کد خبر: ۷۷۲۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

تصاویر| رونمایی از «الواح باروی تخت‌جمشید»

الواح منتخب خشتی و گلی مربوط به «باروی تخت‌جمشید» یکشنبه یکم خرداد ۱۴۰۱ به مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی، در این مجموعه ثبت و در فهرست جهانی یونسکو رونمایی شد. الواح هخامنشی سرانجام در پی تلاش‌ها و رایزنی‌های بین‌المللی از سوی دستگاه‌های مختلف در مهرماه سال ۹۸، پس از ۸۴ سال به ایران بازگشت و به موزه ملی ایران منتقل شد.
تصاویر| رونمایی از «الواح باروی تخت‌جمشید»
آفتاب‌‌نیوز :

 باستان‌شناسان این الواح را سال ۱۳۱۴ شمسی در تخت جمشید کشف کردند و با موافقت دولت وقتِ ایران برای مطالعه و بررسی به شکل امانت در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار دادند. الواح در ۵۰ صندوق چوبی شامل حدود ۲۰۰۰ جعبه‌ی مقوایی و چند ظرف نفتی که در تخت جمشید (پارسه - پرسپولیس) به پارافین آب‌ شده آغشته شده بود، از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شد.

این اسناد ارزشمند که رمزگشای بخش مهمی از تاریخ مکتوب هخامنشیان در دوره داریوش اول محسوب می‌شود، قرار بود همزمان با بازگشت به ایران و همان سال ۹۸ در میراث جهانی تخت جمشید رونمایی شود اما به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزاری این مراسم به تعویق افتاد. بنای کهن تخت جمشید که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده در ۵۵ کیلومتری شمال شیراز در شهرستان مرودشت قرار دارد، این بنای کهن به یادگار مانده از دوران هخامنشیان در دوران زمامداری داریوش، خشایارشاه و اردشیر اول بنا شده‌ و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین