کد خبر: ۷۷۳۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
عضو کمیسیون عمران مجلس:

دولت باید بگوید چرا در تولید یک میلیون مسکن در سال، بسیار عقب است

عادل نجف‌زاده، عضو کمیسیون عمران گفت: دولت باید بگوید چرا بر اساس قوانین موجود تا این لحظه در تولید یک میلیون مسکن در نه ماهی که دولت شروع به کار کرده و قانون تحویل داده شده از افق بسیار عقب‌تر است.
دولت باید بگوید چرا در تولید یک میلیون مسکن در سال، بسیار عقب است
آفتاب‌‌نیوز :

چند ماه از ثبت نام مسکن ملی می‎ گذرد، اما هنوز خبری از صدور پروانه ساخت نیست. یکی از اعضای کمیسیون عمران در این رابطه گفت: مجلس همه بسترهای قانونی لازم را فراهم کرده است، ولی متاسفانه روند کار بسیار کند پیش می‌رود. اگر این قانون اجرایی نشود ما در آینده نزدیک قطعاً با افزایش مهار گسیخته قیمت مسکن و اجاره‌بها روبرو خواهیم شد.

یکی از مهمترین طرحهای ابراهیم رییسی، تحویل سالانه یک میلیون مسکن است. عادل نجف‌زاده، عضو کمیسیون عمران در این مورد گفت: در خصوص مسکن، مجلس کار خودش را دقیق انجام داده است. یکی از افتخارات مجلس یازدهم، قانون جهش تولید مسکن است.

وی در ادامه توضیح داده است: در کمیسیون عمران جلسات بسیاری برگزار شده که نتیجه آن قانون شسته و رفته‌ای شده که دست دولت را برای تامین زمین و منابع بانکی باز گذاشته است. در واقع بانک‌ها را ملزم کرده‌ایم که وارد کار تولید مسکن بشوند. ما قانون مربوط به خانه‌های خالی را تصویب کردیم و تحویل دولت داده‌ایم، اما هنوز ساز و کار آن مشخص نیست.

این نماینده مجلس یازدهم در مورد طرحی در خصوص اجاره‌بهای مسکن که در مجلس سعی دارند آن را به قانون تبدیل کنند نیز گفت: ما به تازگی طرحی در مورد بحث نظارت جدی دولت بر اجاره‌بها را دنبال می‌کنیم که به قانون تبدیل شود. مجلس همه بسترهای قانونی لازم را فراهم کرده است، ولی متاسفانه من احساس می‌کنم روند کار بسیار کند پیش می‌رود. اگر این قانون اجرایی نشود ما در آینده نزدیک قطعاً با افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها روبرو خواهیم شد.

نجف‌زاده در مورد حل موضوع گفت: من اعتقادم این است که مجلس باید سریعاً به این موضوع ورود کند و دولت را مورد سوال قرار دهد. دولت باید بگوید چرا بر اساس قوانین موجود تا این لحظه در تولید یک میلیون مسکن در نه ماهی که دولت شروع به کار کرده و قانون تحویل داده شده از افق بسیار عقب‌تر است.

این عضو کمیسیون عمران در خصوص شایعاتی که ممکن است چینی‌ها یک میلیون مسکن را بسازند، گفت: من معتقد هستم که ساخت و سازهای ما براساس یک معماری خاص انجام می‌گیرد و پیمانکارهای ما بسیار قدرتمند هستند.

نجف‌زاده در ادامه تصریح کرد: ما اجازه دادیم بهترین زمین‌ها را دولت برای ساخت مسکن ملی بدست آورد و زمین رایگان در اختیار دولت قرار گرفت، به همین دلیل باید از توان پیمانکارهای داخلی استفاده شود. اگر در بخش تکنولوژی از چین یا سایر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته استفاده بکند، نقصی نیست، ولی اینکه ما پیمانکاری را به چین بدهیم، ضرر بسیار عمده‌ای را ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به اینکه علت طولانی شدن پرسه تولید مسکن ملی چیست؟ بیان کرد: هر ماه دو بار وزیر راه و شهرسازی برای توضیحات به مجلس می‌آید. علت طولانی شدن پروژه مسکن ملی مسائل بانکی و طولانی شدن زمان تحویل زمین بود. الان شرایط محیا است و باید سرعت را افزایش بدهند تا به افق تولید برسند.

نماینده مردم خوی در ادامه توضیح داد: ریاست شورای عالی مسکن بر عهده رییس‌جمهوری است. اخیراً رییس‌جمهوری اعلام کرد که تمام بانک‌ها باید پای کار بیایند؛ اما متاسفانه در نظام بانکداری ما خلاء‌هایی داریم. در واقع بانک‌ها نمی‌خواهند پول انباشت شده از مسکن مهر را وارد چرخه مسکن ملی بکنند. اگر بخواهیم حوزه مسکن راه بیفتد، غیر از حمایت بانکی راه و روش دیگری وجود ندارد.

در آخر نجف‌زاده بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم دهک پایین جامعه از مسکن بهره‌مند شود باید وام بسیار کم‌بهره در نظر بگیریم و نظام بانکداری ربوی را در اسرع وقت اصلاح کنیم. اگر چنین اصلاحاتی در اقتصاد ایران شکل بگیرد، قطعاً ما در تولید مسکن رشد خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین