کد خبر: ۷۷۲۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴

کاهش ۱۰ درصدی نمرات سواد آموزان/ اعلام برنامه‌های نهضت سوادآموزی

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی گفت: آزمون‌های نهضت سوادآموزی به‌ جز سال اول کرونا به شیوه حضوری بود و با سوالات استاندارد برگزار شد که به صورت میانگین در مقایسه با نمرات میانگین سال‌های گذشته، کاهش حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.
کاهش ۱۰ درصدی نمرات سواد آموزان/ اعلام برنامه‌های نهضت سوادآموزی
آفتاب‌‌نیوز :

«علیرضا عبدی» سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی در مورد برنامه این سازمان برای جبران عقب‌ماندگی‌های آموزشی احتمالی ناشی از کرونا در سوادآموزان گفت: شیوع کرونا، شرایط و اقتضائات ویژه‌ای را برای فعالیت‌های آموزشی ایجاد کرد و آموزش را تحت تأثیر قرار داد که سوادآموزی هم تحت تأثیر اثرات و پیامدهای این همه‌گیری قرار گرفت. از همان ابتدا برای مواجهه با این شرایط تدابیر و برنامه‌هایی ویژه در قالب سوادآموزی نیمه حضوری، غیرحضوری و ترکیبی با استفاده از فضای مجازی، تهیه و تولید برنامه‌های رادیو، تلویزیون، سامانه تحت وب و آموزش‌های فرد به فرد و… اتخاذ شد.

او در ادامه گفت: برای کیفیت آموزشی تلاش کردیم تا آموزش دهنده‌ها خلاء آموزش حضوری را پیگیری و با افزایش دوره آموزشی تا حدی آن را جبران کنند. نکته دیگری که باید توجه کرد جنس کلاس‌های نهضت هست، چون عموما تعداد یک یا دو سوادآموز در کلاس حضور دارند، کمتر کلاس‌های نهضت در دوران کرونا آسیب دیده‌اند.با این حال در همین مقطع تدابیری اتخاذ شد تا ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی که واحدهای آموزشی ویژه سوادآموزان در استان‌ها و شهرستان‌ها بودند به‌عنوان مراکز آموزشی سوادآموزی نقش‌آفرینی کنند.

عبدی با اشاره به تهیه و تولید فیلم‌های آموزشی در راستای تسهیل آموزشی سوادآموزان تصریح کرد: ماحصل تدابیر اتخاذ شده، ایجاد پویش برای آموزش مجازی توسط آموزش دهنده‌ها، تهیه و تولید فیلم آموزشی دوره انتقال در قالب یک برنامه ۱۵۰ قسمتی و دوره سوادآموزی در ۶۰ برنامه و… بوده است.

او افزود: ناگفته نماند در دوره تحکیم سواد که مأموریت آن تثبیت و تعمیق سواد در نوسوادان است و از نظر شکل اجرای آموزشی بیشتر تکیه بر مطالعه محتوا در منزل و در کنار اعضای خانواده دارد، تا حدودی موفق‌تر عمل شده است.

عبدی تصریح کرد: البته تمام تلاش همکاران ما بر این بود که با رعایت حداکثری پروتکل‌ها، کلاس‌های حضوری نهضت تعطیل نشود، ولی باز با این حال یکی از مشکلات سوادآموزان در دسترسی به خدمات آموزشی، استفاده از فضای مجازی بود که این مهم با تلاش و جدیت آموزش دهنده‌ها و پیش‌بینی بخش آموزش مجازی در سامانه سوادآموزی پیگیری و با همیاری اعضای خانواده نوسوادان برای استفاده از فضای مجازی تا حدودی تأمین شد، اما در عین حال استفاده از فضای مجازی برای نوسوادان با دشواری‌هایی روبه‌رو بوده است.

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا در دو سه سال اخیر و در وضعیت کرونا، مقوله بی‌سوادی پنهان را رصد کرده‌اید یا خیر و اینکه آیا آماری در این خصوص دارید، توضیح داد: هرچند که نهضت سعی کرده که برای جبران فقر یادگیری، همچنان کلاس‌های حضوری و در برخی مناطق کلاس‌های جبرانی و تقویتی را پیگیری کند، ولی با این حال برای رصد این موضوع می‌توان به آزمون‌های پایانی نهضت استناد کرد، زیرا آزمون‌های نهضت سوادآموزی به‌ جز سال اول کرونا به شیوه حضوری بوده و با سوالات استاندارد برگزار شده است که با این روش به صورت میانگین در مقایسه با نمرات میانگین سال‌های گذشته، کاهش حدود ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا فکر می‌کنید، ممکن است کرونا موجب شدت این نوع از بی‌سوادی شده باشد، گفت: بدون تردید سوادآموزی نیز همانند همه فعالیت‌های آموزشی، اجتماعی و اقتصادی تحت تأثیر کرونا قرار گرفته است. شدت اثرپذیری سوادآموزی در استان‌های مختلف با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میزان شیوع کرونا متفاوت بوده است. بنابراین برای مدیریت این موضوع گروه‌های بهبود کیفیت در استان‌ها نسبت به برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر اقتضائی اقدام می‌کردند.

سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به تازه‌ترین برنامه‌های نهضت سوادآموزی گفت: تثبیت و ارتقاء جایگاه نهضت سوادآموزی بر مبنای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، بهبود کیفیت راهبری و مدیریت در سوادآموزی، ایجاد تحول در منابع سوادآموزی، توسعه و ترویج فرهنگ پژوهشگری و پرسشگری، ارتقاء کیفیت و نظارت آموزشی، مردمی‌سازی سوادآموزی با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی، دانش بنیان، خیرین و نذر خدمت از نهضت دانش آموزی، شورای تعلیم و تربیت روستایی و محلی، بسیج فرهنگیان، حوزه علمیه و…از جدیدترین برنامه‌های نهضت سوادآموزی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین