کد خبر: ۷۷۳۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
زمان پایان آواربرداری متروپل مشخص نیست

اعلام ۳۸ مفقودی متروپل از سوی خانواده‌ها | ۳ پیکر مجهول‌الهویه هستند

در هفتمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان که در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شده است، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.
اعلام ۳۸ مفقودی متروپل از سوی خانواده‌ها | ۳ پیکر مجهول‌الهویه هستند
آفتاب‌‌نیوز :

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جانباخته اند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.

فسخ چند قرارداد هلدینگ مالک متروپل به دلیل طی نکردن مراحل قانونی

رئیس سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به فسخ چند قرارداد هلدینگ عبدالباقی در چند ماه گذشته گفت: این‌ها پروژه‌هایی بوده که زمین آن‌ها به نام منطقه آزاد بوده است و در مدیریت قبل به وی واگذار شده بود و مراحل قانونی آن طی نشده بود.

محمدرضا اسکندری در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه ساختمان متروپل در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد، آیا گزارش‌هایی در خصوص وضعیت متروپل به منطقه آزاد اروند داده شده بود؟ اظهار کرد: یکی از گرفتاری‌های مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد اروند این بوده که ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه ششم سازمان منطقه آزاد را در آن منطقه به عنوان دستگاه اول حاکمیت معرفی کرده است، اما دستگاه‌های دیگر تا امروز از این قانون تبعیت نکرده‌اند؛ یعنی درباره تمام اتفاقاتی که در ارتباط با این ساختمان اتفاق افتاده از جمله صدور مجوز، نظارت و... و گزارش‌هایی که سازمان‌ها داده‌اند، هیچ رونوشتی به منطقه آزاد زده نشده است. اگر آن قانون اجرا شود، قاعدتا نظارت با منطقه آزاد است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد این اختیار را ندارد که نظارت کند و دستگاه‌ها پاسخگوی منطقه آزاد نیستند. دستگاه‌های اجرایی هیچ وقت نپذیرفته‌اند که قانون را اجرایی کنند. قاعدتا دستگاه‌های ناظر و قانونگذار باید دستگاه‌ها را بازخواست کنند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند. قانون صریح قید کرده است. در ارتباط با برخی تخلفات با شهرداری آبادان مکاتبه کرده‌ایم، اما هیچ پاسخی به ما ندادند. به ناچار این مساله را برای پیگیری به دستگاه قضایی گزارش دادیم.

رئیس سازمان منطقه آزاد اروند گفت: درباره نظارت منطقه آزاد، قانون وجود دارد، اما هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی این را نپذیرفته‌اند. اکنون در دولت، کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شده برای اینکه این مساله را تعیین تکلیف کند. وقتی دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند، قاعدتا باید گزارش دهیم و گزارش داده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت متروپل عنوان کرد: این ساختمان تماما پیش از ۹۹ اجرایی شده است البته دستگاه‌های ناظر، راه و شهرسازی و نظام مهندسی گزارش داده‌اند. اگر قانون رعایت شود، قاعدتا این دستگاه‌ها ابزار اجرایی منطقه آزاد هستند، زیرا باید تحت مدیریت منطقه آزاد باشند، اما از آنجا که قانون را نپذیرفته‌اند، هیچ کدام از گزارش‌ها را به منطقه آزاد ارجاع نمی‌دهند تا منطقه آزاد به عنوان مدیر اول دولت در منطقه پیگیری کند.

اسکندری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: از اسفندماه ۱۴۰۰ که من آمدم، دیدم که هلدینگ عبدالباقی قبلا سه قرارداد بسته بود که پس از بررسی دیدیم خلاف قانون است و برای فسخ آن پیگیری کردیم که فسخ شد. این‌ها پروژه‌هایی بوده که زمین آن‌ها به نام منطقه آزاد بوده است و در مدیریت قبل به وی واگذار شده بود و مراحل قانونی آن طی نشده بود.

چند قرارداد هلدینگ عبدالباقی خلاف قانون بودند / تکذیب نجات یک نفر از زیرآوار

تکذیب بیرون آوردن یک نفر زنده از زیر آوار متروپل

فرماندار آبادان گفت: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان بامداد یکشنبه ۸ خردادماه اظهار کرد: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، وی با بیان اینکه تعداد جانباختگان این حادثه تاکنون به ۲۹ نفر رسیده است، افزود: مردم اخبار حادثه متروپل را از منابع رسمی دنبال کنند.

ریزش متروپل حاصل طمع افرادی است که برای سود بیشتر با جان مردم بازی کردند

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها گفت: ریزش ساختمان متروپل در آبادان نتیجه طمعی است که به دلیل کمبود قوانین بازدارنده، عدم نظارت دقیق و فساد نهادینه شده در تار و پود سیستم‌های معیوب ایجاد شده است.

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان در حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان، تاکید کرد:

«حادثه تلخ فرو ریختن ساختمان در آبادان حاصل طمع طماعانی است که برای چند تومان بیشتر، حاضر شدند با جان مردم بازی کنند. طمعی که به دلیل کمبود قوانین بازدارنده، عدم نظارت دقیق و فساد نهادینه شده در تار و پود سیستم‌های معیوب ایجاد شده است. بار دیگر این حادثه غمبار و تلخ را به مردم عزیز ایران به ویژه مردم داغدیده آبادان تسلیت عرض می‌کنم و قطعا تمام تلاش خود را به کار خواهم بست تا با اصلاح قوانین و تقویت نظارت‌های بازدارنده در حد توان و وسع، احتمال وقوع حوادث مشابه را به حداقل برسانیم.

برخورد عبرت آموز با مقصرین حادثه در هر جایگاه و مسئولیت که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم دستشان به خون مردم بیگناه آلوده است، خواسته به حق و غیرقابل چشم پوشی است.»

ظهر روز دوشنبه هفته گذشته مجتمع تجاری "متروپل" در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جان باخته اند و تعدادی مصدوم شده اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

از زمان وقوع این حادثه مقامات مختلفی از جمه احمد وحیدی وزیر کشور، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئیس کمیسیون عمران مجلس به همراه جمعی از نمایندگان برای بررسی ابعاد سانحه در محل ریزش ساختمان متروپل حضور یافته اند.

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شهرداری آبادان، نقش اصلی را در وقوع این سانحه داشته است.

الهیان: دستگاه قضایی اشد مجازات برای مسببان فاجعه انسانی متروپل در نظر گیرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دستگاه قضا اشد مجازات برای مسببان فاجعه انسانی متروپل در نظر گیرد.

زهره الهیان نماینده تهران با اشاره به فروریختن ساختمان اداری - تجاری متروپل در شهر آبادان در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت:

«کاروان راهیان نور به خوزستان می‌رود، گویی این سرزمین، راهی است، بسوی نور..
‏آبادان، خرمشهر، دزفول...
‏تسلیت به مردم شریف خوزستان و آبادان،
‏مجلس وظیفه خود می‌داند از مسببان وضع موجود تا حصول نتیجه پیگیری مجدانه نماید.
‏دستگاه قضا اشد مجازات برای مسببان این فاجعه انسانی در نظر گیرد.»

او در این توییت از هشتگ «متروپل‬⁩» استفاده کرد.

ساختمان ۱۰ طبقه متروپل ظهر روز دوم خردادماه در آبادان، فرو ریخت. بر اثر این حادثه تاکنون ۲۹ نفر جان باخته اند و تعدادی نیز مصدوم شده اند.

در هفتمین روز از حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جستجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد.

استاندار خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت جست‌وجوی پیکر‌های مفقودان حادثه متروپل گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

صادق خلیلیان در حاشیه حضور در ساختمان متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه‌ای که بعد از ظهر دیروز با حضور وزیر کشور برگزار شد، قرار شد بعد از مقاوم‌سازی ساختمان در چهار جبهه کار آواربرداری را انجام دهیم.

وی افزود: در حال حاضر این چهار جبهه کاری فعال شده‌اند و از چهار جهت به مناطق حساس رسیده‌ایم. امیدواریم هر چه سریع‌تر با توجه به خطراتی که در خصوص ریزش متروپل وجود دارد بتوانیم کار آواربرداری را انجام دهیم و پیکر‌های گرفتار زیر آوار را خارج کنیم.

استاندار خوزستان گفت: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

خلیلیان ادامه داد: تاکنون پیکر ۲۹ نفر از زیر آوار خارج شده است. از این ۲۹ نفر، سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. همچنان در حال جست‌وجو برای پیدا کردن باقی پیکر‌ها هستیم و تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا درخواست آخرین خانواده‌ای که ادعا دارد فردی بر اساس مستندات در زیر آوار هست را پیگیری و پیکر‌ها را خارج کنیم.

وی افزود: تمام مناطق احتمالی که ممکن است این پیکر‌ها در منطقه حضور داشته باشند را شناسایی کرده‌ایم و کار آواربرداری بر این نقاط متمرکز شده است.

نظام مهندسی باید بتواند در برابر تخلفات احتمالی شهرداری‌ها بایستد

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: باید اختیار لازم به مجموعه نظام مهندسی داده شود تا اگر شهرداری‌ها در اجرای قواعد و ضوابط فنی تعیین شده در ساخت و ساز کوتاهی کرد این مجموعه بتواند در دادسرا و دستگاه قضایی طرح موضوع کرده و با جدیت از حقوق مردم دفاع کند.

غلامرضا شریعتی درباره درس‌هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل گرفت، بیان کرد: اولین درسی که باید از وقوع این حادثه بگیریم این است که باید قواعد و الزاماتی که در حوزه ساخت و ساز در نظر گرفته شده است را جدی تلقی کنیم. تذکراتی که از سوی ناظران ساختمان داده می‌شود باید با جدیت دنبال شده تا اصول کار بر اساس استاندارد‌های فنی و مهندسی پیش رود.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته بعدی این است که باید یک سامانه‌ای تعریف شود و در آن اصول فنی ساختمان‌هایی نظیر مجتمع‌های تجاری، برج ها، هتل‌ها و تمام اماکنی که جمعیت بالایی در آن رفت و آمد دارند به صورت کاملا شفاف اعلام گردد. از سوی دیگر مسئله بسیار حائز اهمیت، کنترل و نظارت بر اجرای دقیق قواعد و ضوابط فنی تعیین شده است.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه کوتاهی شهرداری آبادان و اقدام مالک ساختمان در افزایش تعداد طبقات، بار بیشتری به ساختمان متروپل تحمیل کرد و به عاملی برای ریزش این ساختمان تبدیل شد. از سوی دیگر نقش سازمان نظام مهندسی نیز قابل توجه است. اگر قواعد و نظاماتی برای کنترل و نظارت بر بحث ساخت و ساز پیش بینی می‌شود، باید اختیار لازم به مجموعه نظام مهندسی داده شود تا اگر شهرداری کوتاهی کرد این مجموعه بتواند در دادسرا و دستگاه قضایی طرح موضوع کرده و با جدیت از حقوق مردم دفاع کند.

شریعتی در پایان تاکید کرد: در بازنگری قانون نظام مهندسی ساختمان باید این موضوع پیش بینی شود که اگر شهرداری‌ها پذیرای تذکرات مهندسین ناظران ساختمانی نبودند این نهاد بتواند از حق مردم دفاع کرده و جلوی تخلف را بگیرد.

تاکید معاون رئیس جمهور بر حمایت روانی و اجتماعی از خانواده‌های آسیب‌دیده متروپل

با حضور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در آبادان بر اجرای برنامه‌های حمایت‌های روانی و اجتماعی برای خانواده‌های آسیب‌دیده متروپل تاکید شد.

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست با روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی آبادان که به منظور اجرای برنامه‌های حمایتی روانی و اجتماعی از خانواده‌های آسیب‌دیده و بازماندگان حادثه متروپل آبادان برگزار شد، اظهار کرد: باید برای ابراز همدردی با مردم مصیبت‌زده خدمت ایشان می‌رسیدم و در کنار رساندن پیام تسلیت رئیس جمهور و همدردی ایشان که فرمودند که پیگیر امور تا حصول نتیجه هستند، بتوانیم بخشی از آلام مردم حادثه‌دیده آبادان را تسکین بدهیم.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی آبادان، وی اضافه کرد: در این جلسه هماهنگی مناسبی را با روانشناسان و مشاوران داشتیم تا بتوانیم پوشش روحی و معنوی خوبی را در این فضا داشته باشیم.

خزعلی ادامه داد: در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی آبادان آمادگی بسیار خوبی را برای همکاری در این حوزه داشت و با وجود اینکه شب گذشته روانشناسانی از تهران آماده عزیمت به این شهرستان بودند، ولی آبادانی‌ها پیام دادند که به لحاظ نیروی انسانی متخصص مشکلی وجود ندارد و اگر بعد‌ها کمبودی احساس شد از پایتخت نیز نیروی روانشناس به این منطقه اعزام می‌شود.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: در ادامه سفر به آبادان بازدید‌هایی انجام شد تا از خانواده‌هایی که سرپرست خود را در این مصیبت از دست دادند حمایت معنوی و مادی لازم صورت گیرد.

عبداله خوان‌زاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز در این جلسه گفت: کل پیکر دانشگاه علوم پزشکی آبادان و تمام ارگان‌های دست‌اندرکار در این مسیر در کنار عزیزان آسیب‌دیده و بازماندگان ایشان خواهند بود و در این مسیر ساماندهی خود را حفظ می‌کنیم. در راستای حمایت روحی و روانی و استمرار مشارکت بین‌بخشی، میزبان خزعلی و هیات همراه بودیم تا بیش از پیش در کنار خانواده‌های بازماندگان باشیم و در این راه نیز به نحو احسن خدمات‌رسانی کنیم.

نشست معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی آبادان با حضور معاون بهداشت، دانشجویی و فرهنگی و جمعی از مدیران گروه‌های ستادی در سالن اجتماعات معاونت بهداشت این دانشگاه برگزار شد.

زمان پایان آواربرداری متروپل مشخص نیست

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: نمی‌توانیم زمان مشخصی برای پایان آواربرداری متروپل اعلام کنیم، زیرا در هر مرحله آواربرداری باید کار جست‌وجو و نجات را نیز انجام دهیم.

وحید شعبانی با اشاره به آخرین وضعیت امدادرسانی در حادثه متروپل آبادان، اظهار کرد: مراحل آواربرداری و عملیات امدادی در متروپل ادامه دارد. نیرو‌های جمعیت هلال احمر خوزستان از ابتدای وقوع این حادثه در محل حضور دارند و آواربرداری وارد فاز جدیدی شده است. در دو محور شمالی و شرقی همزمان دو کار در حال انجام است؛ نخست اینکه به وسیله ادوات و تجهیزات سنگین، آواربرداری سازه‌های بتنی بزرگ به منظور دسترسی به پیکر‌های گرفتار در زیر آوار در حال انجام است. تیم جست‌وجو و نجات به همراه تیم‌های آنست (سگ‌های زنده‌یاب) و تیم‌های تخصصی در این زمینه نیز در حال تلاش برای پیدا کردن پیکر‌ها در زیر آوار هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: از نظر تجهیزات، ادوات، عوامل لجستیک و نیرو‌های انسانی در سطح استاندارد قرار داریم، اما طول کشیدن آواربرداری مربوط به برخی مشکلات است؛ نخست اینکه بخشی از سازه باقی‌مانده ناپایدار است و آواربرداری غیراصولی موجب می‌شود که سازه فرو بریزد و ابعاد حادثه را چند برابر کند بنابراین این مساله موجب شده کمی کار طول بکشد.  برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام شده که آواربرداری مانع رسیدن به پیکر‌ها نباشد. تلاش ما بر این است که با محوریت پیدا کردن پیکرها، کار آواربرداری انجام شود. نمی‌توانیم زمان مشخصی برای پایان آواربرداری متروپل اعلام کنیم، زیرا هر در مرحله آواربرداری باید کار جست‌وجو و نجات را نیز انجام دهیم. تلاش ما بر این است که در اولین فرصت در چند روز آینده این کار به سرانجام برسد.

معاون رئیس جمهور از محل حادثه متروپل بازدید کرد

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و مشاور وزیر کشور با حضور در آبادان، از محل حادثه متروپل بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان، امروز یکشنبه ۸ خردادماه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و زینب اختری مشاور وزیر کشور ضمن عیادت از مصدومان حادثه ساختمان متروپل آبادان با خانواده متوفیان دیدار و با آن‌ها ابراز همدردی کردند.

حضور و بازدید از محل حادثه، نشست با روانشناسان دانشگاه علوم پزشکی آبادان و داوطلبان تیم مداخلات خدمات سلامت روان در حادثه ساختمان متروپل از دیگر برنامه‌های معاون رئیس جمهور و مشاور وزیر کشور بود.

انجام روزانه اقدامات درمانی در محل حادثه متروپل

سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از انجام روزانه اقدامات درمانی در محل حادثه متروپل خبر داد.

عارف شرهانی اصل اظهار کرد: همچنان یک فروند بالگرد اورژانس اهواز، حدود ۵۰ آمبولانس و چهار اتوبوس آمبولانس که دو دستگاه از این تعداد از اهواز به محل حادثه اعزام شده‌اند، در منطقه حادثه متروپل مستقر هستند. ۱۲۰ نیروی اورژانس نیز مداوم در حال تعویض شیفت هستند.

سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در این مدت روزانه اقدامات درمانی در محل حادثه متروپل انجام می‌شود، گفت: خودروی عملیات فرماندهی ارتباطات تهران نیز به منظور مانیتورینگ و ارتباطات رادیویی در منطقه مستقر است. مرکز ICP پست فرماندهی امدادی نیز در منطقه مستقر است.

وی با اشاره به استقرار فرمانده میدان در منطقه آسیب به منظور بررسی سلامت آسیب‌دیدگان بیان کرد: در این مدت علاوه بر انجام اقدامات درمانی، مصدومان حادثه توسط آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ خوزستان به مراکز درمانی انتقال یافتند.

بررسی لحظه‌ای تغییرات سازه متروپل / کشف همه پیکرها، دقت می‌طلبد

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به روند آواربرداری در متروپل گفت: تا زمانی که مطمئن شویم که دیگر پیکر جان‌باخته‌ای در زیر لایه‌های زیر زمین وجود ندارد، به دنبال سرعت نیستیم؛ پس از اینکه مطمئن شدیم دیگر کسی زیر آوار نیست، با این حجم تجهیزات به کار گرفته شده، سرعت کار را بیشتر می‌کنیم.

محمدحسن نامی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت آواربرداری متروپل اظهار کرد: یکی از مواردی که در این روز‌ها مانع سرعت کار بود، وجود دو ساختمان در مجاورت و ساختمان مقابل محل واقعه بوده است.  هر لحظه بر اساس گزارش دوربین‌های نقشه‌برداری تغییرات بررسی می‌شود و در صورتی که تغییرات بیش از حد مجاز باشد، مجبور هستیم عملیات را متوقف کنیم و مقاوم‌سازی را انجام دهیم و سپس مجددا عملیات آواربرداری را آغاز کنیم. یکی دیگر از موانع کار این است که هنوز آمار دقیقی از افراد موجود در محل حادثه در دست نیست بنابراین کشف همه پیکرها، دقت در کار را می‌طلبد. تا زمانی که مطمئن شویم که دیگر پیکر جان‌باخته‌ای در زیر لایه‌های زیر زمین وجود ندارد، به دنبال سرعت نیستیم؛ پس از اینکه مطمئن شدیم دیگر کسی زیر آوار نیست، با این حجم تجهیزات به کار گرفته شده، سرعت کار را بیشتر می‌کنیم.

وی با اشاره به خطر ریزش سازه بیان کرد: در حال مقاوم‌سازی هستیم؛ هر لحظه‌ای که دوربین‌ها حتی خطر مختصری را گزارش می‌دهند، عملیات متوقف و مقاوم‌سازی بیشتر می‌شود که تا زمانی که عملیات جست‌وجو انجام می‌شود، سازه ریزش نکند. از نظر تجهیزات کمبودی نداریم و حتی بیش از حد نیاز تجهیزات وجود دارد و برخی از تجهیزاتی که اکنون داریم در سطح کشور منحصر به فرد هستند.

برخورد قاطع با افراد متخلف در ساخت متروپل از تکرار این حوادث جلوگیری می‌کند

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نتیجه اغماض و مماشات در برخورد با تخلفات ساختمانی، تکرار حوادث تلخی نظیر متروپل و پلاسکو می‌شود.

محمد صالح جوکار با اشاره به درس‌هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، بیان کرد: این حوادث ناشی از عدم مسئولیت و ایفای دقیق و به موقع وظایف از سوی مجریان و ناظران پروژه می‌باشد. زمانی که وظیفه‌ای به یک فرد داده می‌شود باید به تعهد خود پایبند بوده و به طور کامل وظیفه خود را اجرایی کند. اگر مماشاتی در کار باشد هزینه آن را مردم و دولت خواهند پرداخت. در حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان یا آتش سوزی ساختمان پلاسکو در تهران کوتاهی افرادی که مسئولیت نظارت بر اجرای دقیق الزامات فنی را داشتند، مشهود است. اگر این روند ادامه یابد ما شاهد تکرار چنین حوادث تلخی خواهیم بود. زمانی که مسئولان مربوطه به وظایف خود عمل نکنند و حتی هیچ نهادی از این افراد خاطی توضیحی نخواهد، شاهد تکرار این حوادث تلخ خواهیم بود. به هیچ عنوان اغماض و مماشات در برخورد با تخلفات ساختمانی نباید صورت گیرد چراکه نتیجه آن جان افراد زیادی را تهدید می‌کند. باید برخورد جدی با عواملی که در ریزش ساختمان متروپل نقش داشتند صورت بگیرد. افرادی که به طور مستقیم تخلف کرده یا در انجام تخلف همکاری داشتند و یا ترک فعل انجام دادند باید مواخذه شوند. نتیجه تخلف گروهی از افراد هزینه سنگینی را به کشور تحمیل کرد. این هزینه مادی نبود بلکه هزینه اجتماعی و روانی بود. دستگاه قضایی باید یکبار برای همیشه با افرادی که مماشات کردند و این حادثه اتفاق افتاد برخورد کند تا درس عبرتی باشد. قانون در بحث ضوابط فنی ساخت و ساز کاملا شفاف است. صدور پروانه ساخت باید با تایید نظام مهندسی ساختمان بوده و بر همه مراحل ساخت نظارت دقیق داشته باشد.

وی افزود: آن نقشه‌ای که بر اساس آن پروانه صادر می‌شود، ملاک ساخت ساز است. در بحث ساختمان متروپل گفته می‌شود بعد از صدور پروانه چندین طبقه به ساختمان اضافه شده است. اکنون سوال این است که چرا شهرداری جلوی اجرای این پروژه را نگرفته است؟ نهاد‌های نظارتی چرا ورود پیدا نکرده اند. مهندس ناظر در برابر این تخلف چه کار کرده است؟ مردم باید در جریان جزئیات برخورد با متخلفان این پروژه قرار بگیرند.

آب به آبادان تغییر کرد! /همدردی دیوارنگاره میدان ولیعصر با قربانیان متروپل

دیوارنگاره میدان ولیعصر که در ابعاد بزرگی بر اساس موضوعات روز، نصب می‌شود، بامداد ـ یکشنبه ـ هشتم خرداد ماه همزمان با اعلام عزای عمومی در کشور تغییر شکل داد.

دیوارنگاره میدان ولیعصر که با توجه به ابعاد بزرگش و قرار گرفتن در یکی از معابر مهم شهر تهران، همواره مورد توجه خیل عظیمی از مردم قرار می‌گیرد، این بار طرحی را برای همدردی با مردم آبادان در معرض دید قرار داده است.

این طرح در حالی بامداد یکشنبه ـ هشتم خرداد ماه ـ نصب و در معرض دید مخاطبان قرار گرفته که پیشتر گفته می‌شد قرار است دیوارنگاره جدید به طرحی با موضوع آب اختصاص پیدا کند.

خانه طراحان انقلاب اسلامی وظیفه تهیه و نصب این دیوارنگاره‌ها را برعهده دارد. این دیوارنگاره با شعار «کا_همدردتم» و با قطعه شعری از حسن صنوبری طراحی، چاپ و نصب شد؛ «مانده در آوار همراه تن تو، جان من / آه آبادان! عروس خاک خوزستان من»

مجری طرح این دیوارنگاره، مؤسسه فرهنگی هنری آب و آینه و ایده‌پرداز آن محمد فرشادیان است. محمد فرشادیان و محمد متقی منش طراحان گرافیک این دیوارنگاره هستند و امین نظری عکاسی این طرح را برعهده داشته است.

استاندار خوزستان از خبرنگاران متروپل تقدیر کرد

ساعت ۱۶:۳۳؛ استاندار خوزستان با حضور در محل استقرار خبرنگاران در آبادان از تلاش‌های آن‌ها در پوشش اخبار حادثه متروپل قدردانی کرد.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان ظهر امروز (۸ خردادماه) با حضور در مسجد محل استقرار خبرنگاران رسانه‌های مختلف که برای پوشش اخبار حادثه "متروپل" در آبادان مستقر شده‌اند، از تلاش‌های اصحاب رسانه تقدیر کرد.

خبرنگاران نیز مشکلات و دغدغه‌های خود در زمینه‌های مختلف در پوشش اخبار متروپل را بیان کردند و استاندار خوزستان نیز قول پیگیری و رفع مشکلات را داد.

نماینده، ولی فقیه در خوزستان از آواربرداری متروپل بازدید کرد

نماینده، ولی فقیه در خوزستان از روند آواربرداری در محل حادثه متروپل بازدید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد بعد از ظهر امروز (۸ خردادماه) در هفتمین روز از حادثه متروپل، مجددا از محل این حادثه بازدید کرد.

موسوی‌فرد در این بازدید، در جریان آخرین وضعیت عملیات آواربرداری در محل حادثه قرار گرفت.

آواربرداری و جست‌وجوی پیکر‌های گرفتار در زیر آوار متروپل همچنان ادامه دارد.

سینما‌های بهمن سبز خوزستان روز دوشنبه تعطیل هستند

ساعت ۱۷:۱۸؛ به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و به مناسبت هفتمین روز از این سانحه دلخراش کلیه سینما‌های بهمن سبز خوزستان در روز (دوشنبه ۹ خرداد) تعطیل شدند.

مدیر امور سینمایی بهمن‌سبز خوزستان ضمن تسلیت و تعزیت به مناسبت جان باختن جمعی از شهروندان آبادان در حادثه ریزش یکی از ساختمان‌های برج دوقلوی متروپل اظهار کرد: این فاجعه تاسف‌بار تمام قلب ملت ایران اسلامی به ویژه مردم انقلابی، مقاوم و همیشه در صحنه آبادان را داغدار و عزادار کرد.

میلاد تفت‌آشیان افزود: پیام رهبر معظم انقلاب در زمینه برخورد قاطع با متخلفان فصل‌الخطاب بود و امروز خواسته به حق مردم آبادان و ملت شریف ایران اسلامی از دستگاه قضایی نیز اشد مجازات برای مسببان و متخلفان این حادثه غم‌انگیز است تا دیگر شاهد چنین سانحه‌هایی که جان و مال شهروندان را در خطر بیندازد نباشیم.

وی همچنین از تعطیلی سینما‌های بهمن سبز خوزستان در روز (دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱) خبر داد و اضافه کرد: پیرو هماهنگی و پیگیری‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان، به منظور گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان و تسلی خاطر بازماندگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و به مناسبت هفتمین روز از این سانحه دلخراش کلیه سینما‌های بهمن سبز خوزستان در روز دوشنبه تعطیل خواهند بود.

تفت‌آشیان بیان کرد: همچنین پیش‌تر نیز با توجه به ریزش ساختمان متروپل در روز (دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱) کلیه برنامه‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان که به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر قهرمان در نظر گرفته شده بود لغو شد.

«خندوانه» و چند برنامه نسیم به احترام آبادان پخش نمی‌شوند

برنامه «خندوانه» و تعدادی از برنامه‌های شبکه نسیم به احترام جان‌باختگان حادثه فرو ریختن مجتمع متروپل آبادان پخش نمی‌شوند.

 روابط عمومی شبکه نسیم اعلام کرد: به اطلاع می‌رساند به احترام جان‌باختگان حادثه فروریختن مجتمع متروپل آبادان و اعلام عزای عمومی از سوی دولت، امشب (یکشنبه ۸ خردادماه)، برنامه‌های «با بابا»، «شکرستان»، «شوتبال» و «خندوانه» پخش نخواهند شد.

عمده انتظار داغداران متروپل، مجازات مسببان حادثه است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به روند آواربرداری متروپل گفت: مردم و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا کار با جدیت بیشتری انجام شود و بتوانیم افراد مانده در زیر آوار را به خانواده‌هایشان برسانیم و آرامش را به آن‌ها بازگردانیم.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور امروز یکشنبه ۸ خردادماه در حاشیه سفر به آبادان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این سفر به دیدار خانواده جانباختگان حادثه متروپل رفتیم و پای درد و دل‌هایشان نشستیم تا پیگیری لازم را در جهت تحقق خواسته‌های آن‌ها انجام دهیم.

به گزارش استانداری خوزستان، وی عنوان کرد: بسیاری خانواده‌های حادثه‌دیدگان صبر و تحمل این مصیبت را نداشتند در این میان مادرانی بودند که همه خانواده خود اعم از همسر و فرزندان‌شان را از دست دادند و مشاهده این صحنه‌ها دردناک بود.

خزعلی در رابطه با فعال‌سازی گروه‌های مشاوره و روانشناسان برای تسکین آلام خانواده‌های داغدار بیان کرد: پس از برگزاری جلسه با گروه‌های مشاور و روانشناسان بنا شد تا پشتیبانی‌هایی را از نظر معنوی و روحی از این خانواده‌ها داشته باشند و ضمن تقسیم کار به صورت پیوسته با خانواده‌های حادثه‌دیدگان در ارتباط باشند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تصریح کرد: در این جلسه بنا شد تا لیستی از نیاز‌های مادی و معنوی خانواده‌های حادثه نیز تهیه شود تا حمایت‌های لازم از آن‌ها به عمل آید.

وی با اشاره به رضایتمندی مصدومان حادثه از نوع خدمت‌رسانی درمانی در بیمارستان افزود: با توجه به تعداد کم مصدومان حادثه، اما رضایتمندی از خدمات درمانی بیمارستان در آن‌ها دیده می‌شد.

خزعلی در خصوص گلایه‌های مردم از سرعت آواربرداری ادامه داد: در روز‌های ابتدایی ریزش متروپل به دلیل ناپایداری سازه، امکان ریزش مجدد و جلوگیری از فاجعه‌ای دیگر نیرو‌ها نمی‌توانستند خود را به سازه نزدیک کنند؛ مردم و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا کار با جدیت بیشتری انجام شود و بتوانیم افراد مانده در زیر آوار را به خانواده‌هایشان برسانیم و آرامش را به آن‌ها بازگردانیم.

وی در رابطه با انتظارات خانواده‌های داغدار از دولت ابراز داشت: عمده‌ترین انتظار آن‌ها مجازات مسببان و دست‌اندرکاران این حادثه است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: با دستوری که از سوی وزارت کشور از جمله رئیس جمهور ابلاغ شد امیدواریم که دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم و استحکام ساختمان‌ها مدنظر قرار گیرد.

خزعلی در پایان اظهار کرد: فضای خانواده‌های خوزستان را در این شرایط سخت غیرتمندانه، صمیمی و صبورانه دیدیم؛ این فضا تداعی کننده ۸ سال دفاع مقدس بود که با وجود همه دردها، رنج‌ها و مصائب و مشکلات آن دوران همان آبروداری و غریتمندی در رفتار مردم دیده می‌شد.

بسیج امکانات آبفا خوزستان برای آواربرداری ساختمان متروپل آبادان

مدیرعامل آبفا خوزستان گفت: از ابتدای شروع حادثه در کنار ارائه خدمات به مردم شریف استان، آبفا خوزستان همه امکانات خود را از قبیل ماشین آلات سنگین و اکیپ‌های حوادث آب و فاضلاب را برای کمک به آواربرداری در ساختمان متروپل بسیج کرده و آماده هر نوع همکاری است.

محمدرضا کرمی نژاد امروز، ۸ خردادماه در حاشیه بازدید میدانی از محل حادثه متروپل آبادان اظهار کرد: از ابتدای شروع حادثه در کنار ارائه خدمت به مردم شریف استان، آبفا خوزستان همه امکانات خود را از قبیل ماشین آلات سنگین و اکیپ‌های حوادث آب و فاضلاب را برای کمک به آواربرداری در ساختمان متروپل بسیج کرده و آماده هر نوع همکاری است.

وی افزود:همچنین ادارات آبفا آبادان و خرمشهر در آماده باش کامل بسر می‌برند و اکیپ‌های شیفت به صورت شبانه روزی امکانات لازم را در اختیار فرمانده میدان قرار داده اند و تاکید شده برای کمک نباید از هیچ تلاشی دریغ کنند.

مدیرعامل آبفا خوزستان بیان کرد: پیکورسنگین، بیل مکانیکی، تانکر ۱۵ هزار لیتری و انواع الکتروپمپ تحویل فرمانده میدان در شهرستان آبادان شده است که برای آواربرداری از آن استفاده شود و اکیپ‌های عملیاتی آب و فاضلاب برای تخلیه آب‌های سطحی و حوادث در محل حضور مستمر دارند و عملیات به صورت دائم انجام می‌شود.

کرمی نژاد تصریح کرد: با اقدامات انجام شده آبرسانی به مناطق روستایی استان که دچار بحران کم آبی هستند در حال انجام است، چرا که دولت مردمی عزمی راسخ برای حل مشکلات خوزستان به ویژه در بخش آب فاضلاب و آبرسانی روستا‌ها جزم کرده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون آبرسانی به ۱۶۰ روستا در مناطق مختلف استان خوزستان به پایان رسیده و این در حالی است که سال گذشته یک هزار و ۱۰۱ روستای خوزستان آبدار شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان خاطرنشان کرد: با همکاری دولت و مساعدت وزیر نیرو یکی برنامه‌های شرکت آبفا استان آبرسانی به ۲ هزار و ۶۱۲ روستا است که پیش بینی می‌شود تا سال آینده اجرای آن‌ها به پایان برسد و تلاش ما این است تا پایان سال جاری روستای بدون آب در خوزستان وجود نداشته باشد.

نیرو‌های مسلح از دقایق اول برای کمک‌رسانی وارد عرصه متروپل شدند

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای مدیریت حادثه متروپل حضور دارند، ولی به صورت برجسته واقعا نیرو‌های مسلح از همان دقایق اول برای کمک‌رسانی وارد عرصه شدند.

سردار حسن شاهوارپور اظهار کرد: بعد از اتفاق دلخراش پیش آمده در شهرستان آبادان همه پای کار آمدند از جمله پلیس که مسئولیت بسیار سنگینی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، وی با بیان اینکه در چنین حوادثی احتمال ریزش مجدد وجود دارد، افزود: علاوه بر کمک‌رسانی به حاضران در محل حادثه، ماموران پلیس به صورت ویژه برای ورود و خروج، مهار مسیر‌های ورودی، کنترل و هدایت جمعیت، کمک به مصدومان در صحنه حضور دارند و در حال کمک‌رسانی هستند.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: از تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان زحمتکش مجموعه انتظامی تشکر می‌کنم و آرزوی سلامتی برای همه عزیزان دارم. همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای مدیریت حادثه متروپل حضور دارند، ولی به صورت برجسته واقعا نیرو‌های مسلح از همان دقایق اول برای کمک‌رسانی وارد عرصه شدند.  قرارگاه خاتم سپاه نیز با همه امکانات مهندسی وارد عمل شد تا با تسریع عملیات آواربرداری، مردم نگرانی نداشته باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین