کد خبر: ۷۷۳۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

افزایش شانس نتانیاهو برای بازگشت به قدرت

همزمان با اینکه رهبران هشت حزب کابینه شکننده اسرائیل برای ابقا در حال نزاع هستند، نتایج یک نظرسنجی جدید که به تازگی انجام شد، نشان می‌دهد بنیامین نتانیاهو، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به کسب اکثریت آرا نزدیک است و در صورت برگزاری انتخابات احزاب دولتی ضربه محکمی خواهند خورد و هشت کرسی (۱۳ درصد) از قدرت خود را از دست می‌دهند.
افزایش شانس نتانیاهو برای بازگشت به قدرت
آفتاب‌‌نیوز :

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد، ۶۹ درصد شرکت کنندگان، ورود یک جریان اسلامی به رهبری منصور عباس به دولت را تجربه‌ای ناکام می‌دانند و مخالف چنین مشارکتی هستند. این افراد همچنین معتقدند که اگر انتخابات در شرایط فعلی برگزار شود، احزاب اپوزیسیون که متشکل از چهار حزب لیکود، شاس، یهودیت تورات و حزب صهیونیسم مذهبی است، ممکن است که ۵۹ و حتی ۶۰ کرسی را به خود اختصاص دهند اما اکثریت کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) را به دست نخواهند آورد.

با انتشار این نتایج، دیوید بیتان، یکی از نمایندگان حزب لیکود اعلام کرد، آماده است شرط ببندد که بنیامین نتانیاهو خیلی زود به قدرت بازمی‌گردد و نتایج نظرسنجی‌های داخلی انجام شده توسط لیکود متفاوت از نتایج نظرسنجی‌های رسانه‌ای است و طبق این نتایج لیکود قطع به یقین اکثریت را با ۶۱ کرسی تشکیل خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد، تمامی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نتانیاهو سیاستمدار ارجح برای اسرائیلی‌ها است و تحت رهبری او تعداد کرسی‌های حزب لیکود از ۳۰ کرسی به ۳۵ یا ۳۶ کرسی افزایش یافته است.

این نظرسنجی روز گذشته در روزنامه‌های "اورشلیم پست" و "معاریو" و همزمان با جدی‌تر شدن موضوع سقوط دولت نفتالی بنت منتشر شد.

بر اساس این نظرسنجی، ۶۵ درصد از شرکت کنندگان گفته‌اند که از عملکرد نفتالی بنت راضی نیستند و در مقابل ۳۰ درصد گفته‌اند که از عملکرد وی راضی هستند.

کارشناسان اتفاق نظر دارند که این دولت نمی‌تواند تا پایان دوره خود دوام بیاورد. اگرچه اپوزیسیون نیز با بحران مواجه است و در چهار انتخاباتی که طی دو سال گذشته برگزار شد، در کسب اکثریت موفق نبود، اما نتایج نظرسنجی‌های اخیر آن را امیدوارکرده که قدرت بیشتری به دست آورد تا بتواند به قدرت بازگردد.

حزب لیکود ورود "فهرست یکپارچه" جنبش اسلامی به رهبری منصور عباس به دولت تحت رهبری نتانیاهو را بعید نمی‌داند، زیرا می‌داند که او اولین کسی بود که وارد مذاکرات با این فراکسیون جهت ورود به این ائتلاف در یک سال قبل شد و این حزب معتقد است که هدف عباس این است که از نظر سیاسی در حاشیه قرار نگیرد و با انگیزه زنده کردن حقوق شهروندان عرب ساکن اراضی اشغالی، مشارکت در حکومت و تاثیر بر تصمیمات، به هر ائتلاف دولتی بپیوندد.

با این حال، این نظرسنجی نشان می‌دهد که پیوستن یک حزب عربی به این ائتلاف مشکل ساز خواهد بود، چراکه تنها ۲۲ درصد از مردم از این ایده حمایت کرده‌اند و ۶۹ درصد با آن مخالف بودند و ۹ درصد نیز نظر خود را در خصوص آن اعلام نکرده اند.

علی‌رغم این مسائل، اما این نظرسنجی نشان می‌دهد که قدرت نمایندگان عرب در کنست در حال افزایش است و هر دولتی مجبور است از نادیده گرفتن آنها خودداری کند. فهرست یکپارچه می‌تواند در نبرد به نفع نتانیاهو پیروز شود. در مقابل "فهرست مشترک" وجود دارد که شامل سه حزب عربی به رهبری ایمن عوده است که بر اساس نظرسنجی به یک حزب مهم تبدیل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین