کد خبر: ۷۷۴۸۴
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۷
سعید لیلاز تصریح کرد:

بهتر است که این تغییرات حمایت و تقویت شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سعید لیلاز گفت: «امیدوارم این نشست یک حرکت سیاسی صرف نباشد».

سعید لیلاز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب با اعلام اینکه این جلسه نشان از بازگشت عقلانیت به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دارد، اظهار داشت: «رئیس جمهور نشان داده که علاقمند است برای دور دوم دست به تجربه جدیدی بزند و اگر به همین سرعت که هم اکنون تصمیماتش را تغییر داده، در آینده نیز تغییر رویه ندهد، تبعات نیکویی در پی خواهد داشت».

وی ادامه داد: «تجربیات گذشته احمدی‌نژاد برای ملت ایران بسیار گران تمام شد، اما به هر حال تغییر مسیر در مقطع کنونی، بهتر از آن است که ایشان به روند سه سال گذشته خود ادامه دهد».

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه طی دو هفته اخیر تغییراتی در استراتژی و جهت‌گیری احمدی‌نژاد دیده می‌شود، گفت: «بهتر است که این تغییرات حمایت و تقویت شود و نباید با آن سیاسی یا جناحی برخورد کرد».

وی اضافه کرد: «هر جا که دیدیم دولت پیشرفت داشته، باید گفته شود و هر جا دیدیم انحرافی هست باید توضیح داده شود».

این کارشناس اقتصادی با مثبت ارزیابی کردن این نشست اظهار داشت: «طرح نقدی کردن یارانه‌ها گامی برای حرکت به سمت پیشرفت است، هر چند ابهاماتی فراوانی در آن وجود دارد و نوع اجرایی کردن آن نیز بسیار مهم است».

لیلاز در ادامه تاکید کرد: «با قهر کردن نمی‌توان انتظار داشت چیزی حل شود. اگر از هر اقتصاددانان یا صاحبنظری دعوت شد و از او توضیح خواستند، باید برود و توضیح دهد. این بیشتر به نفع حکومت است تا در جهت منفعت اقتصادانان».

این استاد دانشگاه با بیان این که «خوشبختانه در هیچ حوزه‌ای نشان و ردپایی از اینکه اقتصاددانان شخصا از آزادسازی اقتصادی سود می‌برند، دیده نشده است افزود: «رئیس جمهور به این جمع‌بندی رسیده که بدترین بی‌عدالتی و بزرگترین فساد و بیشترین شکاف طبقاتی و غارت منابع متعلق است به اقتصادی که زیر نظر دولت است».

وی ادامه داد: «به همین دلیل بیشترین ریخت و پاش‌ها و اسراف ها در سه سال اخیر اتفاق افتاده است آنهم در دولتی که با شعار محو این ناهنجاری‌ها روی کار آمده است».

وی با تاکید بر این نکته که اقتصاد ایران چاره‌ای جز آزادسازی اقتصادی ندارد، گفت: «با توجه به رویکرد جدید احمدی‌نژاد من به این قطعیت رسیدم که اقتصاد ایران چاره‌ای جز آزادسازی اقتصادی ندارد و این به همه ثابت شد».

این اقتصاددان اظهار داشت: «در زمان دولت خاتمی هم مدت زمانی طول کشید که دولت به این نتیجه برسد که اقتصاد ایران باید آزاد شود، اما در آن دوره مدت زمان کمتری صرف شد و در نتیجه خسارات کمتری هم به همراه داشت».

وی در پایان با اشاره به اینکه با توجه به قیمت جهانی نفت خام، هنوز فرصت برای بازگشت وجود دارد، اظهار داشت: «متاسفانه در دولت نهم زمان زیادی برای رسیدن به این نتیجه‌گیری صرف شد که این، کار اصلاح را سخت‌تر کرده است، اما در حال حاضر ما چاره‌ای جز عقب‌گرد نداریم».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین