کد خبر: ۷۷۲۷۸۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

چرا داخل برخی از گوجه‌ها سفید است؟

همیشه شبهاتی هنگام مشاهده گوجه به رنگ سفید یا زرد پس از برش آن برای ما ایجاد می‌شوند.
چرا داخل برخی از گوجه‌ها سفید است؟
آفتاب‌‌نیوز :

اخیراً و پس از انتشار اخباری در مورد مضر بودن گوجه زرد یا سفید پس از برش، بحث و جدل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است.

به گزارش العربیه، برخی می‌گویند که این تغییر رنگ گوجه فرنگی دلیلی بر این است که آن‌ها حاوی مقدار زیادی هورمون هستند، اما اکنون حقیقت مشخص و معلوم شده تمام آنچه در این خصوص منتشر شده فقط ادعا‌های کذب و بدون پایه علمی بوده است.

هورمون‌های بیش از حد

دکتر مارک بیروتی مهندس و کارشناس کشاورزی در لبنان با بیان این که سفید شدن داخل گوجه فرنگی ممکن است نشان دهنده چیز‌های زیادی از جمله وجود مقدار زیادی هورمون باشد، تاکید کرد که رنگ سفید یا زرد ممکن است نتیجه عوامل زیادی به جز هورمون‌ها نیز باشد.

مارک بیروتی توضیح داد که بلانچینگ یا همان تغییر رنگ به سفید اساساً نشانه یا علامتی از وجود هورمون‌ها نیست؛ زیرا اگر نشای گوجه فرنگی این مواد را واقعاً جذب می‌کرد، حفره‌های اطراف دانه‌های آن بزرگتر و گسترده‌تر می‌شد و غیرممکن بود که رنگ آن‌ها به سفید تبدیل شود.

ویروس‌های بی ضرر

وی همچنین ادامه داد: عوامل زیادی در تغییر رنگ گوجه فرنگی و سفیدی آن نقش دارند، از جمله اینکه خود نشاء به انواع ویروس‌هایی موسوم به "TSWV" یا "TYLCV" آلوده است که برای انسان بی ضرر هستند.

این مهندس لبنانی ادامه داد: شرایط آب و هوایی به شدت بر رشد و رنگ گوجه فرنگی تاثیر می‌گذارد، به گونه‌ای که لکه‌های سفید ممکن است نشان دهنده این باشند که گوجه فرنگی به میزان کافی نرسیده و یا در معرض دمای بسیار بالا قرار گرفته است.

بیروتی با اشاره به این که سوءتغذیه‌ای که نهال به آن مبتلا می‌شود ممکن است روی رنگ آن تاثیر بگذارد، تصریح کرد: گوجه فرنگی معمولاً به کمبود برخی مواد معدنی بسیار حساس است و سفید شدن آن ممکن است نشان دهنده کمبود پتاسیم باشد.

این متخصص تاکید کرد: عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به سفید شدن گوجه فرنگی شود، اما هورمون اصلا یکی از آن‌ها نیست.

وی با اشاره به این که اطلاعات نادرست زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود اطمینان داد که ۹۵ درصد بیماری‌هایی که سبزیجات و میوه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند به انسان منتقل نمی‌شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین