که بر اساس مشاهدات در آفریقا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بر اساس مطالعات مشاهده‌ای در آفریقا و طبق گفته سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، واکسن آبله ۸۵ درصد در پیشگیری از آبله میمونی، موثر است.

آبله میمونی از طریق تماس نزدیک با افراد، حیوانات یا مواد آلوده به ویروس منتقل می‌شود. از طریق پوست خراشیده، مجاری تنفسی، چشم‌ها، بینی و دهان وارد بدن می‌شود. اگرچه اعتقاد بر این است که انتقال انسان به انسان از طریق قطرات تنفسی نیز اتفاق می‌افتد، این روش به تماس چهره به چهره طولانی‌ مدت نیاز دارد زیرا طبق‌ نظر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، قطرات تنفسی نمی‌توانند بیش از چند فوت حرکت کنند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آبله میمونی معمولا با علائمی مشابه آنفلوآنزا از جمله تب، سردرد، دردهای عضلانی، لرز، خستگی و تورم غدد لنفاوی شروع می‌شود. طی یک تا سه روز پس از شروع تب، بیماران دچار بثوراتی می‌شوند که از صورت شروع شده و به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد. این بیماری معمولا حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد.

سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: از آنجایی که آبله میمونی از طریق تماس نزدیک گسترش می‌یابد، باید بر افراد آسیب‌دیده و تماس نزدیک آن‌ها متمرکز شد. کارکنان مراکز درمانی، اعضای خانواده و شرکای جنسی افرادی که به این ویروس مبتلا هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری هستند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری روز چهارشنبه یک مورد آبله میمونی در ماساچوست را تایید کرد. این شخص اخیرا با استفاده از وسیله حمل‌ونقل شخصی به کانادا سفر کرده بود. بر اساس بیانیه وزارت بهداشت، شهر نیویورک نیز در حال بررسی موارد احتمالی آبله میمونی است.

ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۳ شیوع آبله میمونی را شاهد بود، اولین مورد در خارج از آفریقا، در اثر تماس انسان با سگ‌های آلوده که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می‌شدند، ایجاد شد. این شیوع منجر به بیش از ۷۰ مورد بیماری شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین