کد خبر: ۷۷۴۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۵
غلامحسین الهام:

دولت در قضیه قوه قضائیه و مجلس وارد نمی‌شود

از انتشار اطلاعات نادرست مبنی بر حذف یارانه‌های انرژی خودداری شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: غلامحسین الهام سخنگوی دولت اظهار داشت: «تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته‌ای حاصل نشده است و حقوق ملت ایران قابل عقب نشینی نیست».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، الهام روز شنبه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا انعطافی در موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص هسته‌ای به وجود آمده و این انعطاف تا کجا قرار است پیش رود، افزود: «تغییری در مواضع جمهوری اسلامی ایران حاصل نشده است. ملت ایران در این مساله اراده راسخ دارد و این مسیری است که رهبری معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند و ادامه پیدا خواهد کرد».

سخنگوی دولت در عین حال اظهار داشت: «اشخاص در جمهوری اسلامی ایران آزادند و اظهار نظر می‌کنند اما نظرات شخصی آنها نظرات دولت و نظام نیست. اظهار نظراتی شخصی است که در فضای بازی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بیان می‌شود».

الهام اضافه کرد: «همیشه این مسایل وجود داشته و نقد و نظر و بررسی و اظهار عقیده، امری رایج و طبیعی است و کسی هم مانع و مخالف اظهار نظر نبوده است».

سخنگوی دولت تاکید کرد: «این طبیعت نظام جمهوری اسلامی است اما مسوول امور دولت است و دولت تصمیم گیرنده است».

سخنگوی دولت افزود: «روابط دولت و رهبری نیز مساله‌ای واضح و روشن است و در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران مسایل روشن و تعریف شده است و برای عموم ملت ایران نیز قابل درک بوده و روشن است».

الهام تصریح کرد: «در مورد موضوع هسته‌ای نیز اجماع ملی و مردمی وجود دارد و مردم در حفظ حقوق شان راسخند. اگر کسانی فکر می‌کنند که به تحلیل‌های منفرد اشخاص می‌توانند تکیه کنند، این مساله خود آنهاست اما در داخل کشور هیچ تردید و تزلزلی در استمرار حقوق مسلم مردم و تکیه بر اصول و مبانی ای که از سوی رهبر معظم انقلاب ترسیم شده است، وجود ندارد».

سخنگوی دولت خطاب به کشورهای غربی گفت: «ما به آنها توصیه می‌کنیم دنبال پیدا کردن شکاف و شقاق در داخل کشور نباشند اما اگر می‌خواهند روی این مسایل تکیه و حساب کنند، مساله خود آنهاست». 

سخنگوی دولت در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر حذف یارانه‌های انرژی و پرداخت نقدی آن، اینگونه اخبار را اطلاعات غلط دانست و گفت: «آنچه اعلام شده، به هیچ عنوان درست نیست و توصیه و تاکید ما این است که از انتشار اطلاعات نادرست خودداری شود».

الهام روز شنبه در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران افزود: «موارد منتشر شده از جمله حذف یارانه‌های انرژی و یا میزان و زمان پرداخت مسقیم یارانه های انرژی هیچکدام درست نیست و باید در این موارد مهم، از اظهار نظر شخصی و فردی پرهیز شود. اخبار و اطلاعات لازم به موقع از منابع رسمی آن اعلام خواهد شد». 

سخنگوی دولت تاکید کرد: «طرح مربوط به یارانه‌ها بسیار جامع و یک بسته منسجم است که همه بخشهای آن باید به طور پیوسته اجرا شود و تجزیه یک بخش و غفلت از بخش‌های دیگر، طرح را منحرف می کند. اطلاعات غلط نباید مبنای داوری قرار گیرد و مطالب باید از طریق مسوول طرح منتشر شود».

الهام در پاسخ به پرسش خبرنگاری دیگری در زمینه برخی از اظهار نظرها در مجلس شورای اسلامی درباره برگزاری رفراندوم برای طرح تحول اقتصادی تصریح کرد: «رفراندوم در زمینه‌هایی برگزار می‌شود که به شان قانونگذاری مربوط می‌شود و طبق اصل 59 قانون اساسی مجلس می‌تواند در اموری که مجلس شورای اسلامی باید تصویب کند این کار را انجام دهد اما اکنون این بحث در آن حوزه نیست بنابر این صحبت کمی بدون تعمق در ابعاد طرح مطرح شده و در واقع یک حرف زودرس است و در شرایط فعلی بحث در مورد این قضیه موضوعیتی ندارد».

وی تاکید کرد: «آنچه در چارچوب اختیارات و از تکالیف قانونی دولت محسوب می شود؛ از حوزه رفراندوم خارج است و در این زمینه؛ باید ابتدا مشخص شود، جایی که مجلس باید در مورد آن تصمیم بگیرد؛ کجاست»؟

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در زمینه تصمیم مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی طرح تحول اقتصادی گفت: «از اقدام مجلس برای همکاری و تعامل در گرفتن تصمیمات پخته و مناسب برای سرنوشت کشور البته با حفظ حقوق و استقلال هرقوه در تصمیم سازی و اجرا استقبال می کنیم و به طور کلی مجلس بنا داشته است در مسایل مشترک بادولت ودرمواردی که نیاز به کار بیشتر وجود دارد؛ کمیته ای مشترک برای بررسی بیشتر موضوع تشکیل شود».

وی افزود: «در باره طرح تحول اقتصادی تاکنون جلسه‌ای با حضور رییس جمهور‌، اعضای دولت و همچنین نمایندگان مجلس برگزار شده است و کارشناسان و مسوولان ابعاد این طرح را تشریح کردند و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند و نمایندگان نیز نظرات خود را ابرازکردند».

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی در زمینه میزان واردات بنزین و تصمیم دولت برای ارائه لایحه جدید دراین زمینه گفت: «چنین لایحه‌ای و درخواستی از جانب دولت مطرح نیست».

غلامحسین الهام در پاسخ به سوالی در زمینه ملاقات جلال طالبانی رئیس جمهور عراق با یک مقام صهیونیستی و واکنش پارلمان عراق به این موضوع و اینکه آیا این موضوع در چارچوب توافقنامه آمریکا و عراق صورت گرفته است گفت: «تصمیم در مورد موافقتنامه امنیتی عراق و آمریکا در اختیار ملت عراق و دولت برآمده از این ملت است و تصمیم گیرندگان در این زمینه که حرف آخر را می زنند دولت و ملت عراق هستند».

سخنگوی دولت افزود: «همان‌گونه که دولت و ملت عراق تا به حال نشان داده‌اند تسلیم تحمیل‌های غیرمنطقی و مخل هویت ملی کشور و ملتشان نشده‌اند و حفظ حقوق ملت فلسطین از مواضع اصولی است که هیچ کشور اسلامی و منطقه نمی‌تواند از آن خارج شود و حقوق فلسطین شاخص است و حفظ این حقوق مبنای تنظیم روابط بین‌الملل و احترام به حقوق ملتهاست».

از الهام همچنین در خصوص انتخابات آمریکا و اظهارات باراک اوباما مبنی بر مذاکره با ایران سوال شد. الهام در پاسخ گفت: «برای ما سیاست‌های دمکرات و جمهوریخواه تفاوتی ندارد. هر دوی اینها از وضعیت و خاستگاه مشترکی در آمریکا برخوردار هستند و تفاوتی برای ما ندارند».

الهام افزود: «آنچه مهم است، اصلاح رویکردهای دولت آمریکاست و اینکه آنها به حقوق ملت‌ها و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند، از یکجانبه گرایی پرهیز کنند و در حد یک دولت نه متولی جهان تصمیم بگیرند».

الهام تاکید کرد: «جابجایی دولتها امر موثری نیست. به یک اصلاح فکری، مبنایی و زیربنایی نیاز دارد».

از سخنگوی دولت در خصوص موضع دولت نسبت به گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضاییه سوال شد که در پاسخ گفت: «دلیلی بر اظهار نظر دولت در این خصوص نیست. قوه قضائیه و مجلس با هم تعامل دارند و روابطشان بر اساس قانون تنظیم می‌شود». 

خبرنگار در ادامه گفت: به عنوان وزیر دادگستری اظهار نظر کنید؟ الهام پاسخ داد: «اینجا به عنوان سخنگوی دولت هستم ، وزیر دادگستری نیستیم». 

الهام همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر آمادگی ایران برای تأسیس دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران گفت: «آنچه من از صحبت‌های آقای متکی دریافت کردم، این بود که ایشان گفته‌اند اگر آمریکا درخواست کند، این درخواست بررسی خواهد شد، لذا صحبت کردن در خصوص این موضوع بیش از این جایی ندارد». 

سخنگوی دولت در ادامه گفت و گوی هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در مذاکره با ‪ ۵ + ۱‬آیا تعلیق کوتاه مدت گنجانده شده است یا خیر، گفت: «موضوع مذاکرات بحث درخصوص مشترکات دو بسته پیشنهادی است و به هیچ عنوان محرومیت ازحقوق ملت در مذاکرات نخواهد بود».

خبرنگاری از الهام پرسید با توجه به اینکه مطلب اصلی بسته پیشنهادی 1+5 محدود کردن نقش ایران در عرصه منطقه ای و بین المللی است بنابر این چه نقطه مشترکی بین دوطرف می تواند وجود داشته باشد؟ 

غلامحسین الهام گفت: «ما یک بسته پشنهادی ارائه کرده‌ایم و گروه ‪ ۵ +۱‬ نیز بسته پیشنهادی خود را به ما ارائه کرده‌است و اگر بحث مذاکره مطرح باشد منطقی‌ترین کار در مذاکره بررسی موضوعات مشترک در دو بسته پیشنهادی است و گفت‌و‌گو و مذاکره باید حول موضوعات مشترک باشد که جمهوری اسلامی ایران برای این امر اعلام آمادگی کرده است».

سخنگوی دولت در عین حال تاکید کرد که ملت ایران از تحمبل اعتقادات یک گروه بر جامعه جهانی اجتناب کرده و آن را غیر منطقی می‌داند و معتقدیم که در مورد تحمیل عقیده یک گروه بر جامعه جهانی فراتر از حقوق ملتها، نمی‌توان گفت و گو کرد.

الهام با بیان اینکه ملتها نمی‌توانند بپذیرند که متولی امور جهان یک دولت یا یک گروه خاص باشد و محرومیت از حقوق قانونی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست، تصریح کرد: «در مواضع اساسی جمهوری اسلامی ایران تغییری ایجاد نشده است ضمن اینکه باب گفت و گو درباره موضوعات بین‌المللی مشترک باز است».

سخنگوی دولت همچنین درخصوص حمایت از ملت مظلوم فلسطین نیز گفت که حفظ و حمایت از حقوق ملت فلسطین از مواضع و اصولی است که هیچ کشور اسلامی منطقه نمی‌تواند از چارچوب آن خارج شود.

در این نشست همچنین خبرنگاری با اشاره به سالگرد ربوده شدن دیپلماتهای ایرانی توسط رژیم صهیونیستی، از اقدامات انجام شده درمورد پیگیری وضعیت آنها سوال کرد، الهام در پاسخ گفت: «مسوول این حادثه تروریستی رژیم اشغالگر و دولت جعلی و نامشروع صهیونیستی است و اگر چه هیچ پاسخگویی در عرصه بین‌المللی ندارد اما مسئولیت حفظ جان دیپلماتها با او است».

سخنگوی دولت در عین حال تاکید کرد که گروهی برای پیگیری این موضوع در وزارت خارجه تعیین شده است که از همه روشهای ممکن برای روشن شدن وضعیت این عزیزان استفاده می‌کنند.

از سخنگوی دولت همچنین سوال شد که آیا در مذاکرات پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم مشترک برای غنی‌سازی مطرح خواهد شد؟، الهام در پاسخ با تاکید بر اینکه باید منتظر باشیم تا مذاکرات انجام شود و موضوعات در زمان خودش مطرح گردد، گفت: «تاریخ پیشنهاد برخی موارد منقضی شده است و ما نباید در گذشته سیر کنیم و باید به افق‌های پیش رو نگاه کنیم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین