کد خبر: ۷۷۳۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
فرماندار شلیک به معترضان را رد و آیت‌الله جنتی دعوت به آرامش کرد

سوگ و خشم در آبادان

 درحالی‌که برخی از رسانه‌های خارجی مدعی برخورد با اعتراضات برخی از مردم در آبادان شدند، خبرگزاری فارس خبر داد که پلیس با گاز اشک‌آور مانع ورود تجمع‌کنندگان به منطقه‌ای در حوالی ساختمان «متروپل» شد که به جهت تسهیل آواربرداری محدود شده بود و فرماندار آبادان نیز شلیک گلوله به‌سوی مردم معترض را تکذیب کرد.
سوگ و خشم در آبادان
آفتاب‌‌نیوز :

برخی ویدئو‌ها و تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد مردم آبادان از فاجعه متروپل عصبانی هستند. طی روز‌های گذشته مردم این شهر نسبت به مشکلات خود و فاجعه متروپل دست به برگزاری تجمعات مختلفی زدند. فیلم‌های منتشرشده نشان می‌دهد که مردم در این تجمعات خواستار استعفا و عذرخواهی مسئولان هستند.
خبرگزاری فارس ضمن گزارش اعتراضات برخی از مردم آبادان به مقصران و مسببان فاجعه فروریزی ساختمان متروپل، خبر داد که مردم شهر‌های اصفهان، یزد، شاهین‌شهر و چند شهر خوزستان هم‌زمان با عزای رئیس مکتب جعفری، در سوگ جان‌باختگان حادثه آبادان اشک ریختند.

آن‌گونه که خبرگزاری فارس گزارش داد، شامگاه جمعه حدود دویست نفر از مردم ماهشهر برای همدردی با جان‌باختگان حادثه متروپل آبادان گردهم آمدند. در تجمع میدان امام خمینی بندر ماهشهر مردم با سردادن شعار‌هایی علیه مقصرین و مسببیان حادثه آبادان خواستار محاکمه آن‌ها شدند.

بر اساس این گزارش در آبادان هم چند صد تن از مردم با تجمع در محدوده چهارراه امیرکبیر تا سه‌راه شهید منتظری در سوگ همشهریان خود به عزاداری پرداختند. «مسئول بی‌کفایت اعدام باید گردد» و «مرگ بر مسئول بی‌کفایت» عمده شعار‌های امروز مردم آبادان را تشکیل می‌داد.

بر اساس گزارش فارس از روز جمعه ورود به منطقه حادثه که توسط داربست و کانتینر‌های فلزی محدود شده است حتی برای خبرنگاران محدود شد و تنها نیرو‌های امداد و اورژانس در محدوده برج متروپل حضور دارند.

این خبرگزاری پیرامون علت خشونت در تجمع اعتراض مردم آبادان نوشت: باوجوداینکه دو شب گذشته تجمع مردم آبادان به‌طور مسالمت‌آمیز برگزار شد جمعه‌شب اصرار جمعیت برای ورود به محدوده برج تخریب‌شده متروپل اعتراض را به خشونت کشاند و پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و تیر هوایی مردم را از محدوده امدادرسانی متفرق کرد.

از برخی شهر‌های ایران نیز خبر‌ها و تصاویری منتشر شد که نشان می‌دهد مردم در همراهی و همدلی با مردم آبادان به خیابان آمدند و به عزاداری پرداختند.

به نوشته فارس در اهواز هم حدود دویست نفر در عزای مردم آبادان در مقابل کتابخانه مرکزی شمع روشن کردند. در گلستان شهدای اصفهان هم جمعی از آبادانی‌های مقیم این شهر هم‌زمان با قافله عزاداری امام صادق (ع) و با حضور در جوار مزار شهدا با بازماندگان این حادثه دردناک ابراز همدردی کردند. مردم شاهین‌شهر نیز در قافله عزای رئیس مکتب جعفری یاد درگذشتگان حادثه متروپل را گرامی داشتند. در انتهای این تجمع برخی افراد تلاش کردند با سر دادن شعار‌های سیاسی مراسم را به حاشیه بکشانند. در یزد هم صد‌ها تن با حضور در حسینیه امیرچخماق برای جان‌باختگان حادثه آبادان اشک ماتم ریختند و به سینه‌زنی در عزای امام ششم شیعیان و دمام زنی پرداختند.

توضیحات فرماندار

فرماندار ویژه آبادان از افزایش جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل به ۲۸نفر خبر داد. «احسان عباسپور» فرماندار ویژه آبادان در گفتگو با ایلنا درباره آخرین آمار جان‌باختگان در حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان گفت: «بر اساس آخرین اطلاعات، تعداد جان‌باختگان حادثه متروپل تاکنون به ۲۸نفر رسیده است. همچنین در این حادثه ۳۷نفر نیز مصدوم شده‌اند.»

فرماندار ویژه آبادان در پاسخ به این سوال که چه زمانی آواربرداری به پایان می‌رسد، خاطرنشان کرد: «سازه بسیار پیچیده است و در کنار آواربرداری که صورت می‌گیرد، بخشی از سازه نیز همچنان ناپایدار است و مجبور هستیم با تمهیدات خاصی پیش برویم. در برخی از مواقع با استفاده از تجهیزات سنگین و فوق سنگین کار می‌کنیم و در برخی از موارد نیز با استفاده از تجهیزات سبک کار را انجام می‌دهیم تا لرزش بر سازه ایجاد نشود؛ بنابراین زمان مشخصی نمی‌شود برای اتمام کار اعلام کرد. عباسپور درباره تخریب ساختمان متروپل نیز گفت: چنین چیزی صحت ندارد.»

فرماندار ویژه آبادان در واکنش به شنیده شدن صدای تیراندازی در شب گذشته (جمعه‌شب) گفت: «به سمت معترضان تیراندازی نشده و فقط تجمع صورت گرفت و پایان یافت.»

عباسپور در پاسخ به این سوال که حضور مردم چه تأثیری در روند امدادرسانی دارد؟ گفت: «مردم هم کمک می‌کنند، اما در بحث آواربرداری با توجه به اینکه کار تخصصی است، از مردم درخواست کردیم برای حفظ جان خود در امر آواربرداری حضور نداشته باشند.» وی در پاسخ به این سوال که آیا با کمبود تجهیزات یا امدادگر مواجه هستیم، گفت: «خیر، نه در بحث تجهیزات و نه در بحث نیرو‌های امدادی با کمبودی مواجه نیستیم.» از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار خویشتن‌داری عوامل انتظامی در برخورد با معترضان شده‌اند. آنان می‌گویند در شهر‌هایی خوزستان که هشت سال زیر خمپاره‌های دشمن بعثی بوده‌اند نباید حتی یک تیر هوایی هم علیه مردم شلیک شود. بااین‌حال مقامات رسمی درباره این سکوت کرده‌اند.

دعوت مردم به آرامش

آیت‌الله جنتی در پیامی خطاب به مردم آبادان آنان را دعوت به آرامش کرده است. رئیس مجلس خبرگان رهبری در پیام خود اعلام کرده: «حادثه دل‌خراش فروریختن ساختمانی در آبادان که موجب جان باختن عده‌ای از هم‌میهنان عزیز شد مایه تأسف و تأثر فراوان است. این‌جانب ضمن اعلام همدردی و عرض تسلیت به بازماندگان داغدار این حادثه تلخ و طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان این واقعه ناگوار، مردم شریف و خونگرم آبادان را به حفظ آرامش دعوت نموده، از دستگاه‌های امدادی می‌خواهم در روند امدادرسانی و آواربرداری تسریع نمایند. همچنین بر خواست افکار عمومی از دستگاه قضایی مبنی بر پیگرد قانونی و برخورد جدی با عاملین و مقصرین این رخداد سخت، تأکید می‌نمایم.»

بازداشت ۱۳ تن از مسببان

صادق جعفری چگنی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان در گفت‌وگویی اظهار کرد: «با دستور رئیس‌کل دادگستری استان، کارگروه ویژه‌ای جهت بررسی ابعاد مختلف این حادثه راه‌اندازی شده است تا ضمن برخورد لازم با عوامل این حادثه، پیگیری‌های لازم را در جهت جبران خسارت زیان دیدگان پیگیری کند.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما وی با بیان این‌که تاکنون ۱۳نفر از مسببان و مرتبطین با این حادثه بازداشت شده‌اند، افزود: «دادستانی مرکز استان خوزستان به‌عنوان مدعی‌العموم، ناظر بر حقوق عامه و مدافع منافع عمومی است و در همین راستا اقدامات حقوقی و قانونی را در دستور کار قرار داده است که نتیجه آن متعاقباً اعلام می‌شود.»

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان گفت: «هیات هفت نفره‌ای از کارشناسان خبره استان برای رسیدگی به موضوع و تعیین ابعاد حادثه، تعیین‌شده و کار خود را آغاز کرده‌اند. در جهت جبران ضرر و زیان وارده به حقوق عمومی و اشخاص زیان‌دیده، برخی اموال شناسایی و توقیف‌شده است.»

صادق جعفری چگنی تصریح کرد: عزم دستگاه قضایی برخورد با همه مظاهر فساد است و با هر فرد در هر جایگاه و هر موضوعی که موجب تضییع حقوق بیت‌المال شود، با قاطعیت و در چارچوب قانون برخورد می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین