کد خبر: ۷۷۳۷۶
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۸
فریبرز رئیس دانا:

مرکز آمار استقلال خود را حفظ کند

اقتصادانان دولت دیدگاه‌های کاملا محدود و قدیمی دارند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فریبرز رئیس دانا گفت: «روش آمارگیری مربوط به آمار بیکاری روشی نادرست و بسیار گمراه کننده است».

رئیس دانا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد وصنعت آفتاب، درباره اعلام نرخ 9.6 درصدی نرخ بیکاری از  سوی رئیس مرکز آمار کشور اظهار داشت:‌ «این نوع روش آمارگیری از این حیث که مسئولان تصمیم‌گیری را به چاره‌جویی برنمی‌انگیزد و آنها با خیال راحت پشت میزها از تکاپو باز می‌مانند، روش نادرستی است».

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: «دلیل پافشاری دولت این است که در الاکلنگ قرارناپذیر تورم و بیکاری تصمیم گرفته است تا بیکاری را مهار کند و پذیرفته است که نمی‌تواند روی این الاکلنگ دو هدف را ترغیب کند و در دو جبهه به تلاش و مبارزه اقتصادی بپردازد».

وی با بیان نشانه‌های به وجود آمدن شدت بحران در کشور، افزود: «تمامی وعده‌ها، دلایل سیاسی و روش‌های غلطی که دولت بر آن پافشاری می‌‌کند، همه نشان دهنده این است که احتمالا در آینده هم با بحران روبرو خواهیم بود».

رئیس دانا گفت: «دولت پذیرفته که در این الاکلنگ یا جانب تورم را بگیرد یا جانب بیکاری در حالی که دانش اقتصاد مدرن که ریشه‌گرا هست، حقایق را در واقعیت‌های پدیدآورنده‌اش جستجو می‌کند و سیاستی اتخاذ می‌کند که به هر دو هدف در جا حمله می‌کند بدون اینکه نیرو از دست دهد».

وی ادامه داد: «زمانی که اقتصاد مدرن این حمله را انجام می‌دهد، خود را در خدمت رفاه اجتماعی قرار داده نه فقط در خدمت سودهای بساز و بفروشی، دلالی یا طرح‌های زود بازده که تاثیری هم روی اشتغال ندارد و بیشتر رضایت خاطر صاحبان سرمایه‌ی ویژه را جلب می‌کند و دولت برای اینکه این جنبه را بپوشاند ظاهری مردم گرا و عدالت‌گرا و مهرورزانه به خود می‌گیرد».
رئیس دانا با بیان این مطلب که «چارچوب اقتصادانان دولت دیدگاه‌های کاملا محدود و قدیمی دارند»، اظهار داشت: «به همین سبب در درجه اول آمارهایی مربوط به بیکاری که از دفتر مرکز آمار می‌آید بیرون نادرست است».

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «شمار زیادی از زنان را در این نحوه آمارگیری از رده جمعیت فعال خارج می‌‌کنند و می‌گویند آنها خانه‌دار هستند، درست است که این جمعیت را از مخرج یک کسری بیرون می‌آورند ولی همان را با اثر بیشتر از صورت کسر هم بیرون می‌آورند».

رئیس‌دانا ادامه داد: «نرخ بیکاری عبارت است از حاصل تقسیم شمار بیکاران بخش بر جمعیت فعال ضربدر صد. و با خارج کردن تعدادی از زنان در آمارگیری نه تنها مخرج کسر را کوچک می‌کند بلکه صورت کسر را به مراتب کوچکتر می‌کند در نتیجه نرخ بیکاری به طور مصنوعی به اصطلاح اقتصاددانان چند برآوردی پیدا می‌کند».

وی دلیل ادامه این روش از سوی دولت را این گونه بیان می‌کند: «دولت وعده داده است من به سمت عدالت و اشتغال می‌روم و از طرفی گفته است نمی‌توانم دو اختلال مهم اقتصادی یعنی بیکاری و تورم را با هم نشانه ‌گیری کنم».

رئیس‌دانا تاکید کرد: «ما می‌توانیم و قادر به اجرای آن هستیم، ولی دولت در دست کس دیگری است».

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با بیان اینکه مرکز آمار نباید به این دلیل که بودجه‌اش را دولت تامین می‌کند جانب دولت را بگیرد، اظهار داشت: «مرکز آمار گویا خود را خدمتگزار دولت می‌‌داند نه به عنوان مرکز آماری مستقل که باید به درستی در خدمت محققان پژوهشگران و کارشناسان باشد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین