کد خبر: ۷۷۳۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۴

گزارش تصویری: شهيد محراب آيت الله صدوقی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آيت ‌الله محمد صدوقی در سال 1287 ش برابر با 1327 قمری در يزد ديده به جهان گشود. خانواده شهيد صدوقی از نواده‌های مرحوم شيخ صدوق مي‌باشند و پدر او يكی از روحانيون معروف يزد بود.
آيت‌الله صدوقی دورانی از تحصيلات خود را در يزد و اصفهان گذراند و سپس برای ادامه تحصيل به قم مهاجرت كرد. وی به مدت 21 سال در قم به فراگيری علوم اسلامی پرداخت و از محضر عالمان نامداری همچون شيخ عبدالكريم حائری يزدي، سيدصدرالدين صدر، سيدمحمدتقی خوانساري، سيدمحمد حجت كوه كمره‌ای و حضرت امام خمينی (ره) بهره برد. پس از درگذشت آيت‌الله شيخ عبدالكريم حائري، مؤسس و مدير حوزة علميه قم، اداره قسمتی از حوزة علميه به شهيد صدوقی واگذار شد. با رسيدن سال 1330 ش. و فوت عالم بزرگ دينی يزد، با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و بزرگان به آيت‌الله صدوقي، ايشان به يزد بازگشت و به انجام وظايف دينی و انقلابی پرداخت. اين عالم ربانی از آغاز مبارزات حضرت امام خمينی (ره) چه پيش از قيام 15 خرداد و چه پس از آن، همواره از ياران و مروجان افكار متعالی حضرت امام محسوب می‌شد.

اين شخصيت والامقام پس از پيروزی انقلاب اسلامي، از طرف مردم يزد، برای تدوين قانون اساسی راهی مجلس خبرگان شد و در راه تثبيت اصل ولايت فقيه، تلاش فراوانی از خود نشان داد. ايشان همچنين به عنوان نماينده امام و امام جمعه يزد برگزيده شد و به روشنگری و ارشاد مردم همت گماشت. سرانجام آيت الله محمد صدوقی در روز 11 تیر 1361 مطابق با دهم ماه مبارک رمضان سال 1402 قمری، پس از ادای نماز جمعه ‌در حالی كه جايگاه را ترك مي‌كرد، منافقی با به آغوش كشيدن آن بزرگوار و منفجر كردن نارنجكی كه در دست داشت، ايشان را در خون خود غوطه‌ور ساخت. در اين ترور كه در ادامه سياست و روش پليد منافقان كوردل جهت حذف فيزيكی چهره‌های فعال، ‌مؤثر و شاخص انقلاب اسلامی صورت گرفت آن شهيد بزرگوار كه به حق، شيخ الشهداء و چهارمين شهيد محراب ناميده شده است، به آرزوی ديرين خود رسيد و به معراج خود كه شهادت بود، دست يافت. روحش با اولیاء الله محشور باد.

{$old_album_77323}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین