کد خبر: ۷۷۲۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۱

آیا آمریکا سردرگم شده‌است؟

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب- سرویس بین الملل: «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی مشهور آمریکایی روز یکشنبه در مقاله‌ای در نشریه « نیویورکـر » مدعی شد: «دولت بوش عملیات مخفی در ایران را سرعت بخشیده است. این عملیات شامل ارسال نیروهای تکاور برای کسب اطلاعات در مورد تجهیزات هسته‌ای ایران و نیز ضربه زدن به منافع دولت جمهوری اسلامی است».

تا این لحظه اما، کاخ سفید،‌ CIA و مقامات رسمی دولت ایالات متحده از اظهارنظر پیرامون نظرات آقای هرش خودداری کرده‌اند.

هرش همچنین در گفتگو با برنامه تحلیلی-سیاسی «Late Edition With Wolf Blitzer» خبر از اختصاص بودجه‌ای معادل 400 میلیون دلار از سوی دولت آمریکا، برای تاسیس ستادی سرّی داد که قرار است عملیات‌ ویژه ارتش آمریکا در ایران و ناراضیان سیاسی ایرانی را تحت پوشش قرار دهد. 

هرش می افزاید: «جرج بوش رئیس‌جمهور آمریکا و دیک‌چنی معاون معاون وی با توجه به اطلاعات به دست آمده از آژانس‌های جاسوسی- اطلاعاتی این کشور، بر این باورند که دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه ای به منظور کنار نهادن برنامه تولید جنگ‌افزار هسته‌ای اتخاذ نکرده است».

«آنها معتقدند که طی یکسال آتی که بوش ساختمان کاخ سفید را ترک می کند، یا برنامه هسته‌ای ایران تحت فشارهای وارده متوقف شده است و یا عملیات نظامی علیه ایران صورت گرفته است».

در زیر نظر برخی از چهره های شاخص عرصه سیاسی ایالات متحده را مرور می کنیم:

«گوردون جاندرو» سخنگوی کاخ سفید درباره وقوع یا عدم وقوع برخورد نظامی آمریکا-ایران  می‌گوید: «مطابق رویه معمول، از اظهارنظر دراین باره پرهیز می‌کنیم».

«پال گیمیگلیانو» سخنگوی CIA نیز معتقد است: «سازمان CIA براساس یک قاعده کلی،‌ درباره عملیات‌های مخفی از اظهارنظر پرهیزمی‌نماید».

«رایان کراکر» سفیر ایالات متحده در بغداد اما، در حوزه اختیارات و مسئولیت خود تنها به اظهارنظر می‌پردازد.

وی ضمن رد انجام هرگونه عملیات علیه ایران از خاک عراق، از نگرانی مقامات آمریکایی از تحریک احساسات ضد آمریکایی توسط روحانیون نزدیک به ایران در خاک عراق، در صورت علاقه‌مندی ایران به ضربه وارد آوردن به آمریکا می‌گوید.

کراکر این چنین توضیح می‌دهد: «من به شما به روشنی می‌گویم که نیروهای آمریکایی از مرز مشترک عراق و ایران، حتی در مناطق جنوبی آن، عملیاتی را صورت نخواهند داد».

هرش در این باره معتقد است که عملیات نظامی آمریکا علیه ایران به احتمال زیاد از مرز افغانستان صورت خواهد گرفت. 

هرش مدعی است که این برنامه در ادامه «رشد چشمگیر تنش‌ها و ناآرامی‌های داخلی ایران» از جمله جدایی طلبان کرد در شمال و غرب ایران و همچنین انفجار مسجدی در شیراز که 13 کشته در پی داشت تحلیل می‌شود».

ایالات متحده در رویکرد اتخاذ شده در قبال ایران گفته است که در تلاش است تا ایران را به دلیل بلندپروازی‌های هسته‌ای‌اش منزوی نماید. با این همه بوش می‌گوید: «تمام گزینه‌ها در مورد ایران همچنان مفتوح است».

ایران اصرار دارد که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز بوده و برای مصارف غیرنظامی است و به همین دلیل تقاضاهای شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم را رد می‌کند.

کارشناسان و ناظران هسته‌ای سازمان ملل مدعی‌اند ایران برخی اطلاعات کلیدی که در تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای تعیین‌کننده هستند را از ناظران این سازمان مخفی کرده است.

اسرائیل، که گمان می‌رود خود دارای جنگ‌افزارهای هسته‌ای باشد، چندی پیش رزمایش نظامی بزرگی را در سواحل شرقی خود در دریای مدیترانه به منظور کسب آمادگی برای حمله به ایران ترتیب داد.

مقامات ارتش آمریکا می‌گوید: «مسافتی که هواپیماهای نظامی اسراییلی در این رزمایش پرواز کردند، معادل مسافتی بود که برای ورود به آسمان ایران و بمباران شهر نطنز، شهری که نیروگاه هسته‌ای ایران در آن قرار دارد، نیاز است پرواز نمایند».

این درحالی است که در سال 1981 جنگنده های اسرائیلی یک نیروگاه هسته‌ای در خاک عراق را نیز بمباران و نابود کرده بودند.

علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در همین ارتباط به سایر کشورهای منطقه نسبت به تحرکات علیه ایران هشدار داده و آنها را به «پرداخت بهایی سنگین» تهدید کرد.

در نظری که در همین ارتباط منتشر شد، یکی از نظامیان ارشد ایران خبر از حفر 320.000 گور برای دفن اجساد سربازان خارجی مهاجم به خاک ایران، البته پس از رعایت احترامات لازمه داد.
«سرتیپ باقرزاده» در توصیف این اظهارات توضیح داد: «مطابق قانون جنگ و درگیری‌های نظامی، رعایت برخی مقدمات و شئونات برای دفن اجساد سربازان کشور‌های متجاوز ضروری است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۲
0
0
رئيس جمهور آمريكا بايد بداند كه مسئله هسته اي ايران تنها از
طريق گفتگو قابل حل است.مبادا آقاي رئيس جمهور فكر كنند
راه ديگري وجود دارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین