کد خبر: ۷۷۴۴۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۶

سید حسن خمینی: امام راه‌حل هیچ مشکلی را از لوله تفنگ نمی‌دانست

یادگار امام گفت: انقلاب اسلامی یک پارادایم بزرگ را در حوزه مسأله فلسطین عوض کرد و گفتمانی را زدود و گفتمان دیگری را جایگزین کرد.
سید حسن خمینی: امام راه‌حل هیچ مشکلی را از لوله تفنگ نمی‌دانست
آفتاب‌‌نیوز :

جمعیت دفاع از ملت فلسطین و فعالان، سازمان‌های مردم نهاد و اصحاب رسانه فعال در زمینه فلسطین پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۱۱ خرداد ماه) با حضور در حرم امام خمینی (س) با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در این مراسم، طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی یک پارادایم بزرگ را در حوزه مسأله فلسطین عوض کرد و گفتمانی را زدود و گفتمان دیگری را جایگزین کرد. اگر به این نکته توجه نکنیم به نظر می‌رسد نقش انقلاب را در هویت بخشی به مبارزات فلسطین به درستی نشناخته ایم.تا قبل از انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام بزرگوار حرکت ملت فلسطین یک حرکت ملی گرایانه‌ی عربی بود و جریانات مبارز، حرکت خودشان را برای نجات بخشی از «سرزمین عربی» دنبال می‌کردند و شعار‌ها پان عربی بود و در بخشی نیز شعار‌های چپ گرایانه جریانات تحت تأثیر اندیشه کمونیستی آن روزگار شنیده می‌شد و جریاناتی با اندیشه عدالت خواهی مارکسیستی فعالیت داشتند.اگر تاریخ فلسطین را از این جهت ورق بزنید، یا قرار بود جریان عربی آنجا را به دامن مام میهن عرب برگرداند و یا عدالت خواهی مارکسیستی می‌خواست آنجا از ظلمی که احساس می‌کرد تحت تأثیر جریان سرمایه داری ایجاد شده، برهاند.

یادگار امام گفت: جا دارد از بسیاری کسانی که در دنیا از فلسطین حمایت کرده اند، یاد کرد؛ مثلا مرحوم ماندلا در آفریقای جنوبی و بسیاری از جریانات چپ. اما زاویه نگاه هر کدام آن‌ها همانطور که گفته شد، یا مبارزه با سرمایه داری بود و یا به دنبال یک جریان عربی بودند. مثلا، جمال عبدالناصر گرچه برخاست و جنگ‌هایی را ایجاد کرد، اما حرکت او حول عرب بودن یا غیر عرب بودن بود.

سید حسن خمینی تأکید کرد: انقلاب اسلامی خط بطلانی بر این گفتمان کشید و داستان فلسطین را تبدیل به مسأله‌ای اسلامی کرد و دیگر داستان عربی و اشتراکی در میان نبود؛ از همین رو، قضیه‌ی فلسطین به عنوان «قبله اول مسلمین» مطرح شد. دیگر موضوع مختص عرب‌ها نبود که «من ایرانی» از آن حمایت کنند، بلکه تبدیل به موضوع «من مسلمان شد» که من ایرانی مثل یک لبنانی و عرب آن را موضوع خودم می‌دانم. اینجا بود که موضوع به پاکستان، هندوستان، اندونزی و مالزی رفت. این بار قرار بود یک میلیارد مسلمان قبله اولشان را آزاد کنند.این تمایز گفتمان اتفاق بسیار بزرگی بود که موضوع فلسطین را از عربی محض یا یک خط مرز جغرافیایی، تاریخی و ملی تبدیل به یک موضوع دینی و الهی کرد که به آبرو و غیرت پیامبر اسلام (ص) تبدیل گره خورده است. این بار در سیمای قدس چند شهیدی که برای وطنشان می‌جنگند را نمی‌بینیم-که البته آن‌ها هم ارزشمند هستند-اما ما در پشت قدس بغض گره کرده امیرالمؤمنین (ع) و چادر خاکی فاطمه زهرا (س) و تمثال مبارک پیامبر (ص) را می‌بینیم؛ داستان تاریخ و جغرافیا نیست و داستان غیرت دینی است.

یادگار امام ادامه داد: در این دوره بود که حماس و جهاد اسلامی متولد شد و این بار فریاد «الله اکبر» در مبارزه با صهیونیسم متولد شد. این کار بزرگی بود که امام خمینی این مرد خدا در دوره ما نسبت به مسأله فلسطین انجام داد. البته این مشی فقط در فلسطین نبود. امام دین را به زندگی آمیخته با مادیاتِ بشریت آورد. تا قبل از او باید یا دیندار و یا عدالت خواه می‌بودید. چون اگر عدالت خواه بودید در جبهه مارکسیست‌ها تعریف می‌شدید و انگار باید خدا را کنار می‌گذاشتید.

وی اظهار داشت: فریاد «نه شرقی نه غربی» یعنی ما از منظر خدا عدالت خواه هستیم. آخوند آمریکایی یعنی کسی که فریادگر سرمایه داری وابسته است؛ کشیش آمریکایی یعنی کسی که پشت دروازه‌های کاپیتالیسم معبد و کلیسای خودش را برقرار می‌کند. داستان انقلاب این بود که در دوگانه اینکه باید یا عدالت خواه و مارکسیست و یا دیندار و کاپیتالیست باشی، یک خط سوم را ایجاد کرد که بر مبنای آن، شما می‌توانید آزادی خواه و دیندار، خدامحور و عدالت خواه باشید؛ مانند ابوذری که هم عدالت خواه و هم پشت سر امیرالمؤمنین (ع) است.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه راه حل امام تغییر گفتمان‌های رایج آن دوران در بحث فلسطین بود، یادآور شد: امام راه حل هیچ مشکلی را از لوله تفنگ نمی‌دانست.

وی در بیان خاطره‌ای از نظر امام در خصوص بیداری مردم فلسطین و انتفاضه‌ی آنان، گفت: خودم در ایام بیماری ایشان که منجر به رحلت شان شد در بیمارستان شاهد بودم که وقتی تلویزیون نشان می‌داد که مردم فلسطین در انتفاضه بزرگ خودشان با سنگ به جنگ گلوله رفته اند، چنان لبخند و نشاطی در چشم و صورت امام مشهود بود که گویی این اثر انقلاب ما است؛ و این راه حل نهایی است.همین جمله که امام در ایران هم فرمودند «همه با هم» امروز در فرمایشات رهبر انقلاب به عنوان راه حل رهایی فلسطین مطرح است که بر اساس آن رفراندومی که همه گروه‌های فلسطینی را شامل شود برگزار شود؛ در آن صورت مردم فلسطین خودشان بلدند چه کار کنن. بحمدالله بعد از امام در داستان فلسطین آن پرچم، پیام و صدا از زبان و بیان و دست مبارک رهبر انقلاب پررنگ و پرتوان ادامه پیدا کرد و جمهوری اسلامی با افتخار در موضوع دفاع از فلسطین، قدس و مظلومیتی که امروز مظلومیت پیامبر اسلام است، وارد محاسبات غلطی نشد که البته نتایج دنیوی هم نخواهد داشت.

یادگار امام تأکید کرد: وعده الهی به نهایت خواهد رسید. همدل باشیم و موضوع فلسطین را به عنوان یک موضوع زنده در اذهان، اذکار و قلم ببینیم. به همین جهت برگزاری این جلسه در سالگرد رحلت امام بسیار معنادار و ارزشمند است. امروز تردید نکنید، معیار عدالت خواهی برای هر آزاده‌ای در دنیا اظهار نظر صریح در موضوع فلسطین است. اگر کسی واقعا در دنیا به دنبال آزادی، عدالت و حقوق بشر است و دروغ نمی‌گوید، در موضوع فلسطین باید صادقانه، صریح و شفاف موضع خودش را بگوید.

سید مجتبی ابطحی نیز طی سخنانی در این مراسم گفت: امام با اندیشه‌های خود تحولی در محور مقاومت به وجود آوردند که بر اساس آن تحول امروز آخرین روز‌های عمر رژیم اشغالگر قدس خواهد بود. آن گاه که سرزمین مقدس فلسطین توسط یهود با حمایت استکبار اعلام وجود نمود، جهان اسلام همه احساس تکلیف کردند که برای نابودی این غده سرطانی به پا خیزند، اما پرچم عربیت بالا رفت و ملت‌های مسلمان دیگر احساس کردند ۱۰۰ میلیون عرب قادر خواهند بود رژیم صهیونیستی را شکست بدهند، غافل از اینکه استکبار جهانی پشت این رژیم است.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی افزود: امام که از آغاز حرکت خویش بحث فلسطین را مدنظر داشتند همه این معادلات را بر هم زدند. متن سخنرانی امام یک رورز پیش از حادثه ۱۷ شهریور ۱۷ بار مسأله فلسطین را مطرح می‌کنند. این‌ها در زمان اختناق پهلوی مطرح می‌شود. این مکتبی بود که امام نشان داد. پس از پیروزی انقلاب هم اولین سیاست ایشان تبدیل سفارت رژیم اسرائیل به سفارت فلسطین و اولین هیأت خارجی که پذیرفتند هیأت فلسطینی بود و همراهی با فلسطین را برای همیشه محکوم نمودند.

وی تأکید کرد: امام راهی آغاز کرد که تبدیل سنگ‌ها به موشک‌های نقطه زن بود و امروز در صحنه مبارزه فلسطین فقط قرآن را می‌بینیم. امروز نظامم صهیونیستی به قدری تزلزل پیدا کرده که همه جا نشانه‌های سقوط است؛ خوب می‌دانند روز قدس با آن‌ها چه کرد و اقدام امام چه برکاتی را به دنبال داشت.‌ای امام با روح ملکوتی شما بیعت می‌کنیم که در ادامه راه شما سربازان ولایت خواهیم بود و تا آزادی قدس لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد و ان شاء الله در همین حرم به زودی آزادی قدس را جشن خواهیم گرفت.

به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س)، آیت الله محمدحسن اختری نیز در این مراسم با تبریک ولادت حضرت فاطمه معصومه (ع) و تسلیت سالگرد ارتحال امام خمینی (س) و قیام خونین ۱۵ خرداد، گفت: اهمیت موضوع فلسطین و نقش امام در مسأله فلسطین را نمی‌شود در چند جمله خلاصه کرد. خودم بیش از ۶۰ سال در خدمت حضرت امام در مسأله فلسطین حضور داشته ام و تلاش کرده ام. فقط در حرم امام حاضر شدیم تا تجدید بیعت کنیم و خدمت امام اعلام کنیم در خط خلف صالحت هستیم و این راه را ادامه می‌دهیم.

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ریاست جمهوری افزود: اجتماع ما چند پیام دارد که یکی به رژیم اشغالگر قدس است که بداند ملت ایران و شاگردان امام همان گونه که امام ترسیم فرموده اند راه مبارزه با اسرائیل تا نابودی اسرائیل و تحقق آرمان الهام بخش امام ادامه دارد. رژیم اشغالگر قدس بداند با ترفند‌های سیاسی و بین المللی و خیانت برخی از سران مرتجع عرب نمی‌تواند مسأله فلسطین را به فراموشی بسپارد. همان گونه که حضرت امام تمام توطئه‌های آن‌ها را خنثی کردند، امروز انتفاضه این گونه خروشان در حال پیشرفت است.

وی تأکید کرد: پیام دیگر ما به مجاهدان فلسطین است که در کنار شما هستیم و آرمان امام را سرلوحه حرکت خودمان می‌دانیم و دنبال می‌کنیم و به حامیان آرمان فلسطین هم پیام می‌دهیم که ما باید در این راه کوشاتر باشیم. فلسطین امروز در شرایط بسیار خوب قرار دارد و مردم دنیا حتی در آمریکا و انگلیس و کشور‌های دیگر با آرمان فلسطین بیشتر آشنا شده اند و آرمان فلسطین با حمایت بعضی دولت‌ها به خصوص نظام اسلامی به زودی به پیروزی خودش خواهد رسید. ما علائم این پیروزی‌ها را دیده ایم و منتظر پیروزی نهایی هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین