کد خبر: ۷۷۲۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

سزارین با بی‌حسی بهتر است یا بیهوشی؟

متخصص بیهوشی و فلوشیپ بیهوشی کودکان با بیان اینکه معمولا در موارد بسیار معدود در زایمان سزارین از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود، گفت: در اعمال جراحی سزارین عاقلانه‌ترین و کم عوارض‌ترین روش بی‌حسی از ناحیه کمر است، در عمل جراحی سزارین از بی‌حسی موضعی استفاده نمی‌شود.
سزارین با بی‌حسی بهتر است یا بیهوشی؟
آفتاب‌‌نیوز :

بهرام خُرم در خصوص انواع بیهوشی در عمل‌های جراحی، اظهار کرد: عموما در عمل‌ها بیهوشی به‌صورت عمومی و به روش بی‌حسی موضعی و بی‌حسی از ناحیه کمر انجام می‌شود، در اکثر عمل‌های جراحی سزارین بی‌حسی از ناحیه کمر و نخاع انجام می‌شود و موارد بسیار نادر بیهوشی عمومی برای فرد انجام خواهد شد.

متخصص بیهوشی و فلوشیپ بیهوشی کودکان افزود: باتوجه به تحقیقات علمی انجام شده، بهترین و کم عوارض‌ترین روش برای زایمان، زایمان طبیعی است و شرایط خاص و طبق نظر پزشک سزارین جایگزین زایمان طبیعی می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولا در موارد بسیار معدود در زایمان سزارین از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در اعمال جراحی سزارین عاقلانه‌ترین و کم عوارض‌ترین روش بی‌حسی از ناحیه کمر است، در عمل جراحی سزارین از بی‌حسی موضعی استفاده نمی‌شود.

خُرم تاکید کرد: بیهوشی عمومی در عمل جراحی سزارین مشکلات عمده‌ای را برای جنین و مادر ایجاد می‌کند، برای مثال یک مادر باردار برای انجام عمل جراحی سزارین اصرار به انجام بیهوشی عمومی داشت، متاسفانه پس از عمل جراحی مشکلات متعددی برای مادر و جنین ایجاد شد و متخصص بیهوشی بالاجبار بیمار را برای چندین ساعت بیهوش نگه داشت.

متخصص بیهوشی و فلوشیپ بیهوشی کودکان سردرد، درد در ناحیه کمر، ضعف، بیحالی، تهوع و استفراغ را از عوارض استفاده از داروهای بی‌حسی و بیهوشی عنوان کرد و گفت: این عوارض قابل درمان است و باید به این نکته توجه کرد که هر دارویی عوارض خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: برخی عوارض ناشی از بیهوشی عمومی قابل جبران نیست، در برخی موارد خطر مرگ برای جنین و مادر را در پی دارد.

خُرم با بیان اینکه بی‌حسی از ناحیه کمر برای مادر و جنین تهدید جانی ندارد، توضیح داد: افرادی که با بی‌حسی از ناحیه کمر تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، نباید هر مشکل جسمی مانند سردرد و کمر درد را به این مسئله ربط بدهند، باید عامل آن مشخص شود.

متخصص بیهوشی و فلوشیپ بیهوشی کودکان گفت: طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان خارجی یکسری از عوارض بی‌حسی و بیهوشی در فرد باقی می‌ماند، دردهای کمر و سر گذرا نیز گذرا هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین