کد خبر: ۷۷۲۸۳۰
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴

دمای هوا در مازندران به ۴۰ درجه رسید

مازندران در حالی دومین روز از خردادماه جاری را پشت سر گذاشت که دمای هوا در برخی از مناطق این استان امروز دوشنبه به حدود ۴۰ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.
دمای هوا در مازندران به ۴۰ درجه رسید
آفتاب‌‌نیوز :

جریانات گرم جنوبی که از روز گذشته وارد مازندران شده بود و تا عصر امروز نیز فعال بود افزایش کم سابقه دما در شهرهای ساحلی و جلگه ای و همچنین مناطق ییلاقی این استان را به همراه داشت.

هواشناسی مازندران روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای پیش بینی کرده بود که با استقرار سامانه گرم جنوبی، دمای هوا در مناطق مرکزی و نیمه شرقی این استان طی روزهای یکشنبه و دوشنبه افزایش خواهد یافت.

در نخستین روز از خردادماه جاری ساری با ثبت دمای ۲/ ۲۸ دزجه سانتی گراد بالای صفر گرمترین شهر مازندران بود و پس از آن گلوگاه با ۹/ ۲۷، دشت ناز با ۸/ ۲۷، قراخیل قایم شهر با ۲/ ۲۷ و شیاده بند پی بابل نیز با ثبت دمای ۲۶/۳ درجه سانتی گراد بالای صفر گرمترین مناطق استان در روز گذشته بود.

در دومین روز از خردادماه جاری نیز گلوگاه با ثبت دمای۳۸/۴ درجه بالای صفر گرمترین شهر مازندران در طی امروز بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی مازندران ثبت این میزان دما در دومین روز از خردادماه جاری را کم سابقه توصیه کرد.

احمد اسدی عصر اظهار داشت. پس از گلوگاه، دشت ناز با ثبت دمای ۳۴/۲ درجه، کیاسر با ۳۳، پل سفید و ساری با ۳۲ و کلاردشت با ۳۱ درجه سانتی گراد گرمترین متاطق مازندران در طی امروز بودند.

وی اظهار داشت: جدول داده های آماری ایستگاه های هواشناسی مازندران نشان می دهد که با استقرار سامانه گرم جنوبی، دمای هوا در روز دوشنبه در نقایسه با روز ماقبل آن در مناطق ساحلی و جلگه‌ای بین ۹ تا ۱۳ و در مناطق ییلاقی نیز بین ۱۳ تا ۱۵ درجه افزایش داشت.

وی گفت: بیشترین میزان افزایش دما را در مناطق ساحلی و جلگه‌ای در شهرهای دساری، قائمشهر، میاندرود، نکا، گلوگاه آمل و بابل شاهد خواهیم بود. دمای هوای این مناطق به طور میانگین از ۱۸ تا ۱۹ درجه بالای صفر در روز جاری، با ۱۳ درجه افزایش در روز دوشنبه بین ۳۱ تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.

وی با اشاره به ورود جریانات شمالی از اواخر امشب، پیش‌بینی کرد که با فعال شدن این سامانه ناپایدار جوی، دمای هوا ی استان تا ۲۲ درجه کاهش یاید.

تعاون توسعه و میش بینی ا اره کل هواشناسی مازندران با اشاره به فعال شدن این سامانه ناپایدار جوی، پیش‌بینی کرد از روز سه‌شنبه تا پایان روز پنجشنبه هفته جاری شاهد کاهش تدریجی دمای هوا در مناطق مختلف خواهیم بود و بیشترین میزان کاهش دما نیز در روز پنجشنبه اتفاق خواهد افتاد بگونه ای که در مناطق ساحلی و جلگه‌ای دمای هوا بین ۱۱ تا ۱۷ و در مناطق ییلاقی نیز بین ۱۴ تا ۲۲ درجه کاهش خواهد یافت.

اسدی، بیشترین میزان کاهش دما در روز پنجشنبه در مناطق ساحلی و جلگه‌ای را مربوط به شهرهای بهشهر، نکا، گلوگاه و میاندرود دانست.

وی گفت: دمای هوای این مناطق از ۳۴ تا ۳۵ درجه بالای صفر در روز جاری، با ۱۷ درجه کاهش در روز پنجشنبه به ۱۸ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد و پس از آن نیز بیشترین میزان کاهش دما مربوط به شهرهای ساری، قائمشهر و جویبار است.

وی تصریح کرد: دمای هوای این مناطق از ۳۵ درجه بالای صفر در روز جاری، با ۱۶ درجه کاهش در روز پنجشنبه به ۱۹ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

در مناطق ییلاقی و کوهستانی نیز بیشترین میزان کاهش دما مربوط به کیاسر است. دمای هوای این منطقه از ۳۴ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز جاری، با ۲۲ درجه کاهش در روز پنجشنبه به ۱۲ درجه بالای صفر می رسد و پس از آن نیز بیشترین میزان کاهش دما در کجور خواهد بود، دمای هوای این منطقه از ۳۱ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در روز جاری با ۲۱ درجه کاهش در روز پنجشنبه به ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد. دمای هوای آلاشت نیز در طی این مدت ۲۰، سوادکوه، سوادکوه شمالی و سیاه بیشه نیز ۱۸ درجه کاهش می‌یابد.

طبق پیش‌بینی هواشناسی، با خروج این سامانه از اواخر وقت روز پنجشنبه، شاهد افزایش تدریجی دمای هوا در مازندران خواهیم بود و این افزایش دما در مناطق ساحلی و جلگه‌ای بین سه تا پنج و در مناطق ییلاقی نیز بین سه تا ۶ درجه خواهد بود.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه های پیـش یابـی هواشناسـی، صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش محسوس دما و وزش باد گرم و شامگاه دوشنبه تا اوایل بامداد روز سه شنبه را نیز با وزش باد شدید موقتی ، افزایش ابر و بویژه در نیمه غربی استان با رگبار و رعد و برق پراکنده پیش‌بینی کرده است.

در روز سه شنبه آسمان مازندران ‌صاف تا نیمه ابری همراه با کاهش شدت گرما، از شب ابری با احتمال رگبار پراکنده باران و وزش باد و در روز چهارشنبه نیز نیمه ابری تا ابری همراه با کاهش دما ، بارش پراکنده باران و از شب با بارندگی و وزش باد پیش بینی شده است.

هواشناسی، شرایط جوی مازندران در روز پنج‏شنبه را ابری و خنک، در ارتفاعات مه آلود با بارندگی و وزش باد و در روز جمعه را نیز صاف تا نیمه ابری همراه با افزایش دما و گاهی با افزایش ابر اعلام کرده است.

داده‌های آماری از ایستگاه‌های هواشناسی مازندران نشان می‌دهد که ساری با ۲۸.۲ و آلاشت با ۲۰ درجه بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق مازندران در طی ۲۴ ساعت گذشته بودند.

دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران نیز امروز در گرم‌ترین ساعت به ۳۵ درجه بالای صفر می‌رسد که این میزان در مقایسه با روز گذشته حدود هشت درجه افزایش نشان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین