کد خبر: ۷۷۲۴۳۸
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱

ضرب و جرح یک معلول ذهنی در مرکز بهزیستی

انتشار تصویر معلول مبتلا به سندروم داون که مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، با واکنش‌های تندی در فضای مجازی استان سمنان روبرو شد موضوعی که مسئولان بالاخره آن را تائید کردند.
ضرب و جرح یک معلول ذهنی در مرکز بهزیستی
آفتاب‌‌نیوز :

«یک معلول دچار سندروم داون در یکی از مراکز نگهداری معلولان در سمنان مورد ضرب و شتم قرار گرفت تا جایی که وی را به سرعت به بیمارستان کوثر سمنان منتقل کردند»، این جمله‌ای بود که مردم استان سمنان را در روزهای پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به شوک فرو برد.

فضای مجازی مملو از اظهار نظر درباره حمایت از حقوق معلولان به خصوص افراد سندروم داون شده و مردم خواستار بررسی مسائل آن شده‌اند کار حتی به جایی رسید که نمایندگان مجلس نیز به این رویداد واکنش نشان داده و خواستار بررسی موضوع به صورت ویژه شدند.

پیگیری خواهیم کرد

اردشیر مطهری نماینده گرمسار در مجلس درباره این موضوع گفت: جامعه در برابر معلولان وظایفی شرعی و قانونی دارد که سازمان بهزیستی برای انجام این وظایف تشکیل شده و کوتاهی در این امر مصداق ترک فعل و بدرفتاری از مصادیق جرم و خدشه به آبرو و حیثیت نظام است لذا دادستان به عنوان مدعی‌العموم و نمایندگان به عنوان منتخب مردم پیگیر خواهیم بود.

اما ماجرای این معلول و داستان ضرب و شتم او چیست؟ این معلول سندرم داون در شاهرود زندگی می‌کرد و خانواده وی برای کمک به وضعیتش، وی را به یکی از مراکز سمنان منتقل کردند.

خانواده «محمد» معلول شاهرودی مستقر در یکی از مراکز خصوصی توانبخشی در سمنان اعلام کرده اند که روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه سال جاری از مرکز مذکور با آنها تماس گرفته شده و اعلام کرده‌اند که فرزند آنها کمی ناخوش احوال است اما در کمال تعجب با وضعیتی روبرو شدند که آثار جراحت بر سر و صورت وی نمایان بود.

خودزنی در کار نیست

خانواده محمد اعلام کرده که مرکز مذکور مدعی است محمد خودزنی کرده اما خانواده این معلول در شاهرود این موضوع را به کلی تکذیب و از این مرکز در سمنان شکایتی تقدیم مراجع قضائی کرده است از سوی دیگر مسئولان مرتبط با این موضوع تمایلی به گفتگو با خبرنگاران ندارند.

برادر محمد، معلول سندروم داون اما در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود «روی بدن برادرم رد زخم و دور گردنش جراحت‌های حاصل از یک شیء چون طناب وجود دارد و این از نظر ما، خودزنی نیست» نخستین واکنش رسمی اما از سوی مهدی نوروزی مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان اعلام شد که ضمن تائید ضرب و شتم اعلام کرد: معاینه بیمار و مشاوره‌های تخصصی برای این معلول توسط پزشکی قانونی صورت گرفته است.

تیمی برای رسیدگی تشکیل شده است

اظهارات برادر معلول و همچنین شکایت خانواده از مرکز نگهداری معلولان در سمنان سبب شد تا اداره کل بهزیستی استان سمنان نیز به این موضوع واکنش نشان دهد. واکنشی که حاکی از پذیرش تلویحی این موضوع و البته قول رسیدگی به ماجرا داشت البته با این تاکید که مراکز نگهداری از معلولان در استان توسط بخش غیردولتی اداره می‌شوند.

اداره کل بهزیستی استان سمنان نیز آنطور که مسئولان روابط عمومی، اعلام کرده‌اند تیمی متشکل از معاونت، حراست و بازرسی، رئیس شهرستان و کارشناس ستادی را به مرکز اعزام کرده تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد همچنین بهزیستی قول پیگیری مجدانه این رویداد را داده است.

در اطلاعیه این اداره کل آمده است: در حال حاضر، موضوع سلامت توانخواه و بررسی نحوه ارائه خدمات مرکز در حال پیگیری و اقدام است که متعاقباً در صورت وصول نتیجه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین