کد خبر: ۷۷۲۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵

محمدجواد لاریجانی: خاتمی و موسوی، انحراف داشتند، دوستی نزدیک حود با آنان را تمام کردم

لاریجانی گفت : ممکن است شما فردی را خیلی دوست داشته باشید اما به دلیل اینکه وی از مسیر حق انحراف پیدا کرده است باید این دوستی را تمام کنید، این موضوع در مورد خود من هم صادق است. من با آقای خاتمی دوستی بسیار نزدیک و با مهندس موسوی هم رابطه کاری سنگین و زیادی داشتیم.
محمدجواد لاریجانی: خاتمی و موسوی، انحراف داشتند، دوستی نزدیک حود با آنان را تمام کردم
آفتاب‌‌نیوز :

شهید صیاد خدایی عصر روز یکشنبه اول خرداد در خیابان مجاهدین اسلام تهران ترور شد بعد از این اتفاق کارشناسان امنیتی تاکید داشتند، این عملیات تروریستی عبور بدون حساب از خط قرمز ایران است که بسیاری از معادلات را تغییر می‌دهد. دیروز که جواد لاریجانی برای انجام یک مصاحبه تفصیلی مهمان خبرگزاری ایرنا بود، با او درباره موضوعات مختلفی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن به زودی منتشر می‌شود، آنچه در ادامه می‌آید بخشی از سخنان لاریجانی درباره حادثه ترور اخیر و سالگرد دوم خرداد است:

محمدجواد لاریجانی قائم مقام اسبق وزارت خارجه با اشاره به ترور و شهادت شهید صیادخدایی اظهار داشت: بحث استفاده از اهرم تروریسم علیه انقلاب از روز تولد جمهوری اسلامی شروع شده و استفاده از آن علیه جمهوری اسلامی به این دلیل است که اهرم‌های دیگر موثر نیست چراکه اگر بتوانند کودتا کرده یا مشکلات دیگری مانند حمله نظامی مستقیم انجام دهند، حتماً این کار می‌کنند اما وقتی این کارها با محاسباتی که دارند محکوم به شکست می‌شود دست به ترور می‌زنند.

دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه افزود: ما باید داستان را درست بخوانیم، ترورهایی که علیه دانشمندان و سرداران ما در دستگاه‌های نظامی انجام می‌شود ناشی از این است که پروژه‌های آمریکا، غرب و صهیونیسم علیه جمهوری اسلامی ناکام مانده است.

وی با بیان اینکه این ترورها گرچه در جایی به انسان‌ها زخم می‌زند اما هدف اصلی آنها از بین بردن کامل نظام جمهوری اسلامی بوده است، گفت: چیزی که غرب به‌دنبال آن است، نظامی است که سه ویژگی دیکتاتوری، سکولار بودن و وابستگی را داشته باشد.

رژیم صهیونیستی قطعاً هزینه سنگینی می‌پردازد
لاریجانی با تاکید بر اینکه باید هزینه اینگونه اقدامات را بسیار بالا ببریم، تصریح کرد: بدون شک رژیم صهیونیستی و نوکران منافقین در این قضیه دخیل هستند، البته رژیم صهیونیستی قطعاً هزینه سنگینی می‌پردازد همانطور که کل هستی آنها در حال تزلزل است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: نقش جمهوری اسلامی در مقاومت نقش کاملا آشکاری است و موضوعی که سبب شده آنها شب‌ها خواب نداشته باشند، به دلیل قدرت مقاومت است و نقش ایران هم در مقاومت پنهان نیست اما در عین حال این شیطنت‌ها پاسخ دارد زیرا به جز گذشتن از خط قرمز، این اتفاق تجاوز بزرگ به حقوق ملت ما محسوب می‌شود.

پاسخ ایران به ترور اخیر به‌اندازه، قوی و بجا خواهد بود
وی تصریح کرد: من تردید ندارم که این ترور پاسخ خواهد گرفت، ضمن اینکه پاسخ‌های ما بچه‌گانه نیست و دشمن این را می‌داند که ما به‌اندازه، قوی و بجا این کار را انجام می‌دهیم.

لاریجانی افزود: ما باید مانند دهه‌های گذشته که ریشه تروریسم را در کشور به نحو عظیمی خشکاندیم و هزینه آن را بالا بردیم اکنون هم همین کار را انجام دهیم و یادمان باشد چیزی که غرب و رژیم صهیونیستی از آن در هراس هستند ماندن در جای خود و بر سر مبنا ایستادن است.

دبیر سابق ستاد حقوق بشر قوه قضائیه گفت: شما امروز می‌بینید وقتی سید حسن نصرالله صحبت می‌کند، رژیم صهیونیستی شب خواب ندارد چراکه حرف او قول سدید است و سخن دروغ بر زبان نمی‌آورد و هر حرفش مبنا دارد.

دلیل کژراهه اصلاحات باید ریشه‌یابی شود
وی درباره تحلیل خود از دوم خرداد و جریان اصلاح‌طلبی در کشور نیز گفت: جریان اصلاحات در ایران یک کژراهه است، البته ما دوستان زیادی داریم که از قبل انقلاب با هم بودیم اما دلیل این کژراهه اصلاحات باید ریشه‌یابی شود؛ متاسفانه ما گاهی در بیان مباحث سیاسی دچار رودربایستی می‌شویم.

لاریجانی درباره چگونگی آغاز کژراهه‌های سیاسی اظهار کرد: یک مدلی وجود دارد که شروع آن انحراف در فکر است و به تدریج تبدیل به نفاق سیاسی و بعد به بغی یعنی خروج علیه نظام مشروع منجر می‌شود.

مدل جمهوری اسلامی یکی از روش‌های بسیار مدرن دموکراسی است
قائم مقام اسبق وزارت خارجه تصریح کرد: اولین مشکل کژراهه اصلاحات، فکر مبنایی است یعنی متوجه نشدند که بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی، گرچه آزادی و استقلال هم هست اما از همه آنها مهم‌تر تاسیس یک نظام مدنی سیاسی کاملاً جدید است که مبنای مشروعیت آن ولایت است و از لحاظ مدل کاری یکی از روش‌های بسیار مدرن یعنی دموکراسی عملیاتی است.

لاریجانی ادامه داد: خیلی‌ها در ابتدای کار عنوان می‌کردند این کار شدنی نیست، حتی مرحوم بازرگان می‌گفت این موضوعات را رها کنید و فقط اساسنامه سوئیس را بگیرید و برخی موارد را حذف و آن را تبدیل به مدل جمهوری اسلامی کنید، یک عده دیگر که ژست مدرنیته در لفظ دارند و نشخوار هزار بار جویده قبلی‌ها را تحویل می‌دهند، می‌گفتند اسلام دین قدیمی و مندرس و برای بخش خصوصی زندگی است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین برای اینکه بفهمید ریشه نظری این جریان چیست باید به اهل قلم آنها رجوع کنید تا ببینید این افراد چه می‌گویند، نهایتا حرفشان این است که اسلام دین قدیمی و متعلق به نماز و روزه و برای اقوام عرب بوده است و زندگی مدنی ما باید عرفی به معنای سکولار باشد، از این رو این کژراهه و انحراف فکری محسوب می‌شود چراکه اولا اسلام مندرس نیست و مانند چشمه مواجی است که طبق مکتب اهل بیت روز به روز نو می‌شود.

به دلیل انحراف مبنایی دوستی خود با خاتمی و موسوی را تمام کردم
لاریجانی ادامه داد: ممکن است شما فردی را خیلی دوست داشته باشید اما به دلیل اینکه وی از مسیر حق انحراف پیدا کرده است باید این دوستی را تمام کنید، این موضوع در مورد خود من هم صادق است. من با آقای خاتمی دوستی بسیار نزدیک و با مهندس موسوی هم رابطه کاری سنگین و زیادی داشتیم؛ زمانی که شورای سیاسی ایجاد شده بود، او نخست وزیر و من نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در آن شورا بودم و از نظر اخلاقیات هم بسیار با یکدیگر نزدیک بودیم؛ حتی قبل از انقلاب مهندس موسوی و همسر وی به آمریکا آمدند و در واشنگتن بودند اما انحراف موجب می‌شود علیرغم اینکه علاقه‌مند به این دوستی هستیم، آن را کنار بگذاریم.

جریان اصلاحات دچار نفاق قهری شدند
این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به انحراف فکری در جبهه اصلاحات خاطرنشان کرد: این انحراف فکری آرام آرام شروع می‌شود و جریانی که گرایش سکولار داشت در دوم خرداد به یک قدرت سیاسی تبدیل شد، لذا در نهاد این قدرت سیاسی نفاق وجود داشت چراکه با قانون اساسی که در آن ولایت فقیه و نظام و همه امورات براساس اسلام است، همخوانی نداشتند و مجبور بودند منافقانه عمل کنند یعنی بگویند ما قانون اساسی را قبول داریم درحالی که اینطور نبود.

وی تصریح کرد: بنابراین آنها به طور قهری وارد نفاق سیاسی شدند و زمانی که نفاق سیاسی پیش می‌رود تبدیل به شورش‌ از جمله در سال 78 و 88 و در نهایت منجر به براندازی می‌شود لذا اینکه شما می‌بینید بخش زیادی از جبهه اصلاحات با براندازی مشکلی ندارد، همین است و این مسائل تاریخ سیاسی ایران است که باید درباره آنها صحبت شود که دیگران دوباره در این کژراهه قرار نگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین