کد خبر: ۷۷۴۶۲
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۲

گزارش نیویورک تایمز از محتوای پاسخ ایران به 5+1

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نیویورک تایمز به نقل از مقامات دخیل در تلاش دیپلماتیک در رابطه با برنامه‌ هسته‌ای ایران، نوشت: «ایران به طور رسمی ‌به پیشنهاد بین‌المللی که با هدف حل بن‌بست بر سر برنامه‌ هسته‌ا‌‌ی این کشور دریافت کرده است پاسخ داد اما به این مساله‌ حساس که آیا فعالیت غنی‌سازی را تعلیق می‌کند یا نه پاسخی نداده است».

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، این روزنامه‌ آمریکایی گزارش داد: «این پاسخ که در قالب نامه‌ای از منوچهر متکی، وزیر امور خارجه‌ ایران ارایه شده است در عوض می‌گوید که ایران تمایل دارد مذاکراتی سازنده را با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا و شش قدرت درگیر در مساله‌ هسته‌ی ایران داشته باشد».

این نامه به طور خاص به هیچ یک از پیشنهاداتی که در ماه گذشته به ایران ارایه شد، پاسخ نمی‌دهد.

به گفته‌ مقاماتی که طبق قواعد معمول دیپلماتیک از اشاره به نام‌شان خودداری کردند، در پاسخ ایران آمده است: ««زمان مذاکره از موضع متکبرانه‌ نابرابری به پایان رسیده است».

به گفته‌ آنها در این نامه همچنین از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل انتقاد شده و تحریم‌ها را «غیر قانونی» خوانده است و از «نبود اعتماد» به دلیل «رفتار دوگانه‌ برخی قدرت‌های بزرگ» صحبت شده‌است.

به گفته‌ کریسیتنا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا، پاسخ ایران عصر جمعه به دفتر سولانا تحویل داده شد. با این حال دولت‌های درگیر، روز جمعه از مذاکره درباره‌ ماهیت پاسخ ایران در اظهارات علنی خودداری کردند.

گوردون جاندروئه، معاون مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «قصد داریم پاسخ ایران را بررسی کنیم».

وی گفت: «آمریکا با پنج دولت دیگر متشکل از انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین پیش از ارایه‌ پاسخ رسمی‌شان مذاکره خواهد‌کرد».

همچنین یک مقام وزارت امور خارجه‌ انگلیس، گفت: «ما پاسخ ایران را دریافت کرده‌ایم و با (دیگر دولت‌ها) پیش از پاسخگویی مشاوره می‌کنیم».

مقامات در دفتر سولانا نیز گفتند که در خصوص ماهیت نامه ایران به سرعت اظهارنظر نخواهند کرد.

همچنین مقاماتی دیگری که در مذاکرات شرکت دارند ابراز دلسردی کردند. یکی از آنها، گفت: «هیچ چیز جدیدی در پاسخ ایران نیست.

مقامات غربی ادعا می‌کنند که ایران قصد دارد رفت و آمد دیپلماتیک را به درازا بکشاند تا بتواند به فعالیت‌های هسته‌ی‌اش ادامه دهد.

یک مقام دیگر گفت که ممکن است به دلیل اینکه ایران در کل به آنها پاسخ داده و به صراحت مشوق‌ها را رو نکرده است، دستپاچه شوند.

روسیه و چین تاکنون به دنبال کردن مذاکرات با ایران حتی در صورتی که غنی‌سازی را متوقف نکند، تمایل نشان داده‌اند. آمریکا، فرانسه و انگلیس، برعکس، تمایل دارند به اعمال فشار علیه ایران از طریق اعمال تحریم‌های بیشتر در صورت عدم پایبندی ایران ادامه دهند.

اتحادیه‌ اروپا اواخر ژوئن تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب کرد که فراتر از تحریم‌های اعمال شده شورای امنیت بود و بر اساس آن 61 شرکت و فرد ایرانی که گفته می‌شود با برنامه‌ هسته‌ی یا موشکی ایران مرتبطند تحت تحریم قرار می‌گیرند.

در نامه‌ ایران گفته می‌شود که «برخی شباهت‌ها» - ظاهرا اشاره به نقاط توافق – میان نامه‌ متکی به سازمان ملل و نامه‌ شش کشور به ایران وجود دارد.

نامه‌ جدید می‌گوید که سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ی ایران ریاست هیات ایرانی را برعهده خواهد داشت.

اوایل روز جمعه جلیلی در تماس تلفنی به سولانا گفت که دولت ایران پاسخ خود را با «تمرکز بر نقاط مشترک و دیدگاهی سازنده» آماده کرده است.

به گفته‌ گالاش وی ابراز تمایل کرد به زودی برای تداوم مذاکرات با سولانا دیدار کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، شش کشور در پیشنهادشان فضای مانور را برای ایران با یک جدول زمانی برای مذاکرات آغازین باز گذاشتند. مذاکرات مقدماتی بر اساس طرح آنها با یک تعلیق دو جانبه‌ شش هفته‌ای آغاز می‌شود که در آن شورای امنیت تحریم‌های بیشتر و ایران غنی‌سازی را تعلیق می‌کند.

این امر می‌تواند به ایران اجازه آغاز مذاکرات درباره‌ برنامه‌ هسته‌ی‌اش در آینده را در حالی بدهد که این کشور به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

در نامه‌ ایران هیچ اشاره‌ای به این رویکرد که در آن «تعلیق در ازای تعلیق» خواستار شده نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۴/۱۷
0
0
دولت احمدي نژاد5+1را هم به مثابه ملت ايران ميپندارد[...]
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین