کد خبر: ۷۷۳۸۴
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۳
در توجیه برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی عنوان شد

تشریح اوضاع اقتصادی در خشکسالی 87

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از رای‌دهندگان به برداشت معادل ریالی 45 هزار ریال از حساب ذخیره ارزی درباره دلایل این مصوبه مجلس به تشریح خسارات ناشی از خشکسالی و سرمازدگی و تاثیر آن بر اقتصاد در سال جاری پرداخت.

سیدنجیب حسینی گفت: «تا به حال حدود 6 تا 7 بار لایحه برای برداشت از حساب ذخیره ارزی از سوی دولت به مجلس ارائه شده است که می‌توان گفت در میان آنها همین لایحه 45 هزار میلیارد ریالی واقعاً ضرورت داشته است». 

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب افزود: «من در مجلس نیز در دفاع از این لایحه سخن گفتم و دلیل آن این بود که چنین مبلغی می‌تواند کمکی به دولت برای مقابله با آثار خشکسالی باشد. از سوی دیگر اکنون فصل آمادگی کشاورزی در سال 87 و 88 است و برای این منظور نیاز جدی به نهاده‌های زراعی، کود، بذر و غیره وجود دارد».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «سال گذشته بخش کشاورزی ما دچار مشکلات بسیاری از جمله سرمازدگی شد. همچنین امسال 93 درصد از مساحت کشور دچار خشکسالی شده است. اکثر دا‌م‌ها نیز به دلیل خشکسالی در مرحله کشتار قرار گرفته‌اند».

وی افزود: «همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 87 حدود 5 میلیون تن کمبود گندم داشته باشیم که باید از خارج وارد شود. این در حالی است که حتی 6 میلیون تن گندم تولیدی نیز در اختیار دولت نیست و بخش خصوصی آن را از پیش خریداری کرده است».

حسینی تصریح کرد: «در ارتباط با محصول برنج در سال 87 با کاهش تولید روبرو می‌شویم و تولید داخلی روغن نباتی نیز 17 درصد کاهش خواهد یافت».

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشتم تاکید کرد: «رای نمایندگان مجلس به برداشت از حساب ذخیره ارزی جهت تامین امنیت غذایی مردم بود و اساساً راه دیگری وجود نداشت». 

حسینی با بیان اینکه مجلس در ماه‌های گذشته در ابتدا یک فوریت این لایحه را تصویب کرد و پس از بررسی در کمیسیون‌های تخصصی رای به دو فوریت جزئیات آن داد اظهارداشت: «مجلس با تغییر بخش‌هایی از لایحه با رای خود جزئیات استفاده از این مبلغ را دقیقاً مشخص کرده است».

وی در پاسخ به اینکه چرا دولت چنین نیازی را در بودجه 87 پیش‌بینی نکرده بود؟ گفت: «در بودجه سال 87 خشکسالی و سرمازدگی قابل پیش‌بینی بود اما مبلغ ریالی خسارات ناشی از آن هنوز برآورد نشده بود و دولت برای جبران خسارات وارده راه دیگری جز ارائه این لایحه و واردات مواد غذایی نداشت».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین