کد خبر: ۷۷۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۳
با رسیدن تورم به مرز 21 درصد

سیاست‌های بی‌نتیجه و رشد تورم فزاینده!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بانک مرکزی با وجود اینکه در چند ماه اخیر با ایجاد محدودیت منابع خود و پرداخت انواع تسهیلات بانکی سعی در مهار نقدینگی وتورم داشته اما تورم همچنان روند صعودی خود را طی می‌کند. 

در این خصوص یک کارشناس ضمن تائید رابطه رشد نقدینگی و نرخ تورم در اقتصاد تاکید کرد: «بانک مرکزی آمارهایی از کاهش اضافه برداشت از منابع خود و حتی کاهش حجم نقدینگی در چند ماه گذشته ارائه کرده است اما گزارش‌هایی که همین بانک از نرخ تورم می‌دهد همچنان روند صعودی دارد».

دکتر مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب گفت: «به دلیل اینکه ما در ایران با پدیده رکود تورمی مواجه هستیم نرخ تورم با کاهش حجم پول همچنان رشد می‌‌یابد».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه توضیح داد: «بیماری تورم در اقتصاد ایران تنها از سمت عرضه امکان درمان خواهد داشت. یعنی باید بخش‌ تولید تقویت و عرضه کالاها افزایش یابد در این صورت قیمت‌ها پایین می‌آید و تورم نیز مهار می‌شود».

وی ضمن مخالفت با ایده تحریک تقاضا برای افزایش تولید که پیش از این از سوی وزیر کار مطرح شده بود گفت: «تا زمانی که تولید داخلی تقویت نشود تقویت طرف تقاضا تنها عاملی برای مصرف کالاهای از پیش ساخته شده خارجی خواهد بود. از سوی دیگر در شرایط تورمی تحریک طرف تقاضا صحیح نیست».

دکتر تقوی اظهار داشت: «در صورت تقویت تولید کالا، عرضه بیش از تقاضا خواهد شد و تورم به طور ملموس کاهش خواهد یافت». 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه همچنین با بیان اینکه که سیاست‌ دولت در  واردات کالا در بلندمدت به شدت به ضرر کشور خواهد بود تصریح کرد: «منابع بانکی در شرایط تورم رکودی باید به سمت بخش کشاورزی و صنعت هدایت شود و در صورتی که این منابع با هدف کاهش نقدینگی محدود شود تاثیری بر روند صعودی نرخ تورم نخواهد گذاشت». 

این اقتصاددان ادامه داد: «سیاست اقتصادی دولت در چنین شرایطی باید تقویت تولیدات داخلی باشد و اگر برای مهار گرانی از راه‌های مقطعی تقویت واردات نظیر کاهش تعرفه‌ها استفاده شود تولیدات داخلی دچار رکود شدید و حتی ورشکستگی می‌شود». 

لازم به ذکز است که نرخ تورم در فروردین ‌86 معادل 12.8 درصد، در اردیبهشت ‌13.6 درصد، در خرداد 14.2 درصد، در تیر 14.8 درصد، در مرداد 15.4 درصد، درشهریور 15.4 درصد، در مهرماه 16.2 درصد، در آبان ماه 16.8 درصد، در آذرماه 17.2 ، در دی ماه 17.5 درصد، در بهمن 17.8 درصد، در اسفند 86 معادل 18.4 درصد، در فروردین 87 معادل 19.1 درصد، در اردیبهشت سال جاری 19.8 و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به خردادماه جاری 20.7 درصد اعلام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین