تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶

نورون‌های متقاطع باعث انتقال التهاب میان مفاصل می‌شوند

دانشمندان برای بررسی بیشتر این ایده که تداخل نورونی می‌تواند دلیل شکلی از گسترش التهاب باشد، به مدل‌های آرتریت روماتوئید در موش‌ها روی آوردند.
نورون‌های متقاطع باعث انتقال التهاب میان مفاصل می‌شوند

مطالعه جدیدی توسط دانشمندان ژاپنی و آمریکایی که نوعی ارتباط بین نورونی را به عنوان مکانیزم کلیدی در راه گسترش التهاب بین مفاصل در شرایطی مانند آرتریت شناسایی کرده اند، منتشر شده است.

به گزارش نیو اطلس، این یک پاسخ ایمنی طبیعی و سالم است که در آن سلول‌های ایمنی با شناسایی تهدیدی مانند عفونت در بدن مستقر می‌شوند؛ اما التهاب بیش از حد، که در آن این فرآیند کنترل نشده است، با بسیاری از بیماری‌ها از جمله تب یونجه، پسوریازیس و بیماری التهابی روده همراه است.

در آرتریت روماتوئید، یکی از شرایطی که بیشتر مفاصل را درگیر می‌کند، این التهاب می‌تواند از یک مفصل به مفصل دیگر سرایت کند. تحقیقات قبلی نشان داده اند که این امر توسط مدار‌های عصبی تسهیل می‌شود، اما این که چگونه این اتفاق رخ می‌دهد، مانند یک راز باقی مانده است.

تیم تحقیقاتی مدار‌های عصبی حسی را بین مفاصل مچ پای چپ و راست در جوندگان قطع کردند و سپس آرتریت را در مچ پای چپ ایجاد کردند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است.

با مطالعه یک گروه کنترل از موش‌ها با مدار‌های عصبی حسی بدون وقفه، این تیم توانست نشان دهد که التهاب از مچ پای چپ به راست از طریق اتصال عصبی حسی در نخاع پخش می‌شود. این اتقاق منجر به افزایش مولکولی، به نام آدنوزین تری فسفات (ATP) در هر دو مفصل شد که به صورت یک تقویت کننده التهاب عمل می‌کند.

محققان خاطرنشان می‌کنند که این فرآیند فقط در موش‌ها شناسایی شده است و باید دید که آیا مکانیسم مشابهی در انسان نیز وجود دارد یا خیر.

با این حال، امیدوارکننده بود که تیم توانست مسیر جلوگیری از گسترش التهاب در مدل‌های حیوانی را مسدود کند و نشان می‌دهد اگر این نتایج را بتوان در انسان تکرار کرد، می‌تواند به درمان‌های جدید موثر منجر شود.

این تحقیق در مجله اکسپری منتال مدیسن (Experimental Medicine) منتشر شده است.