کد خبر: ۷۷۴۱۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵

بازتاب آمار کاهش نرخ بیکاری در کجا است؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمارهای رسمی که اخیراً دولت درباره بیکاری ارائه کرده است همواره حکایت از کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال داشته است. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند که هر آمار اقتصادی باید بازتاب حقیقی خود را در جامعه داشته باشد.

برهمین اساس دکتر بهمن آرمان، اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تحلیل خود را از چنین آمارهایی که در دولت نهم بسیار انتشار یافته بیان کرده است که در پی می‌آید:

دکتر آرمان می‌گوید: «آثار آمارهای اقتصادی که از سوی دولت ارائه می‌شود باید در جامعه احساس شود، در مورد بیکاری نیز باید گفت زمانی نرخ بیکاری کاهش می‌یابد که سرمایه‌گذاری‌های مولد و فعالیت‌های عمرانی نظیر سدسازی، ساخت آزادراه‌ها و حتی فعالیت‌های بخش خدمات افزایش داشته باشند».

این استاد اقتصاد تاکید کرد: «همچنین در صورتی می‌توان پذیرفت که نرخ بیکاری کاهش یافته که سهم بیمه‌های اجتماعی اجباری افزایش یابند و در مورد بیمه بیکاری ارقام ثبت شده روند کاهنده‌ای داشته باشند».

دکتر آرمان تصریح کرد: «از آنجا که آمار دولت در مورد کاهش نرخ بیکاری مصادیق علمی ندارد و بازتاب آن در جامعه مشاهده نمی‌شود نمی‌توان آن را به سادگی پذیرفت و تنها به چنین آمارهایی اکتفا کرد».

وی با تاکید بر اینکه دولت عملکرد مثبتی در سرمایه‌گذاری‌های مولد اقتصادی نداشته است گفت: «اگر دولت تاکنون در این جهت اقدام اساسی داشته بهتر است فهرست آن را منتشر کنیم تا هم رسانه‌ها و هم کارشناسان از آن با اطلاع شوند در غیر اینصورت چگونه و با چه معیاری در مورد کاهش نرخ بیکاری آمار ارائه می‌شود».

این اقتصاددان همچنین به افزایش واردات اشاره و تاکید کرد: «در سه سال گذشته دولت با اتکا به سیاست کاهش تعرفه و حتی به حضور رساندن آن موجب افزایش واردات برای کنترل نرخ تورم‌اند که البته نتیجه آن معکوس بوده است».

وی ادامه داد: «از سوی دیگر ترکیب واردات کشور از مواد اولیه مورد استفاده در تولیدات داخلی به سمت کالاهای مصرفی ساخته شده در خارج سوق یافته به طوری که در سال گذشته شمش، فولاد، بنزین، لوله و پروفیل و ذرت به ترتیب بیشترین میزان واردات کشور در میان سایر کالاها را به خود اختصاص داده بودند. این به آن معنا است که دولت در این مدت استفاده درستی از درآمدهای افسانه‌ای نفت نداشته است».

دکتر آرمان همچنین به آمارهای وزیر صنایع در خصوص سرمایه‌گذاری در صنایع از طریق 6 میلیارد و 150 میلیون دلار از منابع حساب ذخیره ارزی اشاره کرد و گفت: «آقای وزیر در این سخنرانی اعلام کردند که در بخش فاینانس 36 طرح به ارزش 2/7 میلیارد دلار نهایی شده است. اما چون این ارقام و اعداد بدون اعلام جزئیات و به طور کلی گفته می‌شود و آثار و مصادیق آن در اقتصاد دیده نمی‌شود مورد تردید جدی قرار دارند».

وی در پایان تاکید کرد: «بهتر است دولت در کنار چنین آمارهایی فعالیت‌ و سرمایه‌گذاری‌های مولد خود را نیز تشریح کند تا عوامل تغییر و بهبود شاخص‌های اقتصادی برای کارشناسان نیز قابل لمس باشد»!
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین