کد خبر: ۷۷۳۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳

سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید

سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی که با نگاهی دقیق به ظرفیت‌های روز حوزه فرهنگ و ملاحظاتی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد و با درکی عمیق از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور، متاثر از فن‌آوری‌های جدید، فرامحلی‌شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی تسهیل‌شده، تدوین شده است، به تصویب نهایی رسید.
سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید
آفتاب‌‌نیوز :

اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی عصر روز سه‌شنبه در جلسه‌ای به ریاست سیدابراهیم رئیسی که سه ساعت و نیم به طول انجامید، سند تحول این شورا را به تصویب نهایی رساندند.

سند تحول شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در طی ۲۰ جلسه کارگروه‌ کارشناسی تدوین شده بود و اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نیز برای بررسی و تصویب آن هفت جلسه وقت صرف کردند.

این سند که در قالب چهار فصل به تصویب نهایی رسیده است، در درجه اول به مسیر فعالیت شورا انسجام می‌بخشد و در وهله بعدی مناسبات بین این شورا با قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی را به شکل مشخص و روشن تدبیر و ساماندهی می‌کند.

این سند با نگاهی دقیق به ظرفیت‌های روز حوزه فرهنگ و ملاحظاتی که در زمینه‌های مختلف فرهنگی وجود دارد و با درکی عمیق از شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور، متاثر از فن‌آوری‌های جدید، فرامحلی‌شدن فرهنگ و ارتباطات جهانی تسهیل‌شده، تدوین شده است. همچنین تمام ابعاد علوم و فن‌آوری‌های نوین از جمله کوآنتوم، هوش مصنوعی، ظرفیت‌های فن‌آوری‌های رقومی و همه دامنه‌های جدید حوزه علم و دانش در هدفگذاری‌های این سند مورد توجه قرار گرفته است.

بر اساس این سند عرصه‌های ماموریتی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در ۹ حوزه تدوین و تبیین شده است. ساختار جدید دبیرخانه شورا هم به گونه‌ای طراحی شده که بتواند راهبری، نظارت، ارزیابی، رصد و پیگیری اجرای مصوبات ستاد را به شکل موثر دنبال کند.

مطابق ظرفیت‌های در نظر گرفته شده، آثار این سند در حوزه علم و فن‌آوری و فرهنگ می‌تواند در یک مقطع پنج‌ساله به منصه ظهور برسد.

اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در ادامه این جلسه با قدردانی از خدمات و تلاش‌های آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایرانشناسی و نیز دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، به اتفاق آرا و به پیشنهاد هیات امنای این دو نهاد، به آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی به عنوان رئیس بنیاد ایرانشناسی و به آقای دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی به عنوان رئیس جهاد دانشگاهی رای دادند.

آخرین دستور جلسه امروز شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی مروری بر مصوبات این شورا در موضوع سنجش و پذیرش دانشجو بود.

اعضای شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی بر اساس کار کارشناسی مفصلی که از سوی دبیرخانه شورا و در کمیسیون آموزشی ستاد نقشه جامع علمی کشور و نیز خود این ستاد با حضور وزرای مربوطه، رئیس سازمان سنجش و مسئولان سایر دستگاه‌های مرتبط، در مدت ۲۵ جلسه درباره کنکور انجام شده است، تلاش کرده‌اند در روش جدید سنجش و پذیرش دانشجو، نقش معناداری به تحصیلات دانش‌آموزان و نظام آموزش و پرورش کشور بدهند.

بر این اساس، روش فعلی کنکور که به نوعی همه سوابق و زحمات تحصیلی ۱۲ ساله دانش‌آموزان را نادیده گرفته و باعث رقم‌خوردن سرنوشت آنان در یک آزمون چهار ساعته می‌شود، به‌تدریج و در مدت چهار سال به شکلی اصلاح خواهد شد که تحصیلات دانش‌آموزان، به ویژه سه سال آخر دبیرستان، در سنجش و پذیرش آنان در دانشگاه، سهم ۶۰ درصدی خواهد داشت و سهم کنکور از ۱۰۰ درصد فعلی به ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

نظر به تعیین تکلیف موضوع کنکور در سند نقشه جامع علمی کشور در یک اصل مستقل و نیز بحث‌های تکمیلی در جلسه امروز برای نحوه اجرایی‌شدن این اصل، مقرر شد روش‌های اجرایی این اصل در جلسه بعدی شورا مورد بحث قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین