کد خبر: ۷۷۲۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳

کولر‌های آبی زنگ خطری برای حادثه برق گرفتگی

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از شهروندان خواست برای راه‌اندازی کولرهای آبی احتیاط لازم را به عمل آوردند.
کولر‌های آبی زنگ خطری برای حادثه برق گرفتگی
آفتاب‌‌نیوز :

محمد جمشیدی اظهار کرد: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی، لازم است شهروندان برای حفظ جان و سلامتی خود، نکات ایمنی مربوط به کولرهای آبی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: شاید راه‌اندازی کولرهای آبی کار ساده‌ای به نظر برسد اما در واقع بی دقتی و اهمال در راه اندازی آنها فرد را با خطر جدی برق گرفتگی مواجه می‌کند.

جمشیدی بیان کرد: هر ساله تعداد زیادی از هموطنان به علت عدم رعایت اصول ایمنی برق در کولرهای آبی دچار برق گرفتگی و حادثه می‌شوند که در برخی موارد منجر به فوت فرد مصدوم می‌شود.

این مسئول توضیح داد: در بسیاری از موارد دیده شده افراد ضرورت قطع کردن فیوز مربوط به کولر را نادیده می‌گیرند و متاسفانه دچار برق گرفتگی می‌شوند، لذا لازم است هنگام سرویس کولر حتما فیوز کولر قطع شود و شهروندان این نکته را مد نظر داشته باشند قطع بودن کلید کولر به هیچ عنوان دلیل بر برق‌دار نبودن سیستم‌ کولر نیست.

وی در ادامه گفت: شهروندان برای حفظ ایمنی خود و همچنین استفاده بهینه از کولر لازم است هنگام خرید و استفاده از کولر آبی موارد زیر را درنظر داشته باشند:

۱_از نصب کولر در فضاها و مکان‌هایی که احتمال سقوط داشته و یا به دلیل پیش‌آمدگی احتمال برخورد با افراد را دارد خودداری کنند.

۲_از کولر دارای نشان استاندارد و دارای برچسب و رتبه انرژی بالاتر استفاده کنند.

۳_دفترچه راهنمای کولر را به‌دقت مطالعه نموده و نصب و راه‌اندازی کولر را صرفاً به سرویس‌کار مجاز و یا افراد دارای صلاحیت و مجوز از سوی اتحادیه واگذار کنند.

۴_مسیر انشعاب و سیم‌کشی برق را کنترل نموده تا از صحت آن مطمئن شوند.

۵_ترمینال‌های اتصال کابل برق به کولر باید کاملاً سالم و از نوع فیشی باشند، بنابراین در هنگام نصب دقت نمایند به‌هیچ‌عنوان اتصالات فوق سست نباشند.

۶_نصب RCD (کلید محافظ جان) مناسب در مسیر تغذیه برق کولر لازم و ضروری است.

۷_در هنگام نصب کولر دقت کنند سیم اتصال زمین (ارت) حتماً نصب‌شده باشد . درصورتی‌که ساختمان فاقد سیم‌کشی ارت است، با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنند.

۸_در صورت تعویض پوشال‌ها دقت شود که تارهایی از پوشال از مشبک خارج نشده باشد زیرا امکان انتقال آب روی قسمت‌های متحرک (پولی و تسمه) وجود دارد که باعث سوختن الکتروموتور می‌شود.

۹_از قرار دادن هرگونه مواد قابل اشتعال در مجاورت کولر جداً خودداری شود.

۱۰_هرچند وقت یک‌بار پمپ کولر را کنترل کنند چون در صورت جمع شدن خرده پوشال‌ها اطراف محور و یا داخل محفظه پمپ احتمال سوختن آن وجود دارد

۱۱_یکی از عوامل بروز حریق در کولرها ایجاد حرارت مازاد در موتور و یا قطعات جانبی نظیر بلبرینگ‌ها و ... به علت گیرپاژ کردن است بنابراین ضرورت دارد قبل از راه‌ اندازی کولر ، به‌صورت مدون در زمان‌های مشخص از کولر بازدید کنند.

۱۲_از ریختن آب توسط شیلنگ یا پارچ روی پوشال‌ها جدا خودداری کنند چون احتمال خطر برق‌گرفتگی و یا سوختن الکتروموتور وجود دارد.

۱۳_هنگام سرویس کولر برای استفاده مجدد، حتماً برق کولر را قطع نموده و یک نفر را مسئول کنترل و وصل مجدد آن کنند. ضمناً به کلیه افراد حاضر در محل اطلاع‌رسانی کنند، تا در هنگام کار بر روی کولر دچار حادثه نشوند.

۱۴_در زمان روشن بودن کولر از باز نمودن دریچه‌های جانبی آن خودداری نمایید.

۱۵_نصب یک دستگاه خاموش‌کننده چهار کیلوگرمی گاز کربنیک (co2) در قسمت خرپشته ساختمان جهت مواقع ضروری، الزامی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین