کد خبر: ۷۷۳۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲

قارچی که جایگزین گوشت خواهد شد

استارت‌آپ "ATTA" مستقر در اتریش می‌خواهد با ساختن سیستم‌هایی ساده، هوشمند و مقرون به صرفه پرورش قارچ، قارچ‌ها را به یک جایگزین جدی گوشت تبدیل کند.
قارچی که جایگزین گوشت خواهد شد
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش آی او، صنعت دامپروری مسئول ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی و ۸۰ درصد از استفاده از زمین در جهان است. قارچ‌ها غنی از مواد مغذی هستند و می‌توانند حداقل جایگزین مقداری از مصرف گوشت شوند. در حال حاضر نیز تعداد کشاورزان و کارآفرینانی که مایل به پرورش قارچ هستند کم نیست. اما بسیاری از آنها از امکانات مناسبی بهره‌مند نیستند و برخی دیگر که امکانات مناسبی ندارند به فکر ساخت یک ساختار هوشمند هستند. این امر باعث شد تا استارت‌آپ ATTA دانش خود را در مورد ساخت و ساز مکان مناسب پرورش گیاه ارتقا و یک سیستم هوشمند برای پرورش قارچ توسعه دهد. نخستین نمونه اولیه در حال حاضر راه اندازی شده و آنقدر ساده است که هر سوپرمارکتی می‌تواند از آن برای پرورش قارچ استفاده کند. در ادامه صحبت‌های یکی از بنیانگذاران این استارت آپ به نام "سباستین مدل"(Sebastian Modl) که خودش یک پرورش دهنده قارچ است را بازگو کرده‌ایم.

قارچی که جایگزین گوشت خواهد شد
عوامل استارت آپ ATTA

نام ATTA از کجا آمده است؟

ATTA نام لاتین مورچه‌های برگ بُر است که بیش از ۳۰ میلیون سال است که آنها در ایجاد مزارع قارچ نقش مهمی دارند. آنها الگوهای بزرگ ما هستند. این حشرات رژیم غذایی خود را در سیر تکاملی تغییر داده و به قارچ تبدیل کرده‌اند و آن را در لانه خود روی برگ‌های جمع‌آوری شده پرورش می‌دهند. این رژیم غذایی بسیار سالم است و مورچه‌های ATTA در حال حاضر یکی از بزرگترین و قوی‌ترین کلونی مورچه‌ها هستند.

یک مرکز پرورش قارچ چگونه است؟

مرکز پرورش قارچ ما یک سیستم ماژولار است و می‌تواند هم در سالن‌های بزرگ و هم در فضای باز قرار گیرد. برای ایمن سازی عملیات برداشت، ما یک پلتفرم نظارت از راه دور را راه اندازی کرده‌ایم. ضروری است که این تسهیلات امکان تولید غیرمتمرکز را فراهم کند و نیاز به مسیرهای حمل و نقل طولانی را از بین ببرد. این موضوع همچنین انتقال آن به شهرهای بزرگ را نیز آسان‌تر می‌سازد. طراحی ماژولار(Modular design) یا مدولار بودن در طراحی، یک اصل در طراحی است که یک سیستم را به قطعات کوچک‌تر به نام ماژول تقسیم می‌کند. ماژول‌ها می‌توانند به طور مستقل ایجاد شوند، اصلاح شوند، جایگزین شوند یا با ماژول‌های دیگر یا بین سیستم‌های مختلف جابه‌جا شوند.

انگیزه شما چیست؟

قارچ‌ها جایگزین فوق العاده‌ای برای گوشت هستند. ما قارچ‌های زیادی را آزمایش کردیم تا اینکه بهترین نوع آن را پیدا کردیم و آن قارچ Lion's Mane است. این قارچ دارای چندین خواص همانند گوشت با انتشار دی‌اکسید کربن و مصرف منابع بسیار کمتر است. در آسیا، این قارچ یک غذای لذیذ در نظر گرفته می‌شود و اغلب با گوشت مرغ یا خرچنگ مقایسه می‌شود. همچنین به عنوان یک تقویت کننده واقعی مغز نیز شناخته می‌شود.

آینده شرکت خود را طی پنج سال دیگر چگونه می‌بینید؟

دو هفته دیگر اولین برداشت خود را خواهیم داشت که آن را به رستوران‌ها و شرکت‌های فرآوری خواهیم فروخت. اگر به عنوان یک تولیدکننده کار کنیم و جریان نقدی مثبت داشته باشیم، به سرمایه گذاری در ساخت سیستم ادامه خواهیم داد. در پنج سال آینده ما می‌خواهیم تجهیزات خود را در سراسر اروپا بفروشیم تا افراد زیادی را قادر به پرورش قارچ به صورت حرفه‌ای و مقرون به صرفه کنیم و علاوه بر آن رژیم غذایی خود را نیز سالم‌تر و پایدارتر کنیم.

چه چیزی نوآوری شما را بهتر یا متفاوت از بقیه می‌سازد؟

سیستم ماژولار ما این مزیت را دارد که مشتریان می‌توانند با سیستم‌های کوچک شروع کنند و آنها را در سرمایه‌گذاری‌های افزایشی گسترش دهند. در عین حال، سیستم ما بسیار کارآمد است زیرا دما، رطوبت، دی‌اکسید کربن و نور را می‌تواند کنترل کند و قارچ‌ها شرایط رشد ایده آلی در آن خواهند داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین